Volledig gevaccineerd en verminderde longfunctie

14-09-2021 om 13:26 uur

Beste longarts,

Door mijn CPAM/CCAM longafwijking is een aantal jaren geleden een fors gedeelte van mijn longen verwijderd. De rest van mijn longen zijn gezond en hierom sta ik al jaren niet meer onder behandeling van een longarts.

In verband met het coronavirus ben ik net als andere longpatienten extra voorzichtig. Inmiddels ben ik volledig gevaccineerd en lees dat de vaccins na verloop van tijd minder effectief worden maar wel effectief blijven in het voorkomen van ernstige ziekte en overlijden. Ik vind het lastig om te duiden wat men verstaat onder ernstige ziekte. Noemen we ziek thuis liggen met koorts waarbij je toch longschade oploopt maar mensen met een normale longfunctie het prima doorkomen mild of is dit ernstig? En is long covid waarmee je geen bed in het ziekenhuis in beslag neemt mild of toch ook ernstig?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik al 1.5 jr volledig vanuit huis werk en tot de vaccinatie met bijna niemand fysiek contact had. Inmiddels kom ik wel buiten mijn huis maar overal waar ik binnen kom behalve thuis draag ik een mondkapje en thuis hanteer ik met mensen buiten mijn huishouden de 1.5 mtr en ventileer ik maximaal. Nu ben ik volledig gevaccineerd, vrouw, 38 jaar en verder gezond. Mijn werkgever wil ook graag dat ik weer naar kantoor kom en dat wil ik zelf ook.

Mijn vraag is dan ook hoe goed mag ik mezelf beschermd wanen door door die dubbele Pfizer vaccinatie? Kan ik nog tgv een corona infectie verdere longschade krijgen of is die kans erg klein? Ik kan me voorstellen dat meer mensen met dit vraagstuk worstelen. Is hier in generieke zin iets zinnigs over te zeggen. Ik snap dat ik voor individueel advies naar mijn huisarts moet maar ik ben ook benieuwd naar de mening van een longarts.

Mvg,

Karina

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-09-2021 om 13:07 uur

Beste Karina

Je hebt er heel goed aan gedaan om voorzichtig te zijn in de periode voor de vaccinatie. Na de dubbele vaccinatie ben je goed beschermd. Er is een enquête geweest onder longartsen in Nederland met oa de vraag of er nog gevaccineerden opgenomen werden met COVID. 80-90% van de opnames met COVID bleek niet gevaccineerd. De overige hadden een verminderde afweer. De kans dat je na 2 vaccinaties nog opgenomen gaat worden met COVID is dus heel klein. Of je er toch ziek/grieperig kan van worden weet ik niet. Maar door de verminderde longinhoud is het verstandig om voorzichtig te zijn voor het oplopen van luchtweginfecties. Niet alleen COVID, maar ook influenza (want het griepseizoen komt er weer aan) en andere virussen. Je kan wel naar kantoor en wat je doet is heel verstandig. 1,5 meter afstand houden. Uit de buurt blijven van collega's die verkouden zijn. Goede handhygiëne. Deze maatregelen zijn belangrijker dan een mondkapje. Die kan je ook achterwege laten. Het is wel verstandig een influenza vaccinatie te nemen als die straks beschikbaar is.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren