Bodybox meting

11-08-2021 om 11:31 uur

Beste,

Vandaag heb ik een histamineprovocatie test in de bodybox gehad.
Vorige maand had ik een gewone longfunctietest en bodyboxtest.
Beide keren is er ook een diffusiemeting gedaan.

Vorig jaar heb ik enkel een normale spirometrie en histamineprovocatietest gehad waarbij niet echt duidelijk werd wat er aan de hand was en werd eerst ook gezegd dat ik geen astma had. Later werd dit bijgesteld op basis van klachten en bevindingen.
Nu zit ik bij een nieuwe longarts en zij wilde dus de bodyboxmeting doen.
De testafnemer van vandaag zei dat er duidelijke weerstand te zien was na aantal potjes histamine en ze er niet van opkeek dat er bij de normale spirometrie niets te zien was.

Nu ben ik heel benieuwd wat je met een bodybox kunt meten en zien in vergelijking met een normale spirometrie.
Opvallend was dat mijn klachten nu ook echt zichtbaar werden zoals ik ze ervaar in het dagelijks leven. Daardoor voelde ik me eindelijk gezien en gehoord.

Ook ben ik benieuwd wat je meet met een diffusietest. Ik begreep de zuurstofverdeling in het lichaam. Maar waarin verschilt dit van een saturatiemeting?

Alvast bedankt voor uw tijd en het antwoord!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-08-2021 om 10:24 uur

De beantwoording van deze vragen vergen eigenlijk een samenvatting van een flink deel van het Leerboek Longfunctieonderzoek, maar ik zal een poging wagen.
Spirometrie is vooral bedoeld om een indruk te krijgen van de mate waarin de luchtwegen open staan en de luchtstroom in en uit de longen mogelijk maken. Ook krijg je een (niet-volledige) indruk van de totale hoeveelheid lucht in de longen, namelijk de hoeveelheid lucht die iemand maximaal kan in-of uitademen. Wat er na een volledige uitademing aan lucht in de longen achter blijft meet je niet met de spirometer.
Je hebt een boel verschillende soorten spirometers, die soms los staan, en soms in de body-box zitten. Je kunt de body-box dus ook gebruiken om spirometrie mee te doen. Daarmee gebruik je niet alle mogelijkheden die de body-box biedt en dat is jammer. Je kunt die namelijk ook gebruiken voor het meten van de lucht die na een maximale uitademing in de longen achter blijft. Bij normale mensen is dat maar weinig lucht maar vooral bij mensen met COPD en emfyseem is de hoeveelheid lucht "die er niet uit kan" belangrijk vergroot. Dat noemen we hyperinflatie, en dat is een belangrijke oorzaak en verklaring voor kortademigheid, vooral bij inspanning. Je kunt met de body-box ook metingen doen van de weerstand van luchtwegen en longen, maar die worden minder vaak gebruikt.
Het belangrijkste verschil tussen een gewone spirometer en spirometrie en metingen in de body-box is dus dat je met de spirometer alleen maar de lucht meet die wel in- en uitgeademd kan worden, en niet de lucht die na maximale uitademing in de longen achter blijft.
Als er een histamineprovocatietest is gedaan in de body-box is waarschijnlijk alleen maar de spirometer uit de box gebruikt, niet alle andere informatie die de box kan bieden.
Voor de volledigheid: met een histamineprovocatietest kijk je of de luchtwegen abnormaal reageren op prikkels. Een gezond persoon kan veel histamine inademen voor de boel dicht gaat zitten. Bij iemand met astma is maar een klein beetje histamine voldoende om de luchtwegen te laten vernauwen. Een normale histaminetest is eigenlijk voldoende om de diagnose astma te verwerpen en naar een andere verklaring van de klachten op zoek te gaan.
Met een meting van de diffusiecapaciteit krijg je een indruk van het oppervlak in de longen waar de gaswisseling plaats vindt: het vermogen om zuurstof in het lichaam op te nemen en koolzuurgas uit te ademen. Die diffusiecapaciteit zegt dus iets over de toestand van de longblaasjes. Bij ziekten als emfyseem of longfibrose zit daar voor een belangrijk deel het probleem, dus bij die aandoeningen is meting van de diffusiecapaciteit vooral van belang. Met een saturatiemeting kijk je alleen maar (globaal) naar de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Dat is maar een zeer grove maat voor de diffusie.
Hopelijk maakt dit het wat duidelijker.

Login of registreer om te reageren
22-08-2021 om 21:18 uur

Hartstikke bedankt voor uw antwoord. Het is nu minder abstract en ik weet waarvoor ik het gedaan heb. Bedankt!

Login of registreer om te reageren