augustus 2021 - Meer vrijheid na corona vaccinatie?

02-08-2021 om 08:28 uur

Een groot deel van de Nederlanders, en zeker de longpatiënten, zijn nu gevaccineerd. Dat voelt voor de meesten fijn. Ondertussen hebben er veel versoepelingen plaats gevonden.
Wat heeft de vaccinatie jou gebracht. Voel jij meer “ vrijheid” na de vaccinatie? Ga je bijv. makkelijker op een terras zitten of de supermarkt in of blijf je op je hoede.
En waar let jij dan met name op.

Login of registreer om te reageren
02-08-2021 om 10:25 uur

Ik ga makkelijker naar dingen heen, winkels, OV, musea, etc maar ik ben niet relaxter geworden helaas. Ik vond het de laatste keer nog steeds te druk in een museum, ga nog steeds op rustige tijden naar winkels, etc.

Login of registreer om te reageren
Moderator
02-08-2021 om 10:40 uur

Nee ik voel niet meer vrijheid na de vaccinatie zeker gezien je nog gewoon besmet kan raken en kan besmetten. Wellicht word je minder ziek maar hoe ziek is minder ziek?
Heb in oktober Covid gehad en was gelukkig niet erg ziek maar mis wel nog steeds mn reuk en smaak.
Blijf het lastig vinden om weer terug naar normaal te kunnen zeker ook omdat er zoveel onbekend is nog.
Probeer binnen mijn wegen wel dingen te blijven doen.

Login of registreer om te reageren
02-08-2021 om 19:04 uur

Ha! Wat een goed onderwerp dit keer :-) ben reuzebenieuwd hoe ander longpatienten dit ervaren!

of ik meer vrijheid voel na de injecties, ja zeker wel. nu ga ik naar de winkel als de besmettingen niet te hoog zijn en het erg rustig is in de winkel.
Naar familie en vrienden ga ik inmiddels wel weer, die kennen mij en weten dat ze af moeten bellen bij verkoudheid.
bioscoop, musea etc zie je mij nog niet.
buiten durf ik bijna alles aan, daar zie ik nu niet meer zoveel gevaar. dus lekker op terras of met vrienden wandelen en fietsen. Ga ook weer mee met natuurexcursies. En morgen op de boot naar schiermonnikoog, zit dan lekker op dek. En als ik van boot af ga ontsmet ik mijn handen.

Ik heb injecties gehad met prednisolon, dus we weten niet goed hoeveel antistoffen ik in t bloed heb. Ha en la vinden het niet nodig om te bepalen want ik moet toch voorzichtig blijven

Dus ik blijf zeker op mijn hoede. vandaag nog... zit ik te puzzelen voor een leuke vakantie over een paar weken. ik wilde een deel van het kustpad lopen.. en opeens besef ik dat ik dan iedere dag in de bus moet om op het einde weer naar het begin punt te reizen... en op verschillende plekken moet slapen.... nee, dat is nu geen optie hoor, ik ga wat ander bedenken :-) Wandelen in de achterhoek en slapen in een huisje is nu het plan.
Vliegen vind ik ook geen optie.

of deze week, de fysio wil een tijd afspreken voor de fitness, ik vraag altijd wel of het dan niet te druk is.
rondje ziekenhuis doe ik het liefste nog voor de telefoon, huisarts trouwens ook.

verkouden mensen bleven altijd al bij mij uit de buurt, maar nu helemaal.
dus het corona virus heeft zeker invloed op mijn 'vrijheid', maar met de injecties heb ik het wat makkelijker.

Login of registreer om te reageren
02-08-2021 om 23:03 uur

Nee totaal niet, dat ik tegen het heftigste beschermd ben is mij wel verzekerd maar wil nog antistoffen laten bepalen, vanwege onderhoudsprednison al heel lange tijd. Ik mocht voor covid al niet met ov en naar drukke plaatsen, ga nu wel soms ergens heen maar meer omdat alles nu open is en ik houd heel veel afstand. Ik voel me nu ik volledig gevaccineerd ben echt totaal niet veiliger of iets dergelijks, ben vooral heel corona en alles eromheen zat🙈
En dingen makkelijker doen is bij mij puur omdat ik het zat ben, maar ook zonder vaccinatie was dit uiteindelijk zo. Al ga ik alsnog bijna nergens heen

Login of registreer om te reageren
04-08-2021 om 10:47 uur

Ja, mij heeft het coronavaccin toch heel wat extra vrijheid gegeven en zeker wat meer gemoedsrust. Ik weet ook dat ik nog steeds corona beter niet oploop en pas nog steeds op (zeker ook uit respect voor anderen), maar ik ben niet meer zo bang om het op te lopen en zie ondertussen ook weer mensen binnen die ik vertrouw. Ervoor probeerde ik enkel buiten mensen te zien.

Login of registreer om te reageren
05-08-2021 om 06:21 uur

Ik voel mij wel vrijer maar pas toch op met drukte en probeer dat te mijden. Naar de winkels doe en deed ik al als het minder druk is. Ik ben toch wel met een korte vakantie geweest, is niet zo bevallen maar dat lag aan mij. Omdat ook lopen slecht gaat en korter ook door een val had ik een opvouwbare scootmobiel bij mij achter in de kofferbak. Een uitkomst zo'n ding je kom dan toch op plekken waar je veel moeite mee zou hebben. Op de terrassen vind ik wel dat je uit moet kijken, te druk en dan liever binnen wat nuttigen. Naar de concerten waar ik in de zomermaanden altijd naar toe ga (wat weer mogelijk is) wordt binnen nogsteeds de corona regels toegepast, waar de concentrator in zachte stukken er boven uit komt af en toe geen vriendelijke blikken. Maar ik blijf toch gaan met mijn zuurstofronker anders moet je thuis zitten en dat is toch ook niet de bedoeling, zuurstof gebruikers mogen toch ook genieten? Ik wens een ieder die nog op vakantie gaat nog veel plezier en geniet er van.

