Copd en hart

02-09-2021 om 08:21 uur

Beste deskundige,
Ik heb copd 4, ook mijn hart wordt geregeld gecheckt ivm wachtlijst longtransplantatie, nu kom ik in mijn uitslagen tegen van het hart:EF 55-60 % gestoorde relaxatie, ik weet dat dit iets met hartfalen te maken kan hebben, wanneer ik er zelf iets over op zoek kom ik :diastolisch hartfalen tegen wat vaker bij vrouwen voorkomt en vaak een probleem is vd microbloedvaatjes, welke niet zichtbaar zijn met een hartkatheterisatie?
Mijn vraag Is klopt dit wat ik zelf kon vinden :diastolisch hartfalen en zou dit ook meer benauwdheid geven?
Bedankt voor uw tijd.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-09-2021 om 14:22 uur

Beste Jolien

De gestoorde relaxatie is inderdaad een teken van diastolisch hartfalen. Dit soort hartfalen kan ook inderdaad een probleem zijn van de microbloedvaatjes. Bij diastolisch hartfalen heb je een stugge, verdikte hartspier die niet goed kan relaxeren en daardoor niet goed vult en daardoor minder bloed rondpompt. Als het lichaam meer bloed vraagt, bijvoorbeeld bij inspanning, maar het hart kan daar niet aan voldoen, ontstaat er kortademigheid. Als compensatie mechanisme dat er te weinig bloed rondgepompt wordt bij inspanning ga je ook sneller ademen. Wat bij COPD juist de kortademigheid versterkt. Diastolisch hartfalen komt inderdaad ook vaker voor bij vrouwen. Het wordt ook deels veroorzaakt door hoge bloeddruk. Je ziet het vaak in de combinatie, hoge bloeddruk, suikerziekte, nierfunctie verlies, hartritmestoornissen en overgewicht.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
16-09-2021 om 22:12 uur

Wat attent en lief, dacht eigenlijk dat ik deze vraag al verwijderd had, heel fijn dit antwoord! Ga er ook nog over in gesprek met de transplantatie arts..
Enorm bedankt!

Login of registreer om te reageren