Tip bij erge benauwdheid

31-10-2021 om 09:14 uur

Ik kreeg een tip van mijn longarts vd thuis beademing afdeling.
Bij erg benauwdheid of extreme aanvallen ,een hand ventilator voor je gezicht.
Probeer ik zelf nu uit en het scheelt wel iets, de precieze reden waarom weet ik niet, er is een onderzoek in 2015 naar gedaan en er kwam uit dat dit kan helpen.
Ook het idee dat je zelf iets kan doen op het moment, mentaal dus maar ook gewoon echt effectief , al is het in lichte mate.
Ik zal ook vragen bij de deskundige , hoe dit zo kan werken want dat heb ik niet gevraagd, was een te drukke dag ook die dag.
Ik wilde deze tip wel vast delen, weet niet of dit ook voor astma geldt, al lijkt mij dit bij elke benauwdheid uit te proberen, schadelijk zal het niet zijn,mits je er tegen kunt natuurlijk, uitproberen waard!
Tip;bij de Hema handventilator 3 euro , inclusief batterijen, heel klein.
Ik heb nu een knikkerzak gekocht 🤭 zit voorzetkamer in met pufjes,medicijnen waaronder oramorph +oxazepam (bij nood) en nu ook ventilator, past er allemaal in 😋....hoe ouder,hoe gekker...moeders gaat knikkeren....🤓

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 11:30 uur

Dank voor de tip Goudvisje. Ik hou 'm in mijn achterhoofd.

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 12:34 uur

Dank, goudvisje. Fijn dat t je lijkt te helpen én dat je knikkerzak zo lekker vol komt zo met al die hulpmiddelen ;)
Ben ook wel benieuwd naar t idee erachter, misschien gewoon alleen al t gevoel van frisse lucht. Want aan de feitelijke oorzaak in de longen doet t natuurlijk niks.
Maar een beter gevoel is heel wat waard!!

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 13:31 uur

Ik weet dat ik bij erge benauwdheid ook frisse lucht opzoek.
of benauwd wordt bij heel warm weer.

zou dat de reden zijn? koelte?

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 15:40 uur

Ben het even gaan opzoeken en kan nog geen verklaring vinden wel meerdere studies die het aantonen van 2010-2017 met snel zoeken en het wordt in het Verenigd Koninkrijk ook echt meegenomen bij de behandeling. Er staat niet bij dat het voor bepaalde aandoeningen geldt, maar algeheel ernstige benauwdheid. De verhoogde ademfrequentie schijnt erdoor ook zichtbaar af te nemen:) super goede tip!

En het gaat inderdaad om de koele lucht in het gezicht, elders op het lichaam heeft het geen invloed volgens de onderzoeken.
Echt super interessant, dankje voor het delen

En handig dat knikkertasje:D ik heb het koffertje van in mijn Innospire Go die ik volbouw en er zo veel in past:D

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 16:41 uur

Klopt, die onderzoeken ben ik ook tegen gekomen, ook studies indd met ventilator op gezicht of op de benen en t verschil met zuurstof of zonder.
1 onderzoek was trouwens ook in het Gelre Apeldoorn, het werd veelal ingezet bij mensen in de terminale fase maar nu ook aangeraden bij lichtere fases.
Kan mij indd niet voorstellen dat het iets in de longen doet, net wat @Edelweiss ook schrijft, geen oorzaak bestrijding maar misschien wel de druk vd lucht waar je tegen in moet ademen, zo ervaar ik het wel of gewoon de handeling en het idee er achter dat je rustiger gaat ademen..
K heb het hier gevraagd aan de deskundige maar ga het tzt ook nog vragen in t umcg, dat wordt januari dan heb ik een 5 tot 7 dagen opname ivm kap beademing, wordt vervolgd...
Ik moet eerlijk zeggen, toen de arts vroeg, heeft u een hand fan?!? Wilde ik eerst zeggen;nee, wel een ticket to the tropics🤭 was zelf verbaasd maar t helpt iets, alle beetjes zijn bij elkaar een boel hulp!
Nu ga ik verder met knikkeren ....hihi , lachen geeft ook wat lucht en maakt alles lichter...sterkte en liefs voor allen 😘🍀

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 20:51 uur

Haha een ticket to the tropics🤣 er staat ook inderdaad dat het geen invloed heeft op de longen en veel bij palliatieve zorg ja. Jammer dat je niet het hele onderzoek kan lezen en alleen de samenvatting met methode en conclusie etc. Ik hoop zo dat de deskundige hier het onderzoek wel kan lezen en het ons uit kan leggen.
Als ik buiten ineens een windvlaag in mijn gezicht krijg kan ik juist geen ademhalen, maar dat zijn dan stevige windvlagen dus bij lange na niet de kracht van een hand ventilator.
Niet te hard lachen he😅 dat werkt ook niet🙈
Alvast succes met je onderzoek mbt de bipap

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 23:17 uur

@Nckiie , ja dat hoop ik ook, zodat we het een beetje snappen, maar voor nu denk ik, het helpt een beetje en dat is al fijn.
Ik heb precies hetzelfde met wind op m'n gezicht, kan ik echt niet tegen in ademen, vaak aan zee wel last van gehad.
Neuh, hard lachen wordt afgestraft.,,🤭kan niet..
Een fijne vakantie op de Veluwe! Ik weet natuurlijk hoe mooi het daar is, ben ook nogal bevooroordeeld...
Wanneer je kunt moet je eens naar het paleispark het Loo gaan, prachtig daar in het bos, rolstoel paden en ook echt goed te rollen.
Veel plezier, was even off topic...oeps!
😘🍀

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 09:55 uur

Dat off-topic thema kan ik
alleen maar beamen :)

Ja tis een interessant iets. Vooral omdat t zoiets “simpels” is en dat het zo breed onderzocht is...grappig eigenlijk

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 09:57 uur

Ik vind wind me ook altijd de adem benemen dus het zou niet iets zijn wat ik zelf snel uit zou proberen maar misschien werkt het wel

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 10:20 uur

Haha ik wist dat je dit off topic kunt beamen @Edelweiss, zo mooi!
Klopt het is best lastig waarom schijnbaar iets simpels lijkt te werken.
@Daantje, ik had ook eigenlijk een heel wantrouwend gevoel hierover, alsof ik in de maling werd genomen eigenlijk, natuurlijk wist ik dat 't niet zo was, en dus probeer ik het nu en bij mij helpt het echt iets.
Nu is wind niet zo vreemd, ik ga wennen aan kap beademing en daar komt ook een fikse wind doorheen, terwijl je dan ook nog een masker op hebt, 't schijnt dat je daar dan tegen in ademt en op 'tlaatst neemt de bipap 't dan ong over, zoiets, kan 't niet goed uitleggen maar ook hier is er wind, dit kan 't stapelen van co2 tegen gaan.
Mij is 't gevoel uitgelegd van je hoofd uit een autoraampje terwijl deze rijdt... Erg benauwend maar uiteindelijk dus juist minder, hoe bijzonder alles ook in elkaar steekt hé? Knap dat ze t allemaal maar uitvinden, blij mee..

Login of registreer om te reageren