Voorstellen - Verkalking / fibrose in top van rechterlong

10-11-2021 om 12:35 uur

Hoi, ik ben Henk, 65 jaar. Het laatste jaar had ik geregeld last van hoestprikkels, en vaak kon ik dat koppelen aan dat ik opgeruimd had in mijn huis. Ik krijg dan af en toe een stofwolk naar binnen. Maar toen ik de verschijnselen ook kreeg na een meditatie-oefening, waarin ik probeerde iets langzamer dan normaal te ademen, ben ik naar de huisarts gegaan, en daarna naar de longarts.

Uit een CT-scan blijkt dat ik fibrotische afwijkingen in de long heb. (In medische taal: Focale restafwijkingen in de longapex / dorsaal in de bovenkwab met name rechts. Focale calcificatie en tractiebronchiƫctasieƫn met een spoor volumeverlies ter plaatse, beeld geduid als fibrose.) Verder ook verkalkingen in mijn hartzakje.

Wat betreft de longen krijg ik pas over een jaar een controle. Van mijn hart is al een ECG gemaakt, en volgt nog een echo. Ook wordt mijn bloed nog onderzocht op reuma, omdat de oorzaak van de hart- en longproblemen nog onbekend is.

Pas na mijn laatste consult met de longarts zag ik dat longfibrose een negatief effect heeft op de levensverwachting van mensen. Ik vraag me af hoe dat bij mij zit, dus misschien vraag ik nog een consult met de longarts aan.

Henk

Login of registreer om te reageren