Longfunctie test

07-07-2021 om 19:21 uur

Hallo allemaal,

Bijna 1 jaar geleden ben ik getroffen ( toen 29 jaar) door longembolieën en een longinfarct. Helaas tot op de dag van vandaag ervaar ik restklachten.

Vorige week een verwijsbrief ontvangen voor verder onderzoek naar een auto immuunziekte die naar alle waarschijnlijkheid de longembolieën dan kunnen verklaren.

De longarts heeft ondertussen de behandeling afgesloten en ik heb de boodschap meegekregen dat ik met mijn klachten zal moeten leren leven, ( pijn, snel kort van adem enz)

Wat mij opviel in de verwijsbrief was de uitslag van de longfunctie test. Ik heb hier geen verstand van. Als leek begrijp ik hier uit dat het toch niet helemaal klopt ( misschien zit ik ernaast)
Kan iemand mij vertellen wat deze uitslag inhoudt?

De gegevens zijn als volgt:

Restrictief gestoorde longfunctie zonder obstructie
FEV1: 2,69ltr 79%, FVC: 2,72 ltr 67%, TIFF: 99%

Heel hartelijk dank!

Login of registreer om te reageren
08-07-2021 om 13:29 uur

De uitkomsten zijn gebaseerd op iemand vergelijkbaar van zelfde geslacht, leeftijd, gewicht, afkomst, etc dus 79% van de voorspelde waarde wat iemand van ongeveer gelijk aan u.

FEV1 of de éénsecondewaarde is de maximale hoeveelheid lucht die je na een volledige inademing snel en geforceerd kan uitademen in één seconde;
FVC of de geforceerde vitale capaciteit is de totale hoeveelheid lucht die na een volledige inademing maximaal kan worden uitgeademd;
FEV1/FVC of de Tiffeneau-index is de verhouding van de twee vorige parameters. Normaal zal iemand 70 tot 80% van zijn vitale capaciteit kunnen uitademen tijdens de eerste seconde van een geforceerde uitademing

Login of registreer om te reageren
08-07-2021 om 14:07 uur

In aanvulling op de uitleg van Ncklle:

Een restrictief gestoorde longfunctie geeft aan dat de totale longcapaciteit te klein is.