immunotherapie voor allergie

emsepemsemsepems Gebruiker
Vandaag bood mijn allergoloog mij immunotherapie aan, t liefst injecties ipv smelttabletten omdat die waarschijnlijk beter werken. De injecties geven ze in het ziekenhuis tijdens de opstartperiode, mocht ik een allergische reactie krijgen dan kunnen ze me direct behandelen, ook dat is een reden voor injecties. (Tabletten doe je thuis)

Wie heeft met deze immunotherapie ervaring?

Reacties

• CygnumCygnum Gebruiker
    Ik heb enkele jaren geleden een traject gevolgd voor huisstofmijt. Kans op succes was volgens de longarts 70%. Als het werkt zou het tot 20 jaar kunnen aanhouden, zo werd mij voorgehouden.

De prik werd bij mij in de linkerbovenarm gezet. Eerst was het opbouwen qua dosering. Dat was bij mij iedere week, en duurt een paar maanden. Zit je eenmaal op de maximumdosering, dan ging je eens per vier/vijf weken. Zes weken mag er maximaal zitten tussen de prikken, is het langer, dan moet je even een stapje terug in dosering.

Je moest vóór de prik een antihistaminicum innemen (desloratedine voor mij), en ik kreeg lidocaïnezalf op een gaasje op de injectieplek geplakt nadien om de lokale reactie te verzachten. Erg fijn, want één keer bleek het gaas er al snel af te zijn gegaan en had ik de hele dag enorme jeuk. Na de prik moest ik een halfuur wachten in het ziekenhuis, omdat in die periode de extreme reactie meestal aan het licht komt. Gemiddeld komt het bij één op de 2 miljoen prikken voor, zo meldde men mij. Je moet niet gek opkijken als je aan het eind van de dag een goede bult hebt op de plek waar je bent geprikt. Zolang die minder dan 5cm in doorsnee was, was er echter niets aan de hand (bij mij).

Na een jaar werd er geëvalueerd. Bij mij was er twijfel of het aansloeg, aangezien de klachten wel afnamen, en zijn we doorgegaan. Totaal was ik drie jaar zoet. Alle prikken kreeg ik bij de longverpleegkundige die ook de functies afneemt. Tijdens die drie jaar heb ik nooit een extreme reactie op de prik gehad. Wel had ik iedere keer jeuk op de plek, maar die nam wel af naarmate het traject langer duurde.

Helaas heeft het achteraf bij mij niet aangeslagen, en namen de klachten af door andere redenen. Ik ben blij dat ik het in ieder geval heb geprobeerd. De kosten (de tijd die je kwijt bent) vond ik zeker opwegen tegen de (potentiële) baten.

Ik wens je succes!
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    Bedankt voor je uitgebruide duidelijke verhaal cygnum.
    Hier heb ik zeker wat aan!
    Morgen belt de allergoloog mij, ik ben er nog niet uit of ik immunotherapie wil.
    Ga het nog overleggen met mijn longarts, die mij goed kent
    Inmiddls heb ik besloten voor de immunotherapie te gaan. Na gesprekken met velen. En ook met mijn la die aangaf dat mijn medicatie steeds omhoog gaat en dit kan stoppen of zelfs afbouwen als de immuno aanslaat .

Eind oktober start dit alles.
  • CygnumCygnum Gebruiker
    Goed om te horen emsepems. Veel succes!
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Spannend Emsepems. Hopelijk kun je de kuur afmaken met een goed resultaat.
    Succes!
  • EdelweissEdelweiss Gebruiker
    Succes Ems. Hopelijk helpt t idd zo, zoals jij en je la hopen! En dat het je niet te zwaar valt! Houd ons maar op de hoogte als je wilt
  • goudvisjegoudvisje Gebruiker
    Succes en sterkte @emsepems, hopelijk slaat het aan en kun je uiteindelijk met minder meds, dapper hoe je er alles aan doet om sterker en beter te worden. 😘
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Voor welk allergeen ga je immunotherapie doen?

Mijn longarts zei dat het bij mij niet zo geschikt was omdat als je één allergie behandelt, je de andere nog overhoudt en dus alsnog medicatie daarvoor nodig hebt
    Bedankt goudvis cygnum edelweiss en suus. Ik hou jullie op de hoogte via dit topic :-)

Daantje, we gaan als eerste voor de pollen van grassen en bomen. hopelijk slaat het goed aan, krijg ik een rustiger astma in de zomer en kan ik weer meer eten (waar ik nu allergisch voor ben)
    en wanneer dit ten einde is - over 5 jaar- en t werkt goed bij mij gaan we nog voor dieren en huisstofmijt.
    Natuurlijk zal ik medicatie nodig blijven houden, de astma is niet weg, maar als je een groot allergeen weg kan halen scheelt dat zeker in de zomerperiode in astmaklachten KNOklachten en oogklachten.

