Lage igg waarden

08-09-2021 om 13:30 uur

Goedemiddag bij mij zijn de igg waarden en de memory B cellen getest.
Geven deze waarden een verhoogde vatbaarheid voor virussen en bacteriën?

Igg g/l 5,5
Igg 1 3,72
Igg 2 1,42
Igg 3 1,10
Igg 4 0,21

Daarop zijn de
Naïef memory B cellen getest.

Igd+CD27+ 24,5
Igd+CD27- 42,8
Igd-CD27+ 29,6

Ook is er door middel van een pneumokokken en tetanus prik getest hoe het immuunsysteem reageert en dat was goed.

Helaas krijg ik verder weinig verdere info hierover.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet Theovb.

Login of registreer om te reageren
01-10-2021 om 15:10 uur

Op internet kan ik de standaard referentiewaardes vinden: https://webshare.iprova.nl/DocumentResource/e4306a3d-4f4b-42e3-9893-acc…. In het eigen ziekenhuis zie ik ongeveer dezelfde waardes. Als de waardes verlaagd zijn, kan er sprake zijn van een immuunglobuline-g-subklasse-deficientie: zie https://www.erasmusmc.nl/nl-nl/patientenzorg/aandoeningen/immuunglobuli…. Lees het zelf goed na, want misschien klopt het bij jou niet.

Login of registreer om te reageren
01-10-2021 om 15:30 uur

Hallo Mathilde,
Dank voor uw reactie.
De door mij genoemde waarden zijn echt zo gemeten.
U zegt kijk het goed na want misschien klopt het bij jou niet.
Hoe bedoelt u dit?

Login of registreer om te reageren
01-10-2021 om 18:29 uur

@theovb
Ieder laboratorium heeft zijn eigen machines en misschien net van een ander merk of een ander model. Daarom kunnen de referentiewaarden bij ieder lab net iets anders zijn.
Ik vermoed dat MathildeD1 dat bedoelt.

Login of registreer om te reageren
02-10-2021 om 16:18 uur
Reactie op theovb

Goedemiddag bij mij zijn de igg waarden en de memory B cellen getest.
Geven deze waarden een verhoogde vatbaarheid voor virussen en bacteriën?

Igg g/l 5,5
Igg 1 3,72
Igg 2 1,42
Igg 3 0,10
Igg 4 0,21

Daarop zijn de
Naïef memory B cellen getest.

Igd+CD27+ 24,5
Igd+CD27- 42,8
Igd-CD27+ 29,6

Ook is er door middel van een pneumokokken en tetanus prik getest hoe het immuunsysteem reageert en dat was goed.

Helaas krijg ik verder weinig verdere info hierover.

Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groet Theovb.

Herstel ik heb een fout gemaakt bij de igg 3 die was geen 1,10 maar 0,10.

Groetjes Theo

Login of registreer om te reageren
04-10-2021 om 14:13 uur

beste Theo

Bij herhaalde luchtweginfecties kan het helpen de afweer van de patiënt te onderzoeken.
Op uw uitslagen kan ik niet ingaan, dat is afhankelijk van de reden van bepalen en van de normaalwaarden.
Het beste kunt u de aanvragend arts verzoeken deze waarden aan u uit te leggen.

vr groet Dr vd Berg

Login of registreer om te reageren
04-10-2021 om 15:58 uur
Reactie op Longarts Jan Willem van den Berg

beste Theo

Bij herhaalde luchtweginfecties kan het helpen de afweer van de patiënt te onderzoeken.
Op uw uitslagen kan ik niet ingaan, dat is afhankelijk van de reden van bepalen en van de normaalwaarden.
Het beste kunt u de aanvragend arts verzoeken deze waarden aan u uit te leggen.

vr groet Dr vd Berg

Dan k voor uw antwoord maar het cirkeltje blijft in stand op deze manier.

Dat is nu juist het probleem.
de arts zegt dat het geen reden in tot ongerustheid en mijn vraag is omdat ik vaak luchtweginfecties heb zorgen deze waarden voor vatbaarheid voor virussen en bacteriën!

Login of registreer om te reageren
04-10-2021 om 22:56 uur

Beste Theovb

Blijkbaar worden je infecties niet veroorzaakt door een afwijking in je immuunsysteem. Als je arts dat zegt, zal dat zo zijn,’toch?
Je kunt ook zonder afwijkingen verhoogde gevoeligheid hebben voor een infectie, niet altijd ligt daar een verlaagd IgG (of andere) aan ten grondslag

Login of registreer om te reageren
05-10-2021 om 05:15 uur
Reactie op Edelweiss

Beste Theovb

Blijkbaar worden je infecties niet veroorzaakt door een afwijking in je immuunsysteem. Als je arts dat zegt, zal dat zo zijn,’toch?
Je kunt ook zonder afwijkingen verhoogde gevoeligheid hebben voor een infectie, niet altijd ligt daar een verlaagd IgG (of andere) aan ten grondslag

Edelweiss het is zo dat de waarden van mijn igg aan de lage kant zijn (onder de standaard minimum waarde) maar dat mijn immuunsysteem wel reageert als het nodig is (dat is getest door de pneumokokken en tetanus prikken)
Maar moet ik ondanks dat mijn "immuunsysteem reageert wanneer het nodig is" uitkijken voor virussen en bacteriën.
Ik bedoel dan dat de eerste aanraking met het virus een snellere vatbaarheid betreft dan bij een "gezond" mens en dat dan het immuunsysteem gaat reageren en zijn werk gaat doen.
Want elke verkoudheid leid tot een luchtwegproblemen.

Het is lastig te omschrijven maar ik doe heel vaak mee met de verkoudheden, griepje en ze vinden bij bijvoorbeeld een bronchoscopie (ik heb bronchieectasieen) waar een slijm kweek genomen wordt vaak een bacterie in mijn longen.
Waaronder de staphylococcus aureus en de pseudomonas.
Dus ik denk dan dat ik vatbaarder ben dan gemiddeld maar mijn immuunsysteem reageert wel als het nodig is en ik heb gelukkig geen immuunstoornis.
Dat is wat ik denk en dat mijn ervaring is maar kan dat ook onderbouwd worden door de waarden die gemeten zijn?
Of denk ik te ver?
Hoe zou jij het interpreteren als je dit alles weet maar geen antwoord krijgt van de arts, zelf gaan invullen of hulp bij je antwoord vragen?
Groetjes Theo

Login of registreer om te reageren
05-10-2021 om 06:06 uur

Als longpatient ben je sowieso vatbaarder, jij hebt BE, dus dan zijn infecties een vaker voorkomend probleem. Helaas natuurljk.
Als de afweer wel wat verlaagd is maar niet als stoornis wordt aangemerkt is er denk ik weinig aan te doen en kan je niet zoveel. Als wel voorzichtig zijn zoals je schreef dat je al doet. Meer kan je niet doen denk ik.
Als er weinig antwoorden komen van dokters, houdt het een beetje op denk ik. Je erin vastbijten en maar door blijven vragen kost denk ik veel energie terwijl t weinig oplevert.
Gevaar van het zelf op zoek gaan naar info is ook in te denken: verkeerde info, verkeerde interpretatie, op t verkeerde spoor komen en (onterecht) zorgen maken...daar zou k dus mee uitkijken!
Sterkte

Login of registreer om te reageren