Hoesten, pijn op borst, maar huisarts noemt het astma

12-11-2021 om 09:36 uur

Sinds drie weken ben ik aan het hoesten. Het begon in de laatste week van oktober. Ik ben toen verkouden geworden en voelde me zo ziek dat ik een paar dagen in bed ben gebleven. Ik heb me laten testen en had gelukkig een negatieve Covid uitslag. De tweede week voelde ik me beter, maar het hoesten en de kortademigheid bleef. Als ik de 800 meter naar de bibliotheek liep, moest ik 2 keer blijven staan om op adem te komen.
Nu ben ik weer een week aan het werk. Ik werk als postbezorger.
Ik hoest nog steeds en heb pijn op het midden van mijn borst, maar nu blijft die plek pijnlijk tot gevoelig. Alsof er een schijf zit, die ik er niet uitgehoest krijg. Ook ben ik nog steeds kortademig en dit belemmerd mij tijdens mijn werkzaamheden.
Ik voel me niet ziek, ik heb geen koorts.

Gisteren belde ik de assistente van de huisarts voor advies. Zij vond dat mijn klachten Covid-gerelateerd waren. Ik vertelde haar over de negatieve test en ze zou ter plekke overleggen met de huisarts.
De huisarts zei dat ik voor de pijn op de borst 5 paracetamols per dag mag nemen en dat ik ventolin mag nemen voor de kortademigheid en dat ik pas weer mag bellen als de pijnlijke plek op mijn borst uitstraalt of als ik flauwval door de kortademigheid.

Wat moet ik hier nu mee?
Ik voel me nu weggezet als een aansteller. Moet ik nu gaan zitten wachten tot ik tijdens mijn werk op straat een keertje neer ga? Elke keer als ik bel voor mijn longklachten (januari 2020, juni 2021 en laatst in september 2021) is het hyperventilatie als mijn ventolin niet werkt of een verlate stressreactie.

Hoe denken jullie hierover?

Login of registreer om te reageren
12-11-2021 om 14:00 uur

Hoesten en kortademigheid past goed bij astma. Althans, als ik naar mezelf kijk natuurlijk. Ik hoest in periodes meer of minder. Dat geeft soms spierpijn en met veel pech ook (tijdelijk) één of meer gekneusde ribben.
Preventief voldoende luchtwegverwijders (wel noodzakelijk dat je je prikkels goed in beeld hebt) en paracetamol nemen is dan wat ik doe. Dat adviseren ook altijd alle artsen waarbij ik voor mijn astma loop of ooit gelopen heb.
Dus ja, ik kan me het advies van je huisarts goed indenken.
En nee, je bent geen aansteller. Het zijn twee van de vele klachten die onder astma kan vallen. Het kan een fase zijn, waarbij een fase ruim gezien mag worden: van een paar dagen tot jarenlang. En hoesten en/of kortademigheid kan ook nog afhankelijk zijn veel verschillende prikkels: vocht, het weer, pollen, harige dieren, geuren, inspanning, ...
Daarnaast, het speelt sinds drie weken. En tijdens de week dat je het ziekste was, lag je zelfs een paar dagen in bed. Heel verstandig. Maar dan mag je vanaf dat punt best zes tot acht weken uittrekken voor volledig herstel. Pas na die tijd kun je misschien wat meer zeggen over, of doen aan de klachten die dan nog resteren.
De hersteltijd is een beetje afhankelijk van of je prednisolon en/of antibiotica nodig had. Zo ja, dan is acht weken de richtlijn. Zo niet, dan mag je zes weken als richtlijn aanhouden.
Geduld en tijd zijn misschien wel het moeilijkste geneesmiddel!

Sterkte. Hopelijk verdwijnen je klachten alsnog.

Login of registreer om te reageren
13-11-2021 om 10:05 uur

Dank je wel, Suus.
Als ik van de huisarts of de assistente maar half jouw uitleg had gekregen, dan had ik me niet zo rot gevoeld. Ik voelde me zo boos en onbegrepen. Elke keer als ik belde voor (achteraf) astma-gerelateerde klachten dan kwam er een kortafgemeten uitleg alsof ik dit allemaal allang had moeten weten. Dan voel je je een aansteller, zo van, daar heb je haar weer.

