Ik heb een slechte ervaring met Bufoler EASYHALER zijn er meer die dit hebben?

06-10-2021 om 08:00 uur

Na 20 jaar Symbicort naar tevredenheid te hebben gebruikt heb ik dit jaar (verplicht via de zorgverzekeraar) Bufoler EASYHALER gekregen. Na 1 maand gebruik ging mijn gezondheid heel snel achteruit. Benauwd, hartkloppingen, piepende ademhaling, heesheid en hoofdpijn. Aangezien de Bufoler EASYHALER ook nog eens duurder is dan de Symbicort begrijp ik niet waarom de zorgverzekeraar (die normaal overstapt op goedkopere medicijnen) hiermee accoord is gegaan. Heb deze vraag aan de zorgverzekeraar gesteld maar zij hebben ook geen antwoord. Ik heb met veel moeite voor dit jaar nog Symbicort kunnen krijgen. Maar maak me wel zorgen over de volgende jaren als meer zorgverzekeraars naar dit middel overstappen. Je hebt dan nog als enige oplossing de Symbicort zelf te betalen. Zijn er meer die er ook zo ziek van zijn geworden ?

Login of registreer om te reageren
06-10-2021 om 09:53 uur

Hoi Budget, vervelend en onbegrijpelijk he? Ik heb geen ervaring met deze beide medicijnen, maar mijn zoon werd onlangs van de Seretide overgezet naar de Foster, ook vanwege deze reden. Hij had in het verleden erg slecht op Foradil gereageerd (ernstige bloedneuzen) zodat het even spannend was of hij dit middel zou verdragen. Maar gelukkig ging dat goed. Ik heb zelf Serevent (ik houd net van combimedicijnen nl) en die wordt dan nog wel vergoed. Maar hoe lang?? Ik krijg het benauwd van Foradil.

Login of registreer om te reageren
06-10-2021 om 15:27 uur

Hi Thirza, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een onaangenaam en vervelend als je je medicatie ophaalt en je ineens iets heel anders mee krijgt. Voor mij nu een teken om aan het eind van het jaar na te gaan bij de apotheek welke zorgverzekeraar wel mijn medicatie vergoed. En dan maar over te stappen. Als ik kijk op de site van mijnmedicijn.nl zie ik alleen maar klachten over de Bufoler. Hopelijk gaat er een lichtje branden bij de zorgverzekeraar en dat ze van hun besluit terug komen. Maar de toekomst blijft omzeker.

Login of registreer om te reageren
07-10-2021 om 07:03 uur
Reactie op Budget

Na 20 jaar Symbicort naar tevredenheid te hebben gebruikt heb ik dit jaar (verplicht via de zorgverzekeraar) Bufoler EASYHALER gekregen. Na 1 maand gebruik ging mijn gezondheid heel snel achteruit. Benauwd, hartkloppingen, piepende ademhaling, heesheid en hoofdpijn. Aangezien de Bufoler EASYHALER ook nog eens duurder is dan de Symbicort begrijp ik niet waarom de zorgverzekeraar (die normaal overstapt op goedkopere medicijnen) hiermee accoord is gegaan. Heb deze vraag aan de zorgverzekeraar gesteld maar zij hebben ook geen antwoord. Ik heb met veel moeite voor dit jaar nog Symbicort kunnen krijgen. Maar maak me wel zorgen over de volgende jaren als meer zorgverzekeraars naar dit middel overstappen. Je hebt dan nog als enige oplossing de Symbicort zelf te betalen. Zijn er meer die er ook zo ziek van zijn geworden ?

Ik heb hetzelfde ervaren. Afgelopen maand Bufoler voorgeschreven gekregen en ik ben van 1 x symbicort per dag en bricanyl 1 x voor het sporten (4x p.w.) naar 3x per dag Bufoler en meerdere keren per dag bricanyl. Ik heb zojuist een mailtje naar de apotheek gestuurd met de vraag welke verzekering er volgend jaar wel symbicort vergoed. Van hele stabiele astma naar snachts wakker worden omdat ik benauwd ben - heel vervelend.

Login of registreer om te reageren
09-10-2021 om 14:00 uur

Hi Barkley, jij ook bedankt voor je reactie. Dit is nou precies waarom ik het hier op het forum heb gezet omdat ik al het idee had dat er meerdere mensen last hebben van de Bufoler. Dit medicijn is niet veilig voor gebruik. Aan het eind van de maand dat ik het gebruikte had ik het idee tegen een longontsteking aan te zitten. Toen ik het voor het eerst kreeg van de apotheek heb ik er ook een vragenlijst bijgekregen over hoe de Bufoler beviel in gebruik. Ik heb de apotheek gevraagt of het soms een experiment was omdat het zo slecht was maar ze vertelde dat ze nooit experimentele medicatie meegaven en alleen goedgekeurde medicatie gebruikte. Ik heb daar nu sterk mijn twijfels over. Ikzelf zit nu nog bij Unive en weet van ze dat ze een contract hebben met Bufoler van 2021/2022.

Login of registreer om te reageren
08-03-2022 om 05:48 uur

Ik heb ook na 25 jaar symbicort bufolar gekregen maar ik merkte niet veel verschil. Het is beide budesonide / formoterol.
Ik was er ook erg huiverig voor . Ik zit ook bij UNIVE
Gr. Hetty

Login of registreer om te reageren
18-03-2023 om 22:11 uur

Ja, ik kreeg het ook na 20 jaar symbicort naar volle tevredenheid gebruikt te hebben. Resultaat na 2 dagen Bufolar was een saturatie van 87 (normaal 93) en een hartslag van 97 (normaal 60). Ik kan hier echt niet mee doorgaan. Heb klacht ingediend bij zorgverzekeraar en afspraak gemaakt bij de huisarts. Bufolar is voor mij echt niet de doen🥲

Login of registreer om te reageren