Zwanger, astma en acetylsalicylzuur?

11-07-2021 om 18:18 uur

Ik ben 14 weken zwanger op dit moment. Omdat mijn dochter, nu bijna 8 jaar, veel te klein was bij haar geboorte (2110 gram bij 39 weken), moet ik van de gynaecoloog nu acetylsalicylzuur 80 mg slikken. Ik heb alleen gelezen dat dit niet goed samen gaat met astma. Mijn astma is op zich goed onder controle, maar ik heb aan het begin van de zwangerschap wel een aanval gehad. In het verleden heb ik weleens andere NSAIDs gebruikt en dat ging altijd goed. Maar nu ben ik dus bang dat ik ga reageren op de acetylsalicylzuur. De gynaecoloog gaf aan dat hij hier nog nooit van heeft gehoord, maar toch ben ik onzeker. Ik heb allergisch astma sinds mijn kindertijd. (Boom- en graspollen allergie en dieren, huisstofmijt) Gewoon de acetylsalicylzuur gaan slikken of toch niet?

Login of registreer om te reageren
11-07-2021 om 18:52 uur

Ik ben geen arts, maar zowel de huisarts als de longarts zeggen me altijd zo weinig mogelijk nsaids te gebruiken omdat deze wel degelijk een aanval kunnen uitlokken.

Enne van harte gefeliciteerd nog 😊

Login of registreer om te reageren
11-07-2021 om 19:12 uur

Beste Margreet,

Allereerst gefeliciteerd!

Het klopt dat NSAID bij sommige astma-patiënten een astma-aanval kan uitlokken, maar dit is echt niet altijd het geval. Ik heb zelf ernstig astma, maar kan probleemloos NSAID nemen. Ik denk dat je dus het voordeel tegen het risico moet afwegen. Misschien kan je starten met een lagere dosis en kijken of je lichaam hierop reageert? Loopt het goed dan kan je opbouwen naar de aanbevolen dosis.

Groetjes,
Tamia

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-07-2021 om 07:34 uur

dag Margreet
salicylaat intolerantie komt voor bij astma maar zoals tamia ook al aangeeft, dat is toch maar bij een minderheid van astma patienten. ik zou het dus gaan gebruiken. misschien wel handig om de eerste tablet te nemen wanneer je niet alleen bent voor het geval je er toch last van krijgt. en natuurlijk zoals altijd je "zo nodig medicatie" in de buurt.

Login of registreer om te reageren
12-07-2021 om 11:55 uur

Heel hartelijk dank voor de antwoorden. Echt heel fijn om op deze manier toch even een antwoord te krijgen van een deskundige. Ik ga straks het eerste tablet innemen.

Login of registreer om te reageren
12-07-2021 om 13:36 uur

Ik zou t ook zo doen als deze arts zegt,
enne... gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Login of registreer om te reageren