Astma en moe

19-08-2021 om 18:27 uur

Ik heb een vorm van niet allergische astma en inspanningsastma.
Heb op sommige momenten maar een saturatie van 94 en ben ook door de dag heel moe en benauwd.
Maar ik zou graag terug een beetje meer bewegen maar weet niet of dit een goed idee is?
Gebruik voor men astma symbicort en ventolin zo nodig.
Heeft er iemand tips?

Groetjes,
Jens

Login of registreer om te reageren
19-08-2021 om 19:01 uur

Zoek een goede (long)fysio die jou kan helpen om tips en tricks te geven die bij jou helpen. Bewegen en sporten is zeker goed, maar neem vaak pauzes en let goed op je ademhaling bij oefeningen etc.
Daarbij is een saturatie van 94% niet slecht, tegenwoordig in het ziekenhuis hanteren ze hier een streefsaturatie van 94% voorheen was het 95%.

Ben zelf ook moe en benauwd de hele dag door en ik heb een heel boekwerk aan oefeningen en als ik elke dag 5 oefeningen pak en die 3x doe in sessies van 5-10x dan zit ik al meer dan aan het gemiddelde wat is aanbevolen en op een slechte dag is het bijvoorbeeld mijn arm strekken en buigen zonder gewicht en op een goede dag uit de stoel opstaan en weer zitten. Zo kan ik elke dag wisselen, ene dag armen andere dag benen dan weer meer mijn romp.

Nederland in beweging kan je ook op je eigen tempo meedoen met wat wel lukt. Er zijn apps met oefeningen, let bij alles op je ademhaling en een fysio kan je daarbij helpen om het goed aan te leren. Voorbeeld met traplopen op de uitademing een-drie tredes dan adem je in en op de uitademing weer 1-3 tredes tot je boven bent. Je blaast uit op het moment dat je kracht levert, dan zet je je adem niet vast.

Succes en lekker bewegen en kies iets wat je leuk vindt en waarbij je ook zelf kan controleren hoeveel je doet dus bijvoorbeeld fietsen je kan zelf kiezen of je hard of langzaam gaat, zelfde als wandelen en vergeet niet om te luisteren naar je lichaam. Misschien zijn de filmpjes van astmaVereniging voor Nederland en Davos ook wel handig om te bekijken:D kan je vinden op facebook onder andere

Login of registreer om te reageren
19-08-2021 om 21:47 uur

Beste Jens,

Sporten is normaal voor alle astma-patiƫnten goed, al moet je natuurlijk wel rekening houden met je astma bij het sporten. Je compleet buiten adem sporten brengt uiteraard niets.

U schrijft ook dat u de hele dag moe en benauwd bent. Ik ken uiteraard uw situatie niet, maar ik heb het idee dat uw astma niet echt onder controle is en het misschien loont om hierover met uw arts te spreken.

Hoop dat u plezier kan beleven aan het sporten!
Tamia

Login of registreer om te reageren
20-08-2021 om 07:20 uur
Reactie op Jens1993

Ik heb een vorm van niet allergische astma en inspanningsastma.
Heb op sommige momenten maar een saturatie van 94 en ben ook door de dag heel moe en benauwd.
Maar ik zou graag terug een beetje meer bewegen maar weet niet of dit een goed idee is?
Gebruik voor men astma symbicort en ventolin zo nodig.
Heeft er iemand tips?

Groetjes,
Jens

Hallo Jens, zal ik ook even meedenken? De tips hierboven gegeven zijn goed
Een saturatie van 94 is nog niet slecht, maar de hele dag moe en benauwd is niet goed. ik zou hiervoor naar de huisarts gaan.
bewegen is goed, is zelfs belangrijk bij astma patienten. Het zorgt ervoor de je lichamelijk sterker wordt, een astma aanval beter kunt opvangen en het slijm in de longen beweegt waardoor je het beter kunt ophoesten.
Hoe je moet sporten?
begin in t klein, rondje lopen, rondje fietsen. voelen dat je wat gedaan hebt mag, moe zijn niet. wat dan doe je teveel en dan is het afbraak ipv opbouwen.
Op dit moment hebben veel fysiotherapeuten ook fitnessen in hun programma, hier kun je je altijd voor aanmelden om te leren sporten wat juist bij jou en je astma hoort.
Succes!

Login of registreer om te reageren