Benauwd na prednison kuur

03-07-2021 om 14:04 uur

Beste.
Ik heb sinds maart regelmatig prednison kuurtje gekregen . Eerst 10 nu.. daarna eerste keer ziekenhuis long aanval..waarbij ik prednison vanaf 40 kon afbouwen.
Paar weken later hypercapnie en afbouw vanaf 50 nu
Ik heb sterk het vermoeden dat telkens als ik aan het einde van de afbouw ik me benauwder en slechter ga voelen.
De arts neemt me niet serieus...
Zit dit echt tussen mijn oren ...of is dit herkenbaar voir iemand.
Graag verneem ik ,
Groetjes Elly

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 17:38 uur

Ik zit momenteel op hetzelfde punt, laatste dagen van afbouwen en alweer toename van klachten. Maandag maar weer bellen 😭

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 18:30 uur

Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met langdurig of hoge doseringen prednisolon.
Wel ken ik enkele mensen die na jarenlang prednisolongebruik uiterst moeizaam kunnen afbouwen. Vooral de laatste afbouwstappen geven dan problemen. Die mensen doen de laatste stappen dan vaak (herhaald) opnieuw, op een langzamer tempo. Misschien is dat een tip die je kunt bespreken met je arts?

Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
03-07-2021 om 20:13 uur

Zelf ervaring mee helaas, maar wel pas toen ik vele kuren had gehad. De artsen verklaarden mij ook deels voor gek, tot ik elke keer bij bepaald aantal mg in het zkh belandde en hebben we het afbouwen langzamer gedaan. 5mg per 3 dagen werkte toen redelijk tot mijn onderhoudsdosering.

Momenteel zit ik al heel lang aan de prednison en zijn we per 2,5mg gaan afbouwen. Blijf het aangeven, het ene lichaam kan beter tegen de afbouw dan de andere. Voorheen met 5mg per 3 dagen lukte het mij wel altijd en nu is soms 2,5mg per week nog te snel dus is het bijvoorbeeld 7,5mg en 5mg om de dag voor een week en dan over naar de 5mg. Luister naar je lichaam en blijf praten met je arts, je moet er ook vertrouwen in hebben en samen tot een plan komen.

Succes!

Login of registreer om te reageren