Mijn huisarts is een beetje antibiotica, dus dat zal ik niet snel krijgen.
Maar dit moet ik dus nog zo'n 6 tot 8 weken aankijken, begrijp ik.
Mijn voornaamste prikkels zijn sigarettenrook en houtrook, en vandaag ga ik die weer bijna 100% zeker tegenkomen, dus ik zal de ventolin van tevoren gebruiken vandaag.

Heel erg bedankt voor je antwoord. *virtuele knuffel*

Login of registreer om te reageren
13-11-2021 om 10:07 uur

Gebruik je alleen ventolin of ook een luchtweg beschermer? Als je veel vragen hebt of je zo onbegrepen voelt, is het misschien goed om een afspraak te maken met de praktijkondersteuner om alles te bespreken.

Login of registreer om te reageren
13-11-2021 om 17:53 uur

Ik gebruik 2 keer per dag Flixotide (luchtweg beschermer).
De huisartsenpraktijk zat sinds een aantal maanden zonder POH, maar nu is er gelukkig weer één, maar die heeft pas in april tijd voor COPD- en astma-patiënten.

Login of registreer om te reageren
13-11-2021 om 19:19 uur
Reactie op Tamsyn

Dank je wel, Suus.
Als ik van de huisarts of de assistente maar half jouw uitleg had gekregen, dan had ik me niet zo rot gevoeld. Ik voelde me zo boos en onbegrepen. Elke keer als ik belde voor (achteraf) astma-gerelateerde klachten dan kwam er een kortafgemeten uitleg alsof ik dit allemaal allang had moeten weten. Dan voel je je een aansteller, zo van, daar heb je haar weer.

Mijn huisarts is een beetje antibiotica, dus dat zal ik niet snel krijgen.
Maar dit moet ik dus nog zo'n 6 tot 8 weken aankijken, begrijp ik.
Mijn voornaamste prikkels zijn sigarettenrook en houtrook, en vandaag ga ik die weer bijna 100% zeker tegenkomen, dus ik zal de ventolin van tevoren gebruiken vandaag.

Heel erg bedankt voor je antwoord. *virtuele knuffel*

fijn, die duidelijke antwoorden hier voor je.
Idd moet je -als je geen koorts hebt of groen slijm hoest- het virus zelf uit laten woeden. Antibiotica zal niet helpen.
Helaas, geduld is je beste vriend nu. Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
14-11-2021 om 08:29 uur

Dank je wel, Emsepems.
Ik ben heel blij met dit forum. :)

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 09:44 uur

Even klagen en hart luchten:

Ik ben zondag wéér grieperig geworden!! Waarom?!
Vrijdag had ik een grote wijk, 3 en een half uur en ik deed er één uur langer over. In de regen en mijn waterdichte schoenen konden het niet meer aan... Zondagmiddag begon ik ineens te rillen van de kou. Vreselijk. Maandag naar de teststraat, want je weet maar nooit. Gelukkig negatief.
Vandaag gaat het eindelijk beter. Geen verhoging meer, niet meer kortademig, niet meer zo moe, niet meer rillerig.. Ik zou morgen graag weer een wijk lopen, maar ik twijfel nog.

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 09:57 uur

Je kan pas weer werken als je eerst een dag gehad hebt dat je achteraf denkt 'ik had vandaag wel kunnen werken'. Dus eerst in huis dingen kunnen, rondje wandelen, etc. Oh en als je koorts gehad hebt moet je daarna nog net zoveel dagen rust pakken als je koorts gehad hebt.

Login of registreer om te reageren
01-12-2021 om 10:05 uur

Mijn man zei hetzelfde.. en die zei ook: Pak eerst het huishouden maar weer op.
En jullie hebben allebei gelijk.
Ik vind het zo moeilijk. Ik wil zo graag weer aan het werk. Mijn man zei dat ik mezelf de vorige keer ook al voorbij gelopen was...

Dank je wel, Daantje, voor je bericht.

Login of registreer om te reageren