30 jaar geleden hebben ze deze therapie ook aan mij gegeven, ik kwam toen niet door de opstartfase heen doordat ik zo ziek werd van de immunokuur. Dat is dus wat ik nu ook best spannend vind en waarom ik ook lang twijfelde. Alle reacties hier -ook per pb- waren fijn!

Mijn longarts was duidelijk, dit was een goed optie voor mij en mocht het niet goed gaan dan kan ik direct hem bellen voor stabilisatie van de astma. Dat geeft mij wel rust. En zorgt er voor dat ik de immuno opnieuw aandurf :-)
  • ElianaEliana Gebruiker
    Ik wordt dinsdag getest en krijg te horen of ik ook kan opstarten ermee, dank voor dit topic :) weer wat wijzer.
    #13 edited 23 oktober
    @Eliana , heb je al wat gehoord?

Mijn immuno zou komende maandag beginnen. Maar omdat ik flink ziek ben geweest en nog niet volledig opgeknapt ben kan de immuno niet doorgaan. Het is een maand verschoven.
    Erg jammer vind ik, vooral omdat de instelperiode nu doorloopt tot eind winter begin voorjaar... Maar natuurlijk is dit een wijs besluit van de allergoloog.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Jammer dat je moet wachten maar met wat je eerder schreef, dat je astma de vorige keer ontregelde in de instelfase, lijkt het mij wel verstandig om te wachten tot je weer wat fitter bent.
    Daantje, idd erg jammer :-(
    Immunotherapie is een intensieve therapie en kan een grote aanslag zijn op je lichaam, daardoor verergering astma, eczeem of zelfs anafylactische shock, en daarom moet je volledig fit zijn.
    (er is dus niet gekeken naar wat er 30 jaar geleden gebeurde bij mij, dat is te lang geleden)
    Lieve @emsepems ! Alleen maar even een dikke warme knuffel voor jou!! Wat vind ik dit rot voor je, ik weet het komt wel weer en dan ga je ervoor maar je doet er alles aan en bent zo'n doorzetter altijd en dan weer dit....ik weet het kan niet anders maar toch een dikke kus voor jou 😘🍀
    Afgelopen week heb ik contact gehad met de allergoloog, en omdat mijn longfunctie goed genoeg is mag ik woensdag starten met de immunotherapie!
  • Suus01Suus01 Gebruiker
    Ik duim voor je!
  • CrissieCrissie Gebruiker
    Super fijn, ik duim mee!
    Succes, Ems, hopelijk heeft het het gewenste resultaat en niet de (gevreesde) bijwerkingen!
    emsepems schreef: »
    Afgelopen week heb ik contact gehad met de allergoloog, en omdat mijn longfunctie goed genoeg is mag ik woensdag starten met de immunotherapie!

Enorm fijn! Ook ik duim m'n duimen dol voor je! 🥰
    Gisteren was de aftrap :-)

Lieve betrokken zusters, dat was fijn!
    Na de 1e 2 injecties maakte ik wat meer slijm aan. Bij de 3e 2 injecties, de laatsten, werd ik niet lekker, benauwd (ventolin hielp), en zere spieren. wat grieperig gevoel. Thuis ben ik als n blok in slaap gevallen, toen ik wakker werd nog steeds koud grieperig ziek. Lag lekker op 21.00 uur in bed.
    s Avonds extra antihistaminica op advies van de zusters en vandaag wel wat moe maar echt wel oke.

dus uiteindelijk zoals het hoort, reageren op de prik, en na 1 of 2 dagen weer bijgetrokken.
    Fijn te horen Ems! Maar is al met al best een heel ding!
    Edelweiss schreef: »
    Fijn te horen Ems! Maar is al met al best een heel ding!
    vind ik ook hoor. heb de komende 3 maanden niks afgesproken, zodat ik alle rust heb om de therapie zonder druk te volgen. Al gaven ze gisteren aan dat de therapie ook langer kan duren zodra ik hooikoortsklachten heb... (is in februari vaak al zo...)
    We gaan het zien
Log in of Registreer om te reageren.