Acetylsalicylzuur en astma

11-07-2021 om 14:48 uur

Hallo allen,

Ik ben 14 weken zwanger op dit moment. Omdat mijn dochter, nu bijna 8 jaar, veel te klein was bij haar geboorte, moet ik van de gynaecoloog nu acetylsalicylzuur 80 mg slikken. Ik heb gelezen dat dit niet goed samen gaat met astma. Mijn astma is op zich goed onder controle, maar ik heb aan het begin van de zwangerschap wel een aanval gehad. In het verleden heb ik weleens andere NSAIDs gebruikt en dat ging altijd goed. Maar nu ben ik dus bang dat ik ga reageren op de acetylsalicylzuur. Iemand die mij gerust kan stellen?

Login of registreer om te reageren
11-07-2021 om 16:35 uur

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap.
Als tweede: ik ben geen deskundige en heb geen antwoord op je vraag. Ik kan je wel de tips meegeven om je vraag bij het topic 'Vraag het de deskundige' te plaatsen. Dan kun je antwoord krijgen van een longarts. Of, als je een eigen longarts hebt, je vraag aan hem voor te leggen.

Succes en een goede zwangerschap gewenst!

Login of registreer om te reageren
11-07-2021 om 19:44 uur

Graag gedaan.
Ik zag dat je je vraag al verplaatst hebt. Hopelijk heb je snel antwoord.

Toch nog een aanvulling:
Onlangs leerde ik van een longarts dat je fenotype (niet-eosinofiel, eosinofiel of neutrofiel astma) uitmaakt of je wel of niet een nsaid kunt verdragen. Los van andere eventuele medische problemen natuurlijk.
Het fijne weet ik er niet van. Misschien voor jou de moeite waard om dat na te vragen.

Succes,

Login of registreer om te reageren
12-07-2021 om 06:58 uur
Reactie op Suus01

Toch nog een aanvulling:
Onlangs leerde ik van een longarts dat je fenotype (niet-eosinofiel, eosinofiel of neutrofiel astma) uitmaakt of je wel of niet een nsaid kunt verdragen. Los van andere eventuele medische problemen natuurlijk.

Oh wat interessant! Kan je mij vertellen wat de arts jou heeft verteld bij welke fenotypes het over het algemeen niet verdragen wordt, natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen? Ik kon vroeger namelijk wel enigszins tegen nsaid’s en tegenwoordig helemaal niet meer.

Login of registreer om te reageren
12-07-2021 om 09:59 uur

Dat weet ik dus helaas niet meer. Om hier nou met een wilde gok iets op te schrijven, met in mijn achterhoofd dat zoiets verkeerd kan uitpakken bij iemand. Dat lijkt me onverstandig.

Login of registreer om te reageren
12-07-2021 om 18:12 uur

@Suus01 dat snap ik! Ik zou je er ook niet op aanrekenen als het fout is hoor, maar was benieuwd of het met mijn fenotype overeenkomt. Maar als het echt een wilde gok is dan is het helemaal verstandig om het niet te zeggen en er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen:p

Login of registreer om te reageren
04-09-2021 om 13:44 uur

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Vraagje: Werkt acetylsalicylzuur niet bloedverdunnend?
Geen idee of dat de bedoeling is, maar was benieuwd waarom juist dit middel voorgeschreven wordt.

Login of registreer om te reageren
05-09-2021 om 09:06 uur
Reactie op Eliana

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Vraagje: Werkt acetylsalicylzuur niet bloedverdunnend?
Geen idee of dat de bedoeling is, maar was benieuwd waarom juist dit middel voorgeschreven wordt.

Het zorgt er idd voor dat je bloed iets dunner wordt, maar in de zwangerschap wordt dit wel gegeven om het bloed (lees voedingsstoffen) via de navelstreng beter bij het kindje te laten komen, zodat het beter kan groeien

Login of registreer om te reageren
05-09-2021 om 09:07 uur
Reactie op Suus01

Dat weet ik dus helaas niet meer. Om hier nou met een wilde gok iets op te schrijven, met in mijn achterhoofd dat zoiets verkeerd kan uitpakken bij iemand. Dat lijkt me onverstandig.

ze noemen mijn astma op dit moment niet eosinofiel astma, en ik verdraag geen nsaid. allergoloog zei ook dat ik alert moest zijn als ik hoge dosis pcm nam. (voor wat dit waard is.... ;-) )

Login of registreer om te reageren
05-09-2021 om 14:17 uur

Kan hoor, emsepems. Zoals ik zei, ik wil hier niks met een wilde gok opschrijven. En uiteindelijk is het toch het belangrijkste dat iedereen zelf goed weet wat hij/zij verdraagt of niet. En daarbij de nodige voorzorgsmaatregelen neemt, als dat van toepassing is.

Login of registreer om te reageren