Weekendje weg en vernevelen

26-10-2021 om 05:34 uur

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik het in het goede topic heb geplaatst, ik heb 2 vragen over vernevelen voor als je een paar dagen of weekendje weg gaat.

1. Ik vernevel 4x per dag combivent en 4x per dag 5ml NaCl 5.58. De combivent zit per dosis verpakt, maar de NaCl per 20 ml, dus daar doe ik een dag mee en dan moest ik deze tussendoor in de koelkast zetten. Als als ik een dagje weg ga dan neem ik het mee in een koeltasje, maar hoe doen jullie dat als je langer dan een dagje weggaat? Want de volgende dag is dan het koelelement natuurlijk niet meer bevroren.
Ik heb wel een elektrische koelbox die ik normaal gebruik op vakantie voor mijn injecties die ik 1x per week moet nemen, maar die box is erg groot en zwaar dus voor een paar dagen weg is dat nogal onhandig ๐Ÿ˜ wel vond ik via het internet insuline koeltasjes waarvan je de elementen kan koelen door ze in koud water te leggen, maar er staat bij dat ze dan niet warmer worden dan kamertemperatuur geloof ik, maar is dat niet te warm voor de NaCl?

2. Ik heb voor thuis de innospire deluxe en voor onderweg de innospire go. Voor wie het zich afvraagt: van de longvpk mag ik ook de NaCl in de Go doen, als ik maar beloofde deze alleen buiten de deur te gebruiken en thuis gewoon de Deluxe. Nemen jullie voor een paar dagen weg je apparaat voor thuis mee, of kan ik best een heel weekend/paar dagen de Go gebruiken?

Ik hoop dat jullie me een beetje wijzer kunnen maken of dat er misschien een goede tip is ๐Ÿ˜Š

Alvast bedankt! Liefs, Crissie

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 06:32 uur

Als je meerdere dagen gaat, ben je meestal toch wel ergens met een koelkast?

Verder zou ik de apotheek om advies vragen.

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 07:21 uur

Ach, wat een gedoe weer he :-(
ik zou het met de apotheker overleggen hoe zij denken dat je dit t beste op kunt lossen.
Succes!

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 07:58 uur

Dankjewel @Daantje en @emsepems voor de snelle reacties ๐Ÿ˜„ helaas geen koelkast op de kamers, goed idee om het inderdaad bij de apotheek te vragen, ga ik doen ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘ bedankt!

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 12:04 uur

Ik zou wel de DeLuxe meenemen want de mesh van de Go is vrij gevoelig. Dus voor meerdere keren per dag een aantal dagen gewoon niet zo geschikt...

Ik zou idd met apotheker overleggen dn anders voor paar dagen niet al te moeilijk doen. T is geen 30 graden in de kamer neem
ik aan. Of anders gewoon wat vaker een nieuwe verpakking pakken...
Zo min mogelijk gecompliceerd doen en zoveel mogelijk genieten. Strikt op belangrijke dingen en soepel op bijzaken. En dat is de kunst uit te zoeken wat onder welke categorie valt ;)
Veel plezier met je dagjes uit!

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 14:02 uur

Vraagje, van wie moet je de NaCl 5.85 in de koelkast bewaren? Ik bewaar het nooit koel๐Ÿ™ˆ, en gebruik het twee keer per dag. Er is een longarts op het forum die zelfs zegt dat je het restant na het openmaken moet weggooien. Ik vind het zo fijn dat ik het dit keer vergoed kreeg dat ik er 1 of 2 dagen mee doe, zonder koelkast. Waarschijnlijk doe ik het fout๐Ÿ˜ณ. Ik ga de bijsluiter gelijk lezen. Je zou het anders ook kunnen afsluiten met een rood steriel dopje die ze bij infuzen gebruiken.

Fijne vakantie
Jippie

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 14:21 uur

Dankjewel @Edelweiss en @jippie46

Ik ga dan sowieso de deluxe meenemen. Gelukkig is die niet zo groot/zwaar dus dat is prima te doen ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘ En verder vraag ik het inderdaad nog bij de apotheek over de NaCl.

