Oplossing voor tere huid?

28-07-2021 om 15:38 uur

Er zijn al wel vragen over gesteld maar een oplossing of iets wat de conditie van je huid kan verbeteren heb ik nog niet gelezen.
Na ruim 40 jaar medicijngebruik i.v.m. astma en sinds een jaar of 6 BE is de huid van armen en benen erg teer geworden.
Een beetje druk er op of zacht stoten geeft blauwe plekken.
Dat is nog te doen maar een iets hardere aanraking geeft wonden.
De laatste wond was groot en moest gehecht worden. Het was de vraag of dat zou lukken maar gelukkig is het gelukt. Mijn steunkousen zorgen ervoor dat mijn benen meestal alleen (erg) blauw worden.
Heeft u tips hoe ik de rest van mijn huid kan beschermen/verbeteren?

Met vriendelijke groet,

Spirit

Login of registreer om te reageren
28-07-2021 om 19:00 uur

Wat een goede vraag! Mijn huid gaat ook heel makkelijk kapot:( de blauwe plekken boeien me niet zo zeer, maar het kapot trekken enzo bijvoorbeeld wel
En wow van steunkousen al blauwe benen😳

Login of registreer om te reageren
28-07-2021 om 19:22 uur

Is er wel eens uitgezocht of er geen andere oorzaak is? Ik heb jarenlang geroepen dat ik zoveel blauwe plekken had, jarenlang werd gezegd van de inhalatie corticosteroïden maar uiteindelijk bleek dit jaar dat ik ook een stollingsstoornis heb. Collega van me met ernstig astma had slecht genezende wonden en bleek diabetes te hebben

Login of registreer om te reageren
29-07-2021 om 08:59 uur

Hallo Nckiie,
Gelukkig krijg ik geen blauwe plekken van mijn steunkousen maar zorgen zij er juist voor dat mijn huid niet open gaat (ontstaat geen wond) wanneer ik mijn benen stoot maar dat er alleen een blauwe plek komt.

Hall0 Daantje,
Mijn wonden genezen goed. Alleen mijn huid scheurt snel, vooral op momenten dat je het niet verwacht.
Bijvoorbeeld: je pakt iets uit de kast en stoot je aan een plank of deurtje.
Of ik een stollingsstoornis heb zal ik aan de arts vragen.

Ik heb al wat dingen aangepast.
In de tuin werken met handschoenen tot aan de elleboog. Geen teamsport meer maar wandelen en baantjeszwemmen.

Fijn dat jullie meedenken, zo kun je elkaar op ideeën brengen en steunen.

Groetjes Spirit

Login of registreer om te reageren
29-07-2021 om 09:04 uur

Oh gelukkig Spirit dan interpreteerde ik het verkeerd, maar kan me voorstellen dat ze je benen beschermen ja.
En zeker het handige van dit forum! Ik ben zo snel blauw sinds ik aan de antistolling zit, duidelijk ontstaan en oorzaak bij mij dus. Maar die tere huid is denk ik bij mij van de vele prednison, daarvoor had ik het niet alleen qua pleisters ivm allergie voor de kleeflaag.
Ben benieuwd of er nog meer aan te doen is, wie weet een simpel huis, tuin en keukenmiddeltje ofzo

Login of registreer om te reageren
29-07-2021 om 10:21 uur

Herkenbaar probleem. Prednison is op dit gebied een heel naar middel.

Mijn man en ik zijn een goed team in het plakken van wondjes🙈. Laatst viel ik en de grote scheur onder mijn knie was meer werk voor de huisarts. Die keek ernaar en dacht en dacht, tot ik zei, ik heb weleens gezien dat ze op de huid rondom hechtpleisters plakken en daar doorheen hechten. Zo gezegd zo gedaan, helaas was verdoven geen optie en is het geen mooi litteken.

En ik ben helaas ook eerder blauw dan bruin😱. Mensen denken volgens mij weleens dat mijn man losse handjes heeft. Wrijf ik in mijn oog, oeps blauw oog. Zit ik even op mijn knieen dan zijn ze blauw. Als mijn kleinzoon me stevig vastpakt, heerlijk het kan weer, dan geniet ik de hele week van zijn achtergelaten gratis tattoos 😜

Ik hoop dat iemand een tip heeft.

Heel veel sterkte
Groet Jippie

Login of registreer om te reageren
29-07-2021 om 11:41 uur

In de zomermaanden loop ik regelmatig vervelende wondjes en blauwe plekken op. Ik hoef maar ergens langs een muur te gaan en het vel trekt er af. Bij grotere wondjes moet ik altijd een verband erom, omdat pleister nog meer ellende veroorzaakt. Het helpt enigszins door je huid dagelijks goed in te smeren met een rijke creme voor zeer droge huid. En zodra het kan benen en armen beschermen met een broekspijp of mouw. Eén keer schampte ik met de punt van een heet strijkijzer langs mijn arm en dat resulteerde in een groot gat dat zeer langzaam dicht moest groeien met speciaal gaas dat ook voor doorligwonden wordt gebruikt. Dus sindsdien pas ik dubbel op als ik aan het strijken ben.

Login of registreer om te reageren
29-07-2021 om 14:10 uur

Ik werk in de ouderenzorg, en dit is daar ook een groot probleem. oudere mensen hebben een tere huid en vaak door antistollingsproblemen snel blauw, of huid kapot,

ik zou altijd van de arts willen weten of er iets onderliggends aan de hand is, dus bloedonderzoek.

Bij ons op het werk werken lange broeken/benen zwachtelen of steunkousen bij een rok en lange mouwen het beste. verder zou ik ook niet weten wat je er aan kan doen.. helaas.
ow, en heel praktisch, je huis niet te vol zetten, goede ruimte hebben om te lopen, alle scherpe punten waar dan ook maar weg...
Sterkte allen!!!

Login of registreer om te reageren
29-07-2021 om 14:47 uur

Ik heb nog een paar praktische tips die ik heb toegepast nadat ik te horen kreeg dat mijn stolling niet goed is en ik dus altijd blauw zal blijven, ik heb andere greepjes op mijn keukenkastjes gedaan zonder harde uitsteeksels zodat ik me daar niet zo snel tegen stoot, van die kinderbescherm hoekjes op de hoeken van mijn bed enzo geplakt en schuimrubber om de deurklinken en handgreep van de oven.

Login of registreer om te reageren
31-07-2021 om 01:45 uur

Oh wat mijn dermatoloog zei tegen mij btw, aangezien ik op plekken met heel dunne huid ook eczeem heb en daar dus speciale zalf smeer en geen hormoonzalf: goed insmeren met een creme of gel waar ik goed tegen kan. Nou gebruik ik zelf graag aloë vera gel, die is niet vet, wel verkoelend en hydraterend en ik weet niet of het bijdraagt aan een stevigere huid btw, maar ik moest elke dag smeren van haar. Deze gel ruikt niet tot nauwelijks, is verkoelend dus fijn vanwege mijn eczeem en hij is niet vet, ik vind vette zalven enzo echt heel vies om te smeren en gaat aan je kleding zitten.

Login of registreer om te reageren