Heb ik wel astma

24-09-2021 om 07:23 uur

Hoi,
Ik ben een gezonde man van 38 jaar en een paar jaar geleden heb ik de diagnose astma gekregen en zelfs heel lichte copd (haalde de benodigde verbetering na medicatie net niet). Het vreemde is echter dat ik helemaal nergens last van heb. Ik doe aan mountainbiken en zelfs als ik dat doe lukt me dat goed zonder medicatie (1 uur met hartslag van rond de 170), met medicatie gaat het wel iets beter maar het is niet zo dat ik zonder naar lucht hap. Tevens of ik mijn medicatie wel of niet neem merk ik helemaal geen verschil in mijn dagelijkse dingen. Ik hoest zelden, nooit benauwd, nooit piepende ademhaling en me conditie is top. Hoe kan ik dan toch deze diagnose hebben en de spirometrie wijst dit idd ook uit. Is dit niet vreemd? De dokter heeft er ook niet echt een verklaring voor.

Login of registreer om te reageren
24-09-2021 om 07:30 uur

Tevens moet ik er nog bij zeggen, ik heb nooit gerookt en heb een gezonde BMI. Wel hebben mijn ouders vroeger altijd in huis gerookt, dus ben als kind wel altijd in sigarettenrook geweest en had vroeger ook wel bronchites en ik ben allergisch voor huisstofmijt.

Login of registreer om te reageren
24-09-2021 om 09:46 uur

Als je astma goed stabiel is kan je zonder klachten door het leven alsof er niks aan de hand is. Vaak raden ze wel aan om onderhoudsmedicatie te blijven gebruiken, vaak een puffer met cortico’s erin en dan een puffer met luchtverwijder voor zo nodig. Uit onderzoeken is gebleken dat mensen die onderhoudsmedicatie blijven gebruiken een stabieler astma behouden en minder vaak noodmedicatie nodig hebben. Als ze alle medicatie stoppen kan het voorkomen dat een flinke exacerbatie toch komt en men dan weer aan veel medicatie moet etc.

Je zou met je arts kunnen overleggen over de diagnose en wat dit voor jou nou betekent en dat je er eigenlijk geen last van hebt.
Uit een gewone spirometrie komt er bij mij ook geen astma uit, bij de test voor en na ventolin ook niet. Toch heb ik ernstig astma, dit kwam eruit bij een provocatietest nadat de diagnose op basis van klachten en benodigde medicatie al was gesteld.
Astma is niet altijd heel eenvoudig te diagnosticeren.

Waarom ben je toentertijd wel getest en kreeg je die diagnose? Neem aan dat je toen wel klachten had?
Oh en met sporten hoef je niet per se last te hebben of te hoesten. Astma uit zich bij iedereen weer een beetje anders

Login of registreer om te reageren
24-09-2021 om 10:52 uur

Zou t kunnen zjjn dat je gewoon anatomisch kleinere longinhoud hebt en dat dus normaal voor jou is? Dan hoef je geen klachten te hebben en kan je alles wat je wilt omdat het is zoals het is?

Dat weet ik natuurlijk niet maar zou je aan je arts kunnen vragen.

Login of registreer om te reageren
27-09-2021 om 13:06 uur

Nou, heel incidenteel heb ik het weleens benauwd (1x per jaar misschien). In nov 2019 had ik dat dus ook, en twijfel nog steeds of het toen al geen corona is geweest. Dus vandaar dat ik het getest heb en heb toen ook zelfs longfoto's laten maken. Ik pak nu wel dagelijks me medicatie (spiromax) maar ergens voelt dit ook een beetje tegendraads. Waarom medicijnen pakken als ik er niks van merk...... Vind het een beetje lastig allemaal, de spirometrie zegt compleet iets anders als hoe ik me voel en hoe ik sport (Ik deed "laatste jaar wat minder" het mountainbiken echt op redelijk hoog amateur niveau en had werkelijk nergens last van). Wellicht heb ik idd afwijkende longen ofzo....geen idee

Login of registreer om te reageren
29-09-2021 om 11:29 uur

Je kunt prima astma hebben zonder regelmatig klachten te hebben. Of je klachten hebt hangt mede samen met je levensfase, leefomgeving, gezondheidstoestand, werk, enzovoort.
Als je ook eczeem en allergie hebt, is er vaak ook sprake van astma, het atopisch syndroom.

Dat je niks merkt van je medicijnen wil niet zeggen dat je medicatie niet werkt of niks doet. Zonder merkbare klachten medicatie gebruiken kan inderdaad tegendraads voelen. Kan me goed indenken dat je therapietrouw daardoor omlaag gaat.
Misschien met je arts overleggen wat het belang is van je medicatie in de huidige situatie. Mogelijk kan de dosering omlaag of wordt het belang van de medicatie duidelijker.

Login of registreer om te reageren
29-09-2021 om 13:07 uur

T zou natuurlijk idd zo kunnen zijn dat je juist omdat je medicatie gebruikt geen klachten hebt... das tenslotte t doel van de medicijnen ;)
Maar snap het hoor dat je t gevoel hebt dat t misschien voor niks is. Gewoon vragen bij de arts!

Login of registreer om te reageren
29-09-2021 om 15:10 uur

Beste Cris,

Astma hebben betekent zeker niet dat je niet meer kan sporten op hoog niveau of een slechte conditie moet hebben. Ik heb zelf tot voor een jaar probleemloos gemountainbiked en eerlijk gezegd had ik zelf minder last van mijn (ernstige) astma op een mountainbike dan in mijn alledaagse leven. Persoonlijk moest ik zorgen dat ik goed opgewarmd was, maar daarna moest ik zeker niet onder doen voor mijn vrienden. Bij sommige mensen triggert sport astma, maar zeker niet bij iedereen.

Wat bedoel je met dat je ook zonder medicatie kan mountainbiken? Weet je dat medicatie zoals spiromax een corticosteroide bevat die nog weken na te stoppen doorwerkt? Maar als je het idee hebt dat de medicatie geen verschil maakt, dan zou ik het bespreken met je arts. Misschien kan hij de medicatie afbouwen of kan je zelf helemaal stoppen.

Als je meer informatie wil, dan vraag je maar. Ik heb astma van kleinsaf, maar ben ondanks mijn astma knettergek op sport.

Login of registreer om te reageren
08-10-2021 om 07:45 uur

Afgelopen week een gesprek gehad met mijn arts, haar advies was eigenlijk als je geen last heb gewoon doorgaan met wat je nu doet. Ik pak nu de spiromax meestal 1x per dag en sla soms een dagje over. Er is wel iets aan de hand met mijn longen zegt de spirometer, ik merk het alleen niet zo. Maar laat ik nou ook niet heel eigenwijs doen en stoppen, waarschijnlijk als mijn longen daardoor ernstiger beschadigd raken is er geen weg meer terug....Dank voor de tips

Login of registreer om te reageren