Vraag over D Dimeer en longembolie

31-10-2021 om 17:56 uur

Hallo

In 2012 na kraambed kreeg ik pijn en was ik benauwd. Huisarts stuurde mij in op longembolie. Al pasten de klachten en onderzoek er niet standaard bij. Te hoog D Dimeer dag later door de scan forse dubbele longembolie. Ik zei dat kan niet voelde aan 1 kant pijn. Daarna 6 maanden bloedverdunners. Daarna begon de ellende slecht instelbare astma, pijn 1 kant en vaak longontsteking. Net geleden weer 10 dagen prednison 50mg, ab kuur en aparte puffers. En toen kreeg ik pijn op de borst, een band om de arm alsof ze de bloeddruk meten, zeer been links, pijn schouderblad en hoofdpijn. Dokterswacht gebeld en die stuurde me door nou dat ging moeizaam. Hartaanval zou het niet zijn pardon zegt die arts en dat durf jij met 100% te zeggen. Ja patiënt is nog geen 50. Ik mocht naar aandringen toch komen. Afwijken hartfilmpje was gelijk gebleven. Bloeddruk hoog bij dokterswacht extreem laag op seh dat was raar en ook de hartslag was hoog. Bloed geprikt, thorax foto . Foto was goed bloedwaarden crp iets verhoogd, gamma gt, asat en alat licht verhoogd. En D Dimeer was 0.69 en hoort onder de 50 normaal zit ik robd de 20 was al vaker geprikt. De waarde van 2012 toen ik longembolie had zonder aantoonbare aanwijzingen konden ze niet terug vinden zeer slecht. Ze wilden een scan en die kwam er geen longembolie wel was rechts slecht te beoordelen wegens onvoldoende inademen. Ze vonden mijn bloeddruk wel zorgelijk hij is hoog zodat ik medicatie nodig heb, maar te laag soms voor medicatie. Gister was hij 180 om 110 dokterswacht, SEH gister 110 om 65 en vandaag was hij 170 om 115. Pols varieert van 150 naar 110 en soms zakt hij onder de 50 dan word ik erg duizelig. Advies is om te kijken met 24 uurs kastje naar hart ritme stoornis ze zegt er lijkt iets in je systeem niet goed.Toch zit alles mij niet lekker iets verhoogd D Dimeer, scan niet optimaal bij verergeren van de klachten retour staat er. Nu ben ik heel benieuwd aan de hand van mijn verhaal naar een mening die mij niet kent of tips wat men hiervan vindt. Neutrale beoordeling op mijn verhaal.

Login of registreer om te reageren
31-10-2021 om 20:59 uur

Geen deskundig advies wel iemand die het enigszins herkent. Heb vorig jaar een longembolie gehad, dit jaar was mijn d-dimeer weer te hoog dus ik in de stress want ik zit al aan de antistolling (ben overigens 28 jaar). Conclusie van hun was het kan geen longembolie zijn want je zit aan de antistolling, toch was ik er niet gerust op… wat blijkt nou, deze waarde is helemaal niet 100% betrouwbaar voor een longembolie daarom vaak een scan erbij. Bij een infectie kan hij ook verhoogd zijn. Bij een virusinfectie hoeft je crp niet verhoogd te zijn.

Wel zeker heel goed dat ze verder onderzoek doen, wil ook niks bagatelliseren en bij twijfel blijf aan de bel trekken! Maar wil je wel vertellen dat je niet de enige bent die zich na het doormaken van een longembolie zich zorgen maakt over een hoog d-dimeer en dat het dus niet opnieuw raak hoeft te zijn.
Hopelijk vinden ze snel een oorzaak en kunnen ze je goed helpen, je klachten zijn zeker erg vervelend en ik vind het zelf enorm vervelend als je weet dat iets niet goed zit en je weet niet wat het is.
Sterkte!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-11-2021 om 10:07 uur

Beste Leah

De klachten die je beschrijft wijzen niet heel duidelijk in een bepaalde richting. Het is goed dat er aan longembolie is gedacht vanwege je voorgeschiedenis. Jammer dat de scan niet helemaal goed is gelukt, maar grote levensgevaarlijke longembolieen kan je er wel mee uitsluiten. Het is ook goed om wat breder te kijken naar andere oorzaken van de klachten. Als daar niets uitkomt kan je alsnog opnieuw onderzocht worden voor longembolieen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren