Longfunctie test

07-07-2021 om 19:21 uur

Hallo allemaal,

Bijna 1 jaar geleden ben ik getroffen ( toen 29 jaar) door longembolieën en een longinfarct. Helaas tot op de dag van vandaag ervaar ik restklachten.

Vorige week een verwijsbrief ontvangen voor verder onderzoek naar een auto immuunziekte die naar alle waarschijnlijkheid de longembolieën dan kunnen verklaren.

De longarts heeft ondertussen de behandeling afgesloten en ik heb de boodschap meegekregen dat ik met mijn klachten zal moeten leren leven, ( pijn, snel kort van adem enz)

Wat mij opviel in de verwijsbrief was de uitslag van de longfunctie test. Ik heb hier geen verstand van. Als leek begrijp ik hier uit dat het toch niet helemaal klopt ( misschien zit ik ernaast)
Kan iemand mij vertellen wat deze uitslag inhoudt?

De gegevens zijn als volgt:

Restrictief gestoorde longfunctie zonder obstructie
FEV1: 2,69ltr 79%, FVC: 2,72 ltr 67%, TIFF: 99%

Heel hartelijk dank!

Login of registreer om te reageren
08-07-2021 om 13:29 uur

De uitkomsten zijn gebaseerd op iemand vergelijkbaar van zelfde geslacht, leeftijd, gewicht, afkomst, etc dus 79% van de voorspelde waarde wat iemand van ongeveer gelijk aan u.

FEV1 of de éénsecondewaarde is de maximale hoeveelheid lucht die je na een volledige inademing snel en geforceerd kan uitademen in één seconde;
FVC of de geforceerde vitale capaciteit is de totale hoeveelheid lucht die na een volledige inademing maximaal kan worden uitgeademd;
FEV1/FVC of de Tiffeneau-index is de verhouding van de twee vorige parameters. Normaal zal iemand 70 tot 80% van zijn vitale capaciteit kunnen uitademen tijdens de eerste seconde van een geforceerde uitademing

Login of registreer om te reageren
08-07-2021 om 14:07 uur

In aanvulling op de uitleg van Ncklle:

Een restrictief gestoorde longfunctie geeft aan dat de totale longcapaciteit te klein is.
Indien de FEV1 laag is in combinatie met een lage FVC en een gelijke of hogere Tiffeneau-index gaat men uit van een restrictief gestoorde longfunctie.
FEV1 = 79 % =laag
FVC = 67 % =laag
Tiffeneau= 2,69 ltr / 2,72 ltr = 98,99% =hoog.
Resultaat: de jou bekende conclusie.

Login of registreer om te reageren
08-07-2021 om 16:13 uur

Als aanvulling ben ik het er niet mee eens dat een fev1 van 79% laag is, het gemiddelde is 80-120 dus het zit net onder het gemiddelde en voor iemand die altijd 100 blaast is het inderdaad laag, voor iemand die altijd 80 blaast is het zo goed als gelijk. Het zit niet hoog in de marges van “normaal”, dat klopt

Login of registreer om te reageren
09-07-2021 om 20:12 uur

Dankjewel voor jullie reactie! Dit maakt het duidelijker voor mij.

Login of registreer om te reageren
10-07-2021 om 12:20 uur

Ik snap dat je graag uitleg hebt, ik zelf zou altijd aan m'n arts of longverpleegkundige of huisarts uitleg vragen.
Wat voor de ene ziekte en persoon acceptabel is, kan voor een ander anders zijn
In z'n algemeenheid valt iets uit te leggen maar het is net als met saturatie, de 1 moet stoppen bij 94, de ander mag door tot 85...
Je hebt recht op uitleg door een arts! Kan zelfs in drukke tijden telefonisch desnoods.sterkte! ☘️

Login of registreer om te reageren
13-07-2021 om 11:48 uur

@Nckiie
Helemaal waar natuurlijk jouw aanvulling op de FEV1,
maar gegeven de diagnose speelt de FVC een belangrijker rol en beweegt de FEV1 mee met de FVC
Meer dan de FVC blazen kan denk ik niet en in dit specifieke geval blaast de vragenstelster vrijwel 100% van de FVC in 1seconde uit. Een eventuele verlaging van de FVC zou ook direct leiden tot een verlaging van de FEV1. De FVC is dus leidend en niet de FEV1.
De ondergrens voor de FVC blijkt overigens 85% te zijn (ondergrens FEV1 conform jouw aanvulling 80%).

Login of registreer om te reageren
13-07-2021 om 12:40 uur

De FVC (bruikbaar longvolume) is duidelijk verlaagd. Het lijkt er dus op dat je een groot dood volume in je longen hebt (lucht die je niet kan uitblazen) of/en heel kleine longen. Het lijkt mij dus belangrijk te weten waarvan deze lage waarde komt. Weet je je totaal longvolume? Je FEV1 is ook verlaagd, maar tegenover je FVC waarde heel hoog, vandaar niet obstructief. Je FEV1 wordt begrensd door je FVC, je kan nu eenmaal niet meer lucht uitblazen in 1-sec (FEV1) als je in totaal kan uitblazen (FVC).

Ik hoop dat je klachten toch nog verbeteren!

Login of registreer om te reageren