@jippie46 De verpleegkundigen van Mediq die de instructies gaven, zowel vorig jaar toen ik antibiotica moest vernevelen(die moest ik toen maken met fysiologische NaCl), als nu dit jaar toen ik ging starten met de combivent met hypertoon zout vernevelen, zeiden dat je een open flacon NaCl 1 dag in de koelkast kunt bewaren. En als de flacon aan het eind van de dag niet leeg is dan moest ik ze inderdaad weggooien. Super handig als we allemaal wat anders leren ๐Ÿ˜‚ ik heb geen idee wie er nu gelijk heeft ๐Ÿ˜… haha

Bedankt allemaal! ๐Ÿฅฐ

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 14:47 uur

@Crissie ja met antibiotica die je zelf moet maken en je in twee keer moet gebruiken weet ik dat het in de koelkast moet. Dat is voor het antibioticum, niet voor de NaCl,9%. Dus opgelost inderdaad in de koelkast. In steriele spuit met steriele naald erop.

Je kunt als je nog spuiten overhebt met naalden ook de NaCl 5.85% optrekken en zo steriel bewaren, is wel een idee voor mij ook๐Ÿ˜€

Ik heb altijd begrepen dat de mesh van de Innospire go niet tegen sterk vernevelzout kan, ik vernevel het met de Eflow. Waar ik ook antibiotica mee kan vernevelen, maar ook de andere middelen.

Login of registreer om te reageren
26-10-2021 om 19:07 uur

De Innospire Go kan inderdaad niet tegen hypertoonzout en ik vond het ook alles behalve prettig om het daarmee te vernevelen. Mediq heeft mij gezegd dat hypertoonzout niet in de Go mag, alleen combivent en atrovent mocht toen, maar ze wisselen wel eens. Het was ook eerst 3x per dag max en nu is het 4x per dag max hoorde ik van een vriend en mocht budesonide wel en tegen mij werd gezegd van niet๐Ÿ˜…

Ik moest mijn hypertoonzout na openen ook in de koelkast bewaren, in het ziekenhuis bij opname doen ze dat ook hier. Gaat er meer om dat het dan in een afgesloten ruimte is volgens mij. Bij antibiotica is het natuurlijk nog veel belangrijker.
En slim btw om de NaCl zo steriel te bewaren!

Login of registreer om te reageren
27-10-2021 om 05:58 uur

@Nckiie ja het klopt dat de adviezen over de Go nogal eens wisselen. De longvpk heeft bij de aanvraag eerst met Mediq overlegd en die zeiden dat de leverancier/fabrikant telkens wisselt en het advies was nu dat het dus mag. Inmiddels heb ik de Go alweer ruim 3 maanden en dat gaat bij mij goed, al merk ik wel dat ik er wat meer bij moet hoesten en gebruik ik m wel echt alleen buiten de deur, dus dat is hooguit een paar keer in de week, soms zelfs een weekje niet. Ik ga in elk geval zeker met jullie adviezen met zo'n heel weekend of paar dagen achter elkaar weg, maar wel echt de Deluxe meenemen, want het zou natuurlijk jammer zijn als de Go straks kapot gaat, of als ik er dan misschien toch ook opeens veel last van krijg met het zout ๐Ÿ˜… je weet maar nooit natuurlijk ๐Ÿ˜Š

@jippie46 ik moest vorig jaar de antibiotica wel echt per keer maken en tussendoor alleen de zoutoplossing met het lege gebruikte spuitje erbij in de koelkast en dan dus 's avonds weggooien. Ik had toen trouwens Tadim(colistine) en die moest ik met de Ineb vernevelen. Ik zou in elk geval het gewoon vooral doen zoals je het geleerd hebt, want ik denk dat misschien ook hierbij de adviezen nogal eens veranderen en misschien hangt het ook van de verpleegkundige af die het je leert of van het antibioticum of de vernevelaar ๐Ÿ˜Š๐Ÿ‘

Dankjullie wel weer, super fijn jullie tips en adviezen ๐Ÿฅฐ fijne dag allemaal

Login of registreer om te reageren
30-10-2021 om 11:47 uur

Wij namen een kleinere koelbox mee, met koelelementen en de medicatie (meestal ampullen) Als we in een hotel gingen, vroeg ik vantevoren of het mogelijk was dat we medicijnen en flesjes drinkvoeding in de koelkast mochten zetten. Ik heb nooit een weigering gehad. En in een huisje of een appartement is sowieso altijd wel een klein koelkastje. In veel hotelkamers trouwens ook. Vergeet trouwens niet je alcohol. Ik deed het dan in een sprayflacon, want echt goed afwassen gaat meestal niet. En een rol keukenpapier.

Login of registreer om te reageren