verloop eosinofiel astma

09-07-2021 om 06:59 uur

Wordt eosinofiel astma ondanks de pufjes langzaam erger? Vroeger ('vroegâh') zou ik van een flutstukje in een zwaardere versnelling geen last hebben, tegenwoordig altijd licht tegenwindgevoel, in mijn longen. Of is het nu stiekem toch vochtig weer? Of is het een na-effect van warm douchen, in combinatie met bijna puftijd? Ik klaag niet, ik ben nieuwsgierig.

Login of registreer om te reageren
09-07-2021 om 07:54 uur

Je mag ook best klagen hoor, astma is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en soms zo vervelend dat even klagen wel fijn is!
Wel een interessante vraag btw! Voor zover ik weet is het verloop van astma onvoorspelbaar en gaat het bij iedereen anders. Ik lag laatst bij een vrouw op zaal en die heeft ook eosinofielastma en sinds haar overgang heeft ze elk jaar minder last:D dus ik hoop dat dit voor mij ook geldt en uiteraard ook anderen dat het naarmate we ouder worden minder wordt!

Login of registreer om te reageren
26-07-2021 om 12:09 uur

Astma is een chronische ontstekingsziekte, welke vorm dan ook. Die ontsteking moet bestreden worden anders ontstaat littekenweefsel in de luchtwegen, leidend tot blijvende achteruitgang vd longfunctie.
Dus periodieke meting van de ontsteking en de longfunctie is belangrijk. Bij eosinofiel astma hoort een regelmatige bloedtest op eosinofielen en een FeNO meting.
Als de eosinofile astma veel klachten geeft ondanks juiste medicatie, goede therapietrouw en vermijden van prikkels dan zijn er tegenwoordig hele goede medicijnen (immunotherapie/biologicals).
Vraag uw arts!

Login of registreer om te reageren