Onderhoudsantibiotica

11-10-2021 om 20:41 uur

Hoi allemaal,

Zoals velen gebruik ik onderhoudsantibiotica. Ik heb regelmatig last van buikpijn en misselijkheid door de antibiotica, waardoor ik regelmatig een week ermee moet stoppen om mijn maag wat te laten recupereren. Bijna elke keer spelen mijn longen dan weer meer op. Verdragen jullie de antibiotica goed? Doen jullie iets om je maag wat te ontlasten?

Bedankt!

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 20:50 uur

Ik heb een hele tijd probiotica gebruikt. Die nam ik dan nuchter ,'s ochtends en dan drie keer per week 's avonds de antibiotica. Dat ging al beter maar vooral voor mijn darmen. Ik heb ook een tijdje een lagere dosering antibiotica geslikt maar nu alweer een jaar mijn oude dosering en dat gaat meestal goed.

Van mijn maag had ik niet echt last. Heb je al een maagbeschermer?

Login of registreer om te reageren
11-10-2021 om 20:55 uur

Ik gebruik een maagbeschermer pantoprazol 40mg en heel sporadisch 80mg als ik heel erg last blijf houden, maar dat heb ik slechts 4x gedaan in 3 jaar tijd. Heb van mijn onderhoudsantibiotica gelukkig heel weinig last, meer van andere abkuren eigenlijk

Login of registreer om te reageren
12-10-2021 om 03:31 uur

Bedankt @Daantje en @Nicky !

Ik neem zoals Nicky dagelijks pantomed 40mg en heb ook reeds geprobeerd de antibiotica lager te doseren (in overleg met mijn longarts uiteraard) en dat maakt het wel beter, maar ik blijf heel misselijk en heb regelmatig buikpijn.

Login of registreer om te reageren
12-10-2021 om 08:17 uur

Ook ik heb onderhoudsantibiotica, en herken het niet.
Wat ik kan bedenken is maagbeschermer - misschien een andere probren- en iets eten tijdens de medicatie. Maar dat doe je al.....
Wat voor de darmen wel kan werken is probiotica ( orthica), hier is een topic over gemaakt: https://www.longforum.nl/discussion/comment/535985/#Comment_5359

Tamia, de gouden tip heb ik niet :-( Sterkte!

Login of registreer om te reageren
12-10-2021 om 08:30 uur

Neem je de antibiotica om de dag of elke dag? Is er een mogelijkheid om de dosering meer te spreiden? Bijvoorbeeld elke dag 250 mg in plaats van om de dag 500 mg? Misschien verdraag je het dan beter. Of een ander tijdstip.

Ik slikte augmentin als kuur en had ondanks maagbeschermer en vooraf wat eten toch last. Ik nam het eerst bij ontbijt, lunch, fruit en avondeten maar toen ik mijn pil niet bij mijn fruit maar voor het slapen nam, had ik geen last meer.

Login of registreer om te reageren
12-10-2021 om 08:50 uur

Ik ben begonnen met 3x500, daarna naar 6x250. Ik heb ook al eens verlaagd naar 6x125, maar dat trokken mijn longen niet. Mijn longarts had mij aangeraden 8 weken antibiotica te nemen en dan een week te stoppen om mijn maag te resetten, maar dat weekje stoppen is problematisch. Nu zit ik rond 4 à 5 x 250, afhankelijk van wat mijn maag verdraagt.

In principe moet ik het zonder eten innemen, maar dat heb ik al lang opgegeven.

Misschien kan ik nog wat andere probiotica proberen.

Bedankt voor alle ervaringen en om mee te denken!

Login of registreer om te reageren
16-10-2021 om 06:53 uur

@emsepems : bedankt voor de tip. Ik heb het ze ondertussen gevraagd, maar ze hebben ook geen idee meer.

Login of registreer om te reageren
16-10-2021 om 08:25 uur

Gebruik je azitromycine of een ander antibioticum? Zou de suspensie voor kinderen je maag minder belasten dan de gewone tabletten?

Login of registreer om te reageren
21-10-2021 om 15:15 uur

Ik had bij mn ab kuur van afgelopen tijd ook toenemend last van mn maag
Had I.bergogast tinctuur, een plantaardig iets - en ook of juist hier - verkrijgbaar en dat heeft me wel verbetering gebracht. 3x per dag 20 druppels met beetje water
Misschien een tip?sterkte verder!!

Login of registreer om te reageren