S ochtends wakker worden met pijn

20-10-2021 om 05:22 uur

Ik heb een vraag; ik heb astmatische bronchitis en atelectase deels aan m’n rechterlong. Nu heb ik vaak dat ik s ochtends rond 5/6 uur wakker wordt vanwege scherpe pijn ter hoogte van m’n schouderblad (midden/onder) Die wegtrekt als ik een half uur/uur rechtop gezeten heb en m’n foster of ventolin genomen heb. Voor de atelectase had ik dit nooit. Heeft u enig idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Vriendelijke groeten hannie

Login of registreer om te reageren
27-10-2021 om 06:14 uur

Kan het zijn dat ik niet goed
dooradem? Ik zag het laatst overdag gebeuren een paar keer in stressvolle situaties.
Dat laat mij denken; kan het zo zijn dat ik door stress niet goed adem. Door niet goed ademen het slijm zich ophoopt. Als eerste bij de atelectase en vervolgens verder. Waardoor er steeds ontstekingen ontstaan?

Login of registreer om te reageren
27-10-2021 om 19:36 uur

Ik had bij de longarts ook twijfel of ik wel goed door ademde. Juist in rust toestand voelde ik me slechter. Ik vroeg hiernaar en het antwoord was 2x dat dit onmogelijk was omdat het ademhalen geregeld wordt door het autonome zenuwstelsel. Uiteindelijk zijn mijn bloedgassen gemeten, en daar zat een afwijking in: de PH was te hoog, dus te alkalisch.
Dus ik denk dat je als patiënt zeker kan voelen dat daar iets niet goed zit. Bij jou is de situatie natuurlijk anders.

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 07:38 uur

Klopt het dat de professionals niet overal antwoord op geven?

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 07:45 uur

Over het algemeen krijg je altijd antwoord. Echter kan het even duren. De professionals beantwoorden vragen op het forum op vrijwillige basis in hun eigen tijd.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-11-2021 om 10:11 uur

Ik weet het niet zeker, maar een verklaring zou kunnen zijn dat door de atelectase bij liggen iets van pleura prikkeling geeft.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
02-11-2021 om 18:54 uur
Reactie op Longarts Peter van Tilburg

Ik weet het niet zeker, maar een verklaring zou kunnen zijn dat door de atelectase bij liggen iets van pleura prikkeling geeft.

Groet, Peter van Tilburg

Dank voor uw antwoord.
Klinkt logisch. Voor de atelectase had ik het
niet en het is ook alleen maar op die plek.
Daar is dus weinig aan te doen denk ik?
Behalve wat ik al doe; m’n hoofdeinde omhoog zetten of rechtop gaan zitten. Met eventueel wat salbutamol.

Login of registreer om te reageren