Groeten Henk.

Login of registreer om te reageren
27-08-2021 om 08:08 uur

Nee totaal niet, vanaf januari 2020 was voor mijn partner en mezelf al heel snel duidelijk dat corona een ingecalculeerd en geaccepteerd risico moest zijn in ons leven. Je moet het niet onderschatten, niet opzoeken en uit de weggaan kan je het ook niet. Eigenlijk hebben we gedragsmatig niks veranderd in ons leven, handen wassen deden we al vaak koop alleen geen losse groente of fruit meer in de supermarkt, velen nemen artikelen in hun handen en leggen deze weer terug. Al jaren neem ik altijd het derde pak van het schap. Reizen naar België en Duitsland deden we ook wel omdat het voor ons werk/inkomen noodzakelijk was en met testen daardoor toegestaan was. Op dit moment mogen we nu alleen verder reizen en ook naar Zweden.

Eigenlijk voelen we niet echt meer vrijheid al zijn er natuurlijk meer vrijheden en is er meer mogelijk om daarvan gebruik te maken. Dat zijn dus naar ons idee twee aspecten, de ene is vrijheid voelen, ervaren de andere is gebruik maken van de vrijheden. Aan de vraagstelling ligt naar mijn idee ten grondslag " ... voelde jij je dan belemmert en beknot in je vrijheden ... " nou, nee is het antwoord.

De "jubel stemming" die sommigen hebben van "... we mogen weer, we kunnen weer op vakantie...", "... we hebben zo een behoefte aan een concert of evenement ... " dat is iets wat we totaal niet herkennen en hebben! Vrijheid zit voor mijn gevoel in algemeen tussen je oren, je houdt je toch ook aan de maximum snelheid al kan je auto met gemak 180 rijden. Naar mijn idee dus meer een kwestie van het ervaren van grenzen en daar tegen op lopen op het vlak van normatief, sociaal en maatschappelijk opgelegde normen, waarden, regels en wetgevingen. In meest algemene zin zou je kunnen zeggen dat ik mijn leven voor mezelf veilig hou binnen de grenzen van wat kan en mag.

Dit is natuurlijk alleen voor mijn en mijn partner zo, bij mijzelf ligt ten grondslag dat ik geen antistoffen opbouw door mijn ziekte en ben daardoor bekend als non-responder. Ben twee keer gevaccineerd en er zijn inmiddels bij onderzoek geen antistoffen aangetroffen. Kan ook best begrijpen dat andere mensen die vrijheid wel voelen en ervaren, maar mijn "onvrijheid" en de mate van vrij zijn ligt eigenlijk al besloten in mijn ziek zijn en is niet direct aan corona gerelateerd.

Mag nu met een corona vaccinatie bewijs zonder testen op reis maar zegt, in mijn geval, dus eigenlijk weinig. Blijf me laten testen, iets wat ik mezelf opleg, om ook de zekerheid te hebben dat ik voor anderen niet een bron van besmetting kan en wil zijn maar zelf blijf ik gewoon 100% ontvankelijk voor het virus. Heb geen fatalistische houding daarover of daarin, kan het niet ontlopen maar zoek het ook niet op en blijf ik dus net als voorheen afhankelijk van het gedrag van anderen! Hoe vaak ik niet hoor dat als iemand besmet is die toch naar buiten gaat, toch boodschappen gaat doen. Ook met een vaccinatie kan iemand een bron van besmetting zijn voor anderen. In principe ben ik al beter beschermt door de medicaties die ik gebruik, die vele longpatiënten ook gebruiken, en waarmee ook covid-19 patiënten behandeld worden.

Laten we realistisch zijn Covid-19 en andere virussen horen bij het leven en raken we nooit kwijt, "naar normaal gaan..." wat is dat dan? We gaan waarschijnlijk naar een wereld waarbij iedereen elk jaar een "vaccinatie of prik krijgt! Die prik zal dan altijd gebaseerd zijn op de kennis van het verleden niet op toekomstige mutaties! Hoe zit het dan met landen waar de vaccinatie graad erg laag is terwijl we hier al spreken van een derde prik! Misschien dat voor velen covid-19 een soort wake-up call was net als alle overstromingen voor de klimaat verandering een wake-up call was. Zo van "nu komen besmettingen met exotische virussen en ziekten wel erg dichtbij", "shit" wij "gezonde mensen" kunnen ook ziek worden! De discussie dat chronisch zieken meer aan de zorgpremie moeten bijdragen zal nu wel helemaal verdwenen zijn!

Eigenlijk voel ik me vrijer omdat "gezonde mensen" nu een wake-up call hebben gehad dat ook zij ziek kunnen worden! Hoe vreemd is dat!! Je vrijer voelen omdat de aandacht van mij als chronisch zieke afgeleid is door Covid-19 en de ervaring van onvrijheid van anderen, van niet chronisch zieke mensen.

Login of registreer om te reageren