Copd en hart

01-09-2021 om 13:21 uur

Beste deskundige,
Ik heb copd 4, ook mijn hart wordt geregeld gecheckt ivm wachtlijst longtransplantatie, nu kom ik in mijn uitslagen tegen van het hart: EF 55-60%gestoorde relaxatie, ik weet dat dit iets met evt hartfalen te maken kan hebben, wanneer ik er zelf iets over op zoek kom ik :diastolisch hartfalen tegen wat vaker bij vrouwen voorkomt en vaak een probleem is vd microbloedvaatjes, welke niet zichtbaar zijn met een hartkatheterisatie?
Mijn vraag is klopt dit wat ik zelf kon vinden :diastolisch hartfalen en zou dit ook meer benauwdheid geven?
Bedankt voor uw tijd.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 08:54 uur

Beste Jolien,

Aangezien je vraag vooral op het terrein van de cardiologie ligt, is je vraag niet doorgestuurd naar een longarts. Mogelijk dat men bij de hartstichting je vraag kan beantwoorden en anders je eigen cardioloog. Een niet goed functionerend hart kan (extra)benauwdheid veroorzaken, al hangt dit sterk af van de ernst van de hartklachten. Sterkte!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 09:22 uur

Bedankt,ik heb mijn vraag opnieuw gesteld bij de deskundige, ik snap uw antwoord maar denk niet dat u goed bent ingelicht, bij ver gevorderde copd kan hartfalen optreden, dit kan en heeft vaak met elkaar te maken hebben omdat het hart het zwaarder krijgt door de slechte ventilatie vd longen.
Ik heb dit in mijn familie meermaals meegemaakt , hart en longen hebben vaak een onderling probleem , zeker bij ernstige longproblemen...
Maakt niks uit , ik snap dat u het antwoord niet weet, logisch ook want het stond in het verkeerde topic.
Mocht deze vraag niet gesteld worden aan de deskundige moet u deze maar verwijderen, maar ik zou dit vreemd vinden, zie wel vaker vragen voorbij komen, gerelateerd aan longproblemen...
Toch bedankt voor het meedenken, groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 09:52 uur

Aortastenose en COPD
Mensen met chronische obstructieve longziekte (COPD) hebben meer kans op hartaandoeningen dan mensen die geen COPD hebben.

Wat is aortastenose?
Hartziekte kan vele vormen aannemen. Een vorm van hartziekte is een aandoening die bekend staat als aortastenose (AS). AS treedt op wanneer de klep tussen uw hart en uw belangrijkste slagader, de aorta genaamd, zich vernauwt. Dit betekent dat uw hart niet zoveel bloed naar uw lichaam kan pompen als zou moeten. Je hart zal harder moeten pompen om het bloed door je lichaam te laten stromen. Als uw hart gedurende een lange tijd harder werkt dan nodig is, kan dit schade aan de hartspier veroorzaken.

Symptomen van aortastenose
AS kan milde of ernstige symptomen hebben. Vaak zijn de symptomen en hoe ernstig ze zijn, afhankelijk van hoe lang u AS heeft gehad. AS kan een onregelmatige hartslag en hartruis veroorzaken. Het kan ook symptomen veroorzaken die sterk lijken op COPD.
Deze omvatten:
Vermoeidheid
Pijn op de borst, beklemming of flauwvallen
Duizeligheid of zich zwak voelen
Kortademigheid
Al deze symptomen zijn meestal erger bij activiteit
Omdat COPD en AS vergelijkbare symptomen hebben, kunnen mensen beide aandoeningen hebben en het niet weten. Artsen hebben onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat mensen met as op COPD moeten worden getest. Ze hebben ook onderzoeken gedaan die aantonen dat mensen met COPD op AS moeten worden getest. Deze aandoeningen komen vaak samen voor, wat bekend staat als comorbiditeit.

Hoe zijn aortastenose en COPD met elkaar verbonden?
Artsen begrijpen niet volledig hoe AS en COPD verband houden. COPD kan een verminderde hoeveelheid zuurstof in het lichaam veroorzaken. Artsen denken dat dit ertoe kan leiden dat de aortaklep verhardt en kleiner wordt. Dit is een theorie die is gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd in laboratoria
In een kleine studie ontdekten artsen dat mensen met matige tot ernstige AS een snellere progressie van de aandoening hebben als ze ook COPD hebben. Artsen merken ook op dat mensen met AS en COPD anders behandeld moeten worden. COPD kan operaties bemoeilijken. Mensen met AS moeten mogelijk zonder operatie worden behandeld als ze ook matige tot ernstige COPD hebben.

Hoewel artsen het verband tussen COPD en AS niet volledig begrijpen, weten ze wel dat er een verband is. Artsen weten dat beide aandoeningen vergelijkbare symptomen kunnen veroorzaken. Ze weten dat AS en COPD beide aandoeningen zijn die ernstig kunnen zijn en tot andere gezondheidsproblemen kunnen leiden.

Als u vragen heeft over AS, neem dan contact op met uw arts. Ze kunnen u helpen begrijpen hoe uw symptomen elkaar kunnen overlappen en wat uw beste behandelingen kunnen zijn. Als u zich zorgen maakt dat u AS heeft, laat het uw arts weten. Uw arts kan u helpen bij het vinden van het beste behandelings- en testplan.

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 10:05 uur

@heckler,bedankt voor je uitgebreide uitleg, fijn dat je met mij meedenkt! Heb ik iets aan, erg lief!
Ik heb begrepen dat bij hartfalen, diastolische vorm, de hartspier zich minder kan ontspannen.
Ik ga het verder uitzoeken, enorm bedankt.
Groetjes, Jolien 🍀

Login of registreer om te reageren
02-09-2021 om 10:19 uur

Ook van mijn kant bedankt, @heckler. Ik ga het uitprinten.

Login of registreer om te reageren