Maatregelen bed tegen huisstofmijt allergie

29-10-2021 om 10:35 uur

Hoi,

Ik heb een huisstofmijt allergie, en ben bezig met de aanschaf van een nieuw bed. Ik heb ene paar vragen over wat wijsheid is qua materiaal beddengoed, en/of hoezen. Er zijn verschillende mogelijkheden zo te lezen; schuimmatras, synthetisch dekbed/kussen, anti-allergisch materiaal, anti-allergiehoezen.

Met m'n huidige bed heb ik anti-allergiehoezen om het springveer matras en kussen heen. Het dekbed en kussen zijn synthetisch, maar was ik eerlijk gezegd niet erg frequent. Mijn allergie uit zich niet heftig. Ik ben alleen regelmatig kortademig in bed, waar ik dan een pufje voor gebruik.
Natuurlijk gebruik ik met het nieuwe bed de pufjes niet of zo min mogelijk. Maar ik moet ook toegeven dat ik een schuimmatras (wat beter zou zijn) een stuk minder comfortabel vind liggen dan een springveer matras.

Is het echter toch aan te raden om een schuimmatras aan te schaffen? Is het een kwestie van de juiste materialen en daar dan ook een allergiehoes omheen doen, of zijn de allergiehoezen voldoende en moet ik het beddengoed alleen wekelijks wassen?

Alvast bedankt voor het lezen en groeten,

Ron

Login of registreer om te reageren
29-10-2021 om 11:26 uur

Ik heb me niet verdiept in matrassen en allergieën, maar als jij een springveermatras fijner vindt dan een schuimmatras dan slaap je waarschijnlijk ook veel beter op zo’n matras. Matrassen zijn heel persoonlijk met wat je fijn vindt en dat is belangrijk voor je slapen. Als je minder slaapt dan ben je minder uitgerust en neemt je weerstand af. Dus ik zou echt zeggen ga voor je slaapkwaliteit en bij schuimmatrassen zit er ook verschil in, ik had een combinatie van springveer en schuimmatras.

Ik vind btw als ik ga zoeken op huisstofmijt allergie matrassen een merk wat pretendeert zulke kwaliteit te leveren dat men een allergievrij matras heeft en die hebben zowel schuim, als pocketvering matrassen maar ook matras toppers. Via allergiezorg.nl kwam ik hierop, sanamedi als ik het goed heb onthouden.

Ik zou zelf zeggen zoek een matras wat lekker ligt en doe daar een allergiehoes om en was dat consequent. Ik denk dat een allergievrij matras heel lastig is, tenzij je een lucht matras neemt, die hebben een heel gladde stof, maar zijn speciaal voor mensen die bedlegerig zijn via de wmo verkrijgbaar en ik kan uit ervaring zeggen dat een gewoon matras comfortabeler ligt🙈

Succes en ik vond het wel interessant en ben benieuwd naar andere ervaringen!

Login of registreer om te reageren
29-10-2021 om 11:58 uur

Ik heb een pocketveermatras met allergeen dicht tijk eromheen en dus geen losse allergiehoes meer. Die heb ik wel om mijn dekbed en kussen. Mijn beddengoed was ik om de hoek week op 60 graden, mijn dekbed met de wisseling van de seizoenen. Allergiehoezen mag je maar één keer per jaar wassen. Mijn kussen was ik veel te weinig want die is niet in één dag droog.

Login of registreer om te reageren
29-10-2021 om 12:08 uur

ik heb een matras van de allergiezorg. kijk daar ook eens wat er allemaal is, meer dan je denkt :-) allergieschop is ook een goede zaak

