Acute sarcoïdose

25-06-2021 om 11:30 uur

Beste leden,
Donderdag  16-6 ben ik van een verhogingje gevallen dus ik dacht eerste instantie dat ik beide enkels verzwikt of verscheurd had... Maar dat bleek echter niet zo want donderdag rond 20.00 kon ik in eens met beide voeten niet meer lopen... ubrofen geslikt en gaan slapen. Vrijdag en zaterdag kon ik er nog gewoon mee lopen, voelde wel iets maar dacht eigenlijk wel dat het weg trok. Maar zaterdagavond 19-6 rond 20.00 weer stekende pijn, direct gekoeld maar het verdween niet... 23.00 kon ik met de rechter enkel ook helemaal niets meer!
Zondag 20-6 om 13.30 bij de spoedpost geweest in Almelo voor de enkels (grote rode vochtige plekken)... dokter wist niet wat het precies was dus heeft me doorverwezen naar een reumatoloog. Maandag 21-6 om 8.00 heb ik bloed moeten prikken en urine af moeten staan. Maandag om 14.00 bij de reumatoloog geweest en om 15.20 longfotos gemaakt en een echo op de dikkere plekken van mijn enkels... hier van krijg ik aankomende vrijdag uitslag  25-6. 
Ze denken aan acute sarcoïdose... wat houd dit in, ontstekingen in de huid en gewrichten en het is een hele zeldzame ziekte. Ik kan momenteel maar op 1 voet staan omdat er in die rechter al zoveel spanning staat, ben alleen bang dat dit ook nog bij links gebeurd en dan kan ik niets meer 😓.
Donderdag die val gemaakt, maar hun zeggen dat het daar niet door komt en het puur toeval is... het zal wel.
Al met al kan het 6 weken tot 3 maand duren! Ik krijg nu een week lang prednison voorgeschreven, 3 tabletten in één keer inslikken. Momenteel zit ik nu 3 dagen aan de prednison maar het werkt, loop inmiddels weer zonder krukken en kan weer normaal trap lopen.
Nu was ik benieuwd of meerdere mensen zulke problemen hebben gehad en of dit snel herstelt? Hoelang zit je ongeveer thuis? Ik ben zelf 24 jaar en werk normaal gesproken (gezond en wel) op een melkveebedrijf en maak in een week +/-60 uur... maar dat lukt me nu sowieso niet meer ook qua moeheid...

Groet, Stan Kleinjan

Login of registreer om te reageren
25-06-2021 om 12:50 uur

Hoi, ik ben een lotgenote van je, maar had heel andere klachten. Bij mij zat het in mijn longen, maar het kan in alle organen voorkomen, ook in zenuwen. Ik raad je aan om naar het sarcoforum te gaan: www.wijhebbensarcoidose.nl Daar staan de ervaringsverhalen, de behandelingen, het eventuele verloop, maar zeker de verschillen!
Sterkte en geduld toegewenst!

Login of registreer om te reageren