Eindelijk voorstellen

21-06-2021 om 08:59 uur

Hoi allemaal, ik lees al heel lang mee (en wil iedereen bedanken voor alle informatie en de openhartigheid) en vindt het kennelijk lastig om me voor stellen, want dat heb ik nu al maanden uitgesteld. Ik ben Inge, 60 jaar en ik woon in Gelderland. Ik heb niet allergisch astma en ben bij de longarts onder controle. Ik ben een vaste klant van de apotheek, gelukkig weinig pred kuren nodig. Wel de overige bekende medicatie (Foster, Singulair, Spiriva, Flixonase en Berodual zo nodig). Het gaat eigenlijk al een jaar minder goed maar we krijgen er niet de vinger achter wat daar precies de oorzaak van is. Extra onderzoeken in het ziekenhuis geven geen oplossing. Ik ben getrouwd, geen kinderen, wel een kat, die Fika heet. Fika is Zweeds voor (koffie)pauze met wat lekkers. En Fika is dol op brokjes......
Op dit moment werk ik nog 29 uur per week (bij een verzekeraar) maar dat ben ik aan het afbouwen. Vanaf begin september werk ik niet meer buitenshuis, ik heb voor mezelf gekozen. Ik verheug me op de tijd die er aan komt vanwege al mijn hobbies. Ik houd erg van (klassieke) muziek en bespeel diverse instrumenten: blokfluit, dwarsfluit (zit ook in een kwartet), piano en sinds een half jaar cello. Heerlijk. Verder lees en kook ik graag en houd ik van het leren van talen en sport ik graag (wandelen, fietsen, taichi, yoga). Reizen is ook fijn maar was de afgelopen jaren lastig.
Mijn alias is weer goed van toepassing, ik breek helaas nog al eens wat. 5 jaar geleden een gecompliceerde enkelbreuk links opgelopen (uitgegleden of zo tijdens een wandeling in de Belgische Ardennen, inmiddels 5 operaties verder), ik heb forse beperkingen overgehouden voor wat betreft statische belasting (staan) en de wandelafstand. Gelukkig ben ik geen fan van pumps en voel ik me het lekkerste in stoere (wandel)schoenen. Vorige week geslipt met mijn elektrische fiets (terwijl ik niet eens hard reed want er lag veel grind) en het middenvoetsbeentje bij de kleine teen rechts gebroken. Dus helaas opnieuw niet wandelen en fietsen en de beweging heb ik voor mijn linkeronderbeen wel elke dag nodig. Gelukkig heb ik een goede fysio die me bij de les houd en goed meedenkt. Ik probeer optimistisch te blijven en te genieten van de dingen die wel kunnen maar de ene dag lukt dat beter dan de andere dag.
Ik vind het longforum fijn, je kunt er veel van leren en je kunt er veel op kwijt. Het is fijn als anderen snappen dat astma (of een andere longziekte) zo wisselend aanwezig is. De ene dag lukt een heleboel en de andere dag weinig terwijl ik/je vaak niet weet wat de reden is. Iedereen een fijne dag!

Login of registreer om te reageren
21-06-2021 om 10:53 uur

Welkom,

Wellicht kan je het een na laatste webinar van Vereniging Davos Nederland terugkijken dat gaat over werk en astma en kom je nog handige tips tegen.

Leuk dat je ook een kat hebt:D
Zelf ben ik ook beperkt qua mobiliteit en dat maakt het soms uitdagender en fijn dat je ook een fijne fysio hebt die meedenkt en beterschap met je breuk, hopelijk herstelt het snel en goed!

Login of registreer om te reageren
22-06-2021 om 12:39 uur

Welkom @Brinkie,

Ja, fijn hè het longforum. Gewoon even lezen als je iets positiefs hebt meegemaakt, of als het even minder gaat. Lekker laagdrempelig, al heb ik het voorstellen echt jaren uitgesteld.

@Nckiie bedankt voor je verwijzing naar het webinar. Ik vind het een heel handige opsomming van Arbo informatie, maar ook fijn dat er een ervaringsdeskundige bij zat. Ook als je niet nieuw bent in de materie het kijken waard.

Alle goeds,
Belinda

Login of registreer om te reageren
23-06-2021 om 17:53 uur

Dank jullie wel, ook voor de tip om een webinar terug te kijken. Ik weet nog niet of ik dat ga doen. De beslissing om te stoppen met werken heb ik echt wel genomen en dat is ook goed.
Op een of andere manier is mijn voorstel stukje bij COPD terecht gekomen zie ik. Dat was niet helemaal de bedoeling. Iemand een idee hoe ik dat kan verplaatsen naar het even voorstellen stukje?

Login of registreer om te reageren
24-06-2021 om 04:29 uur

Dat kan alleen het beheer je bericht verplaatsen. @Gwenny @Soosh misschien kan een van jullie helpen:)

Het webinar zette ik erbij, omdat daar tips in naar voren komen mbt afkeuren bijvoorbeeld zodat je niet wordt “afgezet” en je er zoveel mogelijk uit kan halen. Het is niet bedoeld als tip hoe je wel nog kan blijven werken, maar weer waar heb jij recht op en wat vergeten bedrijfsartsen, keuringsartsen en werkgevers wel eens dus waar moet je op letten met dat traject:)

Login of registreer om te reageren