Salbumatol - Symbicort - Foster - Relvar - wat wordt de volgende?

17-08-2021 om 15:49 uur

Binnen ongeveer een half jaar ben ik nu aan mijn derde (of, als ik Salbumatol meetel, vierde) medicijn bezig. Met Symbicort kreeg ik veel last van een hese stem, met Foster keerde mijn depressie terug en nu heb ik sinds ruim twee weken Relvar, waar ik keelpijn, een verstopte neus en last van mijn stem door krijg. Als ik kijk naar de actieve stoffen van de verschillende astmamedicatie, wordt het mij wat bang te moede, want ik vraag me af of er nu nog wel opties voor mij zijn. Komende vrijdag heb ik een afspraak met mijn huisarts en zij staat ook in contact met mijn longarts, maar ik vind het wel fijn om ook via deze weg meer informatie te krijgen.
Ik hoor het graag!

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 15:52 uur

Heb je alleen poeder inhalators geprobeerd of ook een aerosol met voorzertkamer? Dat laatste is minder belastend voor je stem. Alvesco is ook een optie, dat is een losse ontstekingsremmer die minder stem en keelklachten geeft. Dan heb je geen combi medicijn en mogelijk ook een losse langwerkende luchtwegverwijder nodig. Het is een kwestie van uitproberen maar op den duur ook accepteren dat er bijwerkingen zijn en het zo leefbaar mogelijk maken.

Puffen voor het eten of tanden poetsen en goed spoelen, gorgelen en wat drinken helpt ook, net als spoelen met bessensap.

Login of registreer om te reageren
17-08-2021 om 15:56 uur

Foster was een aerosol met voorzetkamer. En die poederinhalators nam/neem ik vlak voor m’n ontbijt en ik gorgel en spoel ook altijd wel flink na de puf.
Alvesco zet ik op m’n lijstje - dank je wel!

Login of registreer om te reageren
18-08-2021 om 07:22 uur

Beste Marrigje,
Ik heb je vraag doorgestuurd naar een longarts, maar kan je niet garanderen dat het antwoord er voor vrijdag is.
Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-08-2021 om 07:28 uur

Wat fijn, dank je wel!

Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Marrigje,
Ik heb je vraag doorgestuurd naar een longarts, maar kan je niet garanderen dat het antwoord er voor vrijdag is.
Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-08-2021 om 13:34 uur

Beste Marrigje

De medicatie die zijn voorgeschreven voor de astma zijn allemaal goede medicijnen. Maar wel met kans op bijwerkingen. Je hebt de pech gehad om een paar keer bijwerkingen te hebben gekregen bij verschillende medicijnen. Hese stem bij symbicort en verstopte neus en keelpijn bij relvar zijn heel herkenbaar. De alvesco die wordt genoemd lijkt mij een goede optie. Het middel wordt alleen gegeven in een spray zonder teller erop. Maar er zijn tegenwoordig apparaatjes die je erop kan aansluiten die tellen, bijvoorbeeld de countair.
Het is een kwestie van geduld en uitproberen maar het lukt meestal wel een passend medicijn te vinden zonder al te veel bijwerkingen en toch met effect.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
18-08-2021 om 14:29 uur

Dank voor je antwoord. Waar ik met Alvesco wel een beetje huiverig voor ben, is de mogelijkheid dat ik er somber van word, net als van de Foster. Ik heb helaas een geschiedenis van depressie, slik ook antidepressiva, dus vandaar dat ik wel bang ben voor een terugval.

Hartelijke groet,
Marrigje

Reactie op Longarts Serge van Wolferen
Beste Marrigje

De medicatie die zijn voorgeschreven voor de astma zijn allemaal goede medicijnen. Maar wel met kans op bijwerkingen. Je hebt de pech gehad om een paar keer bijwerkingen te hebben gekregen bij verschillende medicijnen. Hese stem bij symbicort en verstopte neus en keelpijn bij relvar zijn heel herkenbaar. De alvesco die wordt genoemd lijkt mij een goede optie. Het middel wordt alleen gegeven in een spray zonder teller erop. Maar er zijn tegenwoordig apparaatjes die je erop kan aansluiten die tellen, bijvoorbeeld de countair.
Het is een kwestie van geduld en uitproberen maar het lukt meestal wel een passend medicijn te vinden zonder al te veel bijwerkingen en toch met effect.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
16-09-2021 om 14:46 uur

Hallo,
Bij deze een tip die mij goed helpt tegen keelpijn en hese stem. Ik neem vooraf aan de pufjes een lepeltje vanille vla. Natuurlijk wel nog spoelen met water na het puffen. Sterkte!

Login of registreer om te reageren
19-09-2021 om 11:32 uur

Hoi, dat klinkt super pittig. Ik had ook de hele tijd keelpijn (van flixotide en toen symbicort). Kreeg de tip van mijn longarts om iets vets te eten omdat het medicijnen zijn die daarmee hechten (ipv met water spoelen). Neem nu een blokje kaas of worst en nooit meer last van mijn keel. Weet niet of dat bij jou ook zou helpen. Succes met je zoektocht!

Login of registreer om te reageren
19-09-2021 om 12:54 uur

Dank voor jullie tips! Dinsdag weer een afspraak met de longverpleegkundige, dan neem ik dit alles zeker mee!

Login of registreer om te reageren