Hand ventilator bij erge benauwdheid

31-10-2021 om 09:19 uur

Beste longarts,

Ik kreeg van mijn arts vd thuisbeademing de tip, om een handventilator (voor m'n gezicht) te gebruiken bij erge benauwdheid.
Dit helpt indd enigszins, nu is mijn vraag hoe werkt dit eigenlijk precies?
Er is een onderzoek uit 2015 maar kan ik niet achter komen.
Ik gebruik ook zuurstof en krijg binnenkort na opname eerst waarschijnlijk thusbeademing voor de nacht , bipap..
Kan dit bij alle benauwdheid, ik bedoel ernstig copd maar ook astma en andere longziekten gebruikt worden? Het zal neem ik aan nooit schade geven om uit te proberen?
Albast bedankt voor uw tijd, groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-11-2021 om 12:39 uur

beste Jolien
een ventilator op het gelaat gericht kan inderdaad minder kortademigheidsgevoel geven. dat loopt via prikkeling van de aangezichtszenuw. in de palliatieve geneeskunde is dat ook erkend. het zou dus ook bij andere oorzaken van kortademigheid kunnen helpen. niet iedereen reageert er even goed op

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 12:54 uur

Ik ben hier nu al zoveel jaren, en nog steeds leer ik iets bij. Dit wist ik dus niet. En het kost nog weinig ook!
@Goudvisje, dank je wel :)>-

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 14:04 uur

Aah fijn, toch duidelijk waarom het dan iets kan toevoegen.
Bij mij werkt het Indd iets, alle beetjes helpen!
Graag gedaan, vond het ook een te mooie en simpel uitvoerbare tip om niet te delen.
Hoop dat vele er iets aan hebben! 😘

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 21:20 uur

Ja als t iets op de aangezichtsspier zou doen, kan k me indenken dat het verlichting geeft, dat het méér is dan de suggestie van frisse lucht.

Idd alle beetjes helpen en tis niet duur schreef je, dus ja, waarom niet?!

Nogmaals dank voor t delen!

Login of registreer om te reageren
01-11-2021 om 22:19 uur
Reactie op Edelweiss

Ja als t iets op de aangezichtsspier zou doen, kan k me indenken dat het verlichting geeft, dat het méér is dan de suggestie van frisse lucht.

Idd alle beetjes helpen en tis niet duur schreef je, dus ja, waarom niet?!

Nogmaals dank voor t delen!

Precies, deze uitleg is prettig, zelf wist ik ook niet goed waar 't onder viel.. 3 euro bij hema, klein en inklapbaar incl batterijen, koopje :)
Graag gedaan, elke kleine verbetering is er 1 voor ons allemaal 🍀😘

Login of registreer om te reageren
Moderator
02-11-2021 om 06:01 uur

Goed idee thanks Goudvisje ik ga het ook eens proberen!

Login of registreer om te reageren