Voorstellen

14-08-2021 om 06:20 uur

Goedemorgen, ik wil me graag even voorstellen. Ik ben Heidi 58 jaar oud en gisteren helaas de diagnose astma gekregen. Ik weet dat er goed mee te leven valt maar toch heb ik ineens wel vragen waar ik mee zit. Ik heb al een aantal jaar flinke hoestbuien. En wordt meestal daarna pas verkouden. Ook nu weer. Maar het meest logisch lijkt me dat je eersr verkouden wordt en dat daarna de astma op begint te spelen. Dus dat is eigenlijk al mijn eerste vraag. Misschien kan iemamd mij daar meer over vertellen. Als medicatie heb ik een stootkuur prednison van 5 dagen gekregen, 4x 2 pufjes salbutamol en 2x 1 puf Forster.
Nou heel in het kort was dat mijn verhaal.
Fijne dag, Heidi.

Login of registreer om te reageren
15-08-2021 om 07:51 uur

Welkom op dit forum.
Wat jammer, dar je de diagnose astma hebt.

Eerst verkouden en dat daarna de astma opsteekt is voor iedereen anders. Astma is een parapluterm. Er zijn veel verschillende soorten astma. Ook combinaties zijn mogelijk. Bijvoorbeeld een combinatie van inspanningsastma en allergisch astma. Iedereen heeft dus zijn eigen astma met zijn eigen prikkels.
Een verkoudheid zakt van boven naar beneden. Dus zodra je verkouden bent is het belangrijk om voldoende rust te nemen en zo nodig je medicatie aan te passen. Alles om te voorkomen dat je longen zo stabiel mogelijk blijven bij een verkoudheid.

Een huisarts kan je goed begeleiden bij astma. Zo lang alles goed onder controle is, is een longarts niet noodzakelijk.

Grasduin maar op de site van het Longforum en dit forum. Dan vind je al heel veel informatie.
Op dit forum zitten relatief veel mensen met ernstig astma, wat zeldzaam voorkomt. Laat je daardoor niet afschrikken.

Succes met het leren kennen en omgaan met jouw astma.
En voor nu nog even beterschap!

Login of registreer om te reageren
15-08-2021 om 10:11 uur

Helaas welkom bij de club!

Het zou kunnen dat u door uw verergering van astma minder weerstand heeft omdat uw lichaam zo hard werkt en daardoor vatbaarder bent en daarom daarna verkouden wordt.

Wellicht kunt u kijken voor de nasofree voor als u verkouden bent dat u uw neus met zoutwater spoelt en de verkoudheid mogelijk sneller weggaat en sowieso heeft u dan wat meer lucht tijdens de verkoudheden.

Ik zou zeggen laat alles rustig bezinken en het is nu uitzoeken waar u op reageert, wat zijn voor u triggers. Bijvoorbeeld stress, het weer, luchtjes, pollen. En als u nog meer vragen heeft kunt u die hier gewoon stellen. We proberen elkaar altijd zoveel mogelijk te helpen en bij twijfel altijd uw dokter bellen, daar wordt hij voor betaald:p

Login of registreer om te reageren