COPD en angststoornis ontwikkeld door corona

18-11-2021 om 13:46 uur

Hoi , ik ben al een tijdje lid (vooral lezend) maar nu wil ik toch graag iets delen. Ik ben 46 en vanaf mijn 34ste is bij mij COPD geconstateerd. Nu gold 3 zover ik weet (2 jaar geleden) en nog steeds niet geaccepteerd...... Nu is het zo dat ik door de coronapandemie een angststoornis heb ontwikkeld en al bijna 2 jaar nergens meer kom (buiten het wandelen met de hond), zelfs niet bij mijn ouders binnen. Buiten het feit dat ik het ontzéttend moeilijk heb met deze angststoornis, ben ik tot overmaat van ramp zo'n 2 maanden geleden ook nog eens 100% arbeidsongeschikt verklaard door de COPD en angststoornis en loopt mijn relatie ook op het einde. In mijn hoofd is het op dit moment een rollercoaster. Ik zou graag willen weten of:
1. Er nog meer lotgenoten zijn die een angststoornis ontwikkeld hebben door corona en hoe jullie hier mee omgaan? 2. Alle adviezen zijn welkom ook lotgenoten die geen angststoornis hebben natuurlijk!!
3. Zijn er lotgenoten in mijn leeftijd (46) die ook COPD gold 3 hebben? Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Login of registreer om te reageren
23-11-2021 om 10:50 uur

Hallo Tyago,
Wat vervelend dat je zo angstig bent. Ik denk dat het belangrijk is dat je goede hulp krijgt om je te helpen met je angsten.
Ik ben zelf 51 en heb nu ruim een jaar de (officiële) diagnose COPD. Ook relatief jong en kwam ook binnen in Gold 3. Ik vond het ook moeilijk om te accepteren, deels omdat ik het ook mijn eigen schuld vind (altijd gerookt). Ik weet natuurlijk niet hoeveel de COPD jouw leven beïnvloed, maar als ik lees dat je onlangs arbeidsongeschikt bent geraakt denk ik dat je meer klachten hebt dan ik.
Ik moet zeggen dat ik heel erg heb geboft met mijn longarts en verpleegkundige en mijn fysiotherapeut. Ik ben vol de longrevalidatie ingegaan (met medewerking van mijn werkgever) en ben hierdoor terug gegaan naar Gold 2 met 12% meer longinhoud.
Mijn tip aan jou zou zijn, neem contact op met je longarts, longverpleegkundige, huisarts etc en pak alle hulplijnen aan die er zijn.
V.w.b. de acceptatie....is er een longpunt bij jou in de buurt?

Login of registreer om te reageren