Login of registreer om te reageren
29-10-2021 om 12:53 uur

Beddengoed en huisstofmijtallergie. Dat gaat niet altijd goed samen inderdaad. De huisstofmijt voedt zich met huidschilfers, dat is belangrijk om te weten. Hoe meer huidschilfers en lekkere warmte in je beddengoed, hoe blijer je de huisstofmijt maakt. Wat dan wel diervriendelijk is ;-)
Mijn verzamelde tips in de loop der jaren.
- De meeste winst is te behalen met in ieder geval allergiehoezen om matras, dekbed en kussen. Én vervolgens iedere zes weken je volledige beddengoed wassen. Minimaal op 60 graden. Minder is niet schoon (de temperatuur bepaalt hoe schoon je was wordt wat betreft bacteriën, virussen, parasieten en huisstofmijt).
- Koop je beddengoed in periodes om de kosten te spreiden.
- Dekbedhoes en kussensloop zo glad mogelijk. Geen sprei.
- Zoveel mogelijk natuurlijke materialen, dat ademt beter.
- Koop alle beddengoed dubbel. Dan hoeft niet alles droog op één dag. Kun je de energie verdelen over meerdere dagen.
- Matras en eventueel dekbed en kussen af en toe in de zon leggen. Uv-licht doodt veel rotzooi. Uit het raam hangen is dan minder handig, de buitenkant van je huis poets je vermoedelijk uiterst zelden. Gewoon op een wasrekje leggen. Of je matras op badlakens.
- Het soort matras: wat Nckiie zegt ben ik het wel mee eens. Slechte slaapkwaliteit is voor je totale gezondheid slecht, dus ook voor je astma.
- Vergeet de bedbodem niet. Een spiraalbodem is het beste. Daar kan al het vocht doorheen. Bij iedere andere bedbodem wordt het meer tegen gehouden.
- Je kunt ook overwegen om een goedkoop matras te kopen, en dat iedere paar jaar vervangen.
- Je beddengoed 's ochtends open leggen en dat uren laten liggen. Zodat het vocht goed kan verdampen.

Succes met je keuze!

Login of registreer om te reageren
30-10-2021 om 17:23 uur

Ha, nav dit topic ben ik vandaag goed bezig geweest, dekbed en hoes en kussen en hoes gewassen. Gelukkig heb ik een droger, want buiten hangen was vandaag geen optie (hier in t noorden de hele lange dag regen)

Login of registreer om te reageren
30-10-2021 om 17:50 uur

Ik kan mijn hoezen ook alleen wassen als ze binnen een dag weer droog zijn (geen droger). Mijn beddengoed hang ik vanwege pollen eigenlijk nooit buiten te drogen hoewel ik het wel heerlijk vind ruiken. Ik heb wel weer een lekker schoon bed straks :)

Login of registreer om te reageren
07-11-2021 om 20:55 uur
Reactie op emsepems

Ha, nav dit topic ben ik vandaag goed bezig geweest, dekbed en hoes en kussen en hoes gewassen. Gelukkig heb ik een droger, want buiten hangen was vandaag geen optie (hier in t noorden de hele lange dag regen)

inmiddels een week later, en ik kan niet zeggen dat ik door het wassen van alle beddengoed minder klachten heb.
Had de hoezen, dekbed en kussen al lange tijd niet gewassen.
Mijn conclusie is dat 1x in t jaar wassen genoeg is, en dat is ook wat ze me ooit geleerd hebben.

Login of registreer om te reageren
07-11-2021 om 21:34 uur

O, dat was wel mooi geweest, als je merkbaar minder klachten had van beddengoed wassen.
Jammer. Maar het scheelt je wel veel werk, met maar 1x per jaar wassen. De energie en tijd die je nu over houdt kun je gebruiken voor leukere dingen als vogels spotten :-)

Login of registreer om te reageren
17-11-2021 om 15:41 uur

Hoi Ron, ik heb een waterdichte matrashoes om mijn matras gekocht bij zorgmatras, ik heb drie van deze dingen.
De waterdichte matrasbeschermer met rits bestaat uit 90gr/m2 polyester en 100gr/m2 polyurethaan en is gecoat met PU ofzo iets, je kan het daar lezen.
Daarover heen heb ik soort PU matrashoezen. Als dekbed heb ik een dekbed van PU ofzo iets. Ik heb er maar 1 van en eigenlijk is deze te dun voor in de winter. Als kussen gebruik ik een stapeltje karton met daarop een samengevouwen kussensloop zodat mijn neus en mond enigszins vrij liggen van het katoen.

Ook ik ben op het moment weer druk aan het zoeken naar goed materiaal en nu ben ik nieuwsgierig naar Tencel en naar bamboe, deze wil ik binnenkort nog gaan testen. Dan begin ik met het kussensloop want dat is het dichtsbij mijn hoofd (mond en neus) plus deze zijn vaak niet zo duur.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Tencel en/of bamboe?

Groet Mark

Login of registreer om te reageren