Innovatie COPD en beweging

24-11-2021 om 19:46 uur

Beste allemaal,

Mijn naam is Brieneke Holtrop en ik ben in opleiding tot arts. Samen met vier anderen studenten ben ik bezig met het ontwikkelen van een innovatie. We proberen iets te bedenken waardoor het voor COPD-patiënten makkelijker wordt om te bewegen.

Als u COPD-patient bent, zou u dan onderstaande korte vragen willen beantwoorden? Dit zou ons erg helpen bij dit project.

1. Beschrijf uw dagelijkse bewegingspatroon (als u stabiel bent en niet opgenomen in het ziekenhuis).
2. Zou u meer willen bewegen?
3. Als u bij vraag 2 ja heeft geantwoord, wat maakt dat het u tot nu toe niet is gelukt om meer te gaan bewegen?
4. Bent u voor uw COPD weleens opgenomen geweest in het ziekenhuis?
5. Als u bij vraag 4 ja heeft geantwoord, wat was uw beweegpatroon tijdens de opname?
6. Had u tijdens de opname meer willen bewegen?
7. Als u bij vraag 6 ja heeft geantwoord, wat maakte dat het u tijdens de opname niet lukte om meer te bewegen?

U kunt op dit bericht reageren of via een privébericht.

Login of registreer om te reageren
25-11-2021 om 10:04 uur

1) licht huishoudelijk werk, koken en afwisselend rust en loopjes en oefeningen om de dag, op slechte dagen alleen wat huishoudelijk werk, erg slechte dagen dan niks behalve loopjes naar wc,keuken enz...
2) wel willen
3) te moe,te vaak slecht, soms ook geen zin door moeheid en hoe het soms gaat, ontneemt soms de moed!
4) ja
5) vaak rondjes lopen op de gangen, hometrainer met fysio af en toe, te slecht dan op bed wat oefeningen.
6)wel willen...
7) te slecht en/of zodra de fysio ziet dat je zelfredzaam ( kan douchen, al moet je niet zien hoe)... bent komen ze niet meer, vind ik best beetje dom :)

Ik zou zelf graag meer simpele oefeningen zien die wel echt iets toevoegen maar desnoods vanaf bank,bed, of stoel gedaan kan worden,online is genoeg te vinden vanuit ziekenhuizen krijg je weinig..te weinig aangeboden.
Succes met je studie, weer een goede longarts erbij, heel fijn!

Login of registreer om te reageren
27-12-2021 om 20:09 uur

1. Ik werk twee dagen per week in de natuur, veel lopen bewegen en praten. Daarnaast golf ik 1 dag in de week en ga 2 x per week naar de sportschool. Als deze sportschool door de regering is gesloten ga ik naar een fysiofitness. De dagen dat ik niet werk doe ik een deel van het huishouden (behalve poetsen dat is te zwaar), wel boodschappen, strijken en koken bijvoorbeeld.

2. Nog meer bewegen? Nee momenteel 7 dagen per week minimaal 5000 stappen per dag, vind het wel voldoende.

3. -

4. Een aantal keer een paar dagen. Laatste keer in 2011.

5, kan mij niet herinneren dat ik toen enige vorm van beweging heb gehad.

6. Nee

7. Volgens mij was ik toen redelijk stuk zullen we maar zeggen.

Ter info ben gediagnosticeerd met copd 3C en bijna 65 jaar

Login of registreer om te reageren
17-01-2022 om 07:49 uur
Reactie op RadboudInnovatie

Beste allemaal,

Mijn naam is Brieneke Holtrop en ik ben in opleiding tot arts. Samen met vier anderen studenten ben ik bezig met het ontwikkelen van een innovatie. We proberen iets te bedenken waardoor het voor COPD-patiënten makkelijker wordt om te bewegen.

Als u COPD-patient bent, zou u dan onderstaande korte vragen willen beantwoorden? Dit zou ons erg helpen bij dit project.

1. Beschrijf uw dagelijkse bewegingspatroon (als u stabiel bent en niet opgenomen in het ziekenhuis).
2. Zou u meer willen bewegen?
3. Als u bij vraag 2 ja heeft geantwoord, wat maakt dat het u tot nu toe niet is gelukt om meer te gaan bewegen?
4. Bent u voor uw COPD weleens opgenomen geweest in het ziekenhuis?
5. Als u bij vraag 4 ja heeft geantwoord, wat was uw beweegpatroon tijdens de opname?
6. Had u tijdens de opname meer willen bewegen?
7. Als u bij vraag 6 ja heeft geantwoord, wat maakte dat het u tijdens de opname niet lukte om meer te bewegen?

U kunt op dit bericht reageren of via een privébericht.

Login of registreer om te reageren
17-01-2022 om 07:59 uur

Ik ben het gewoon gaan doen, via de fysiotherapeut eerst in 2017 een start gemaakt, na een paar maanden, februari 2018, me aangemeld bij de sportschool waar me ze samen werken.
Mijn zuurstof opname was toen 40 0/0 en na een jaar 43 0/0, hoe het nu is weet ik niet, na 2019 niet meer gemeten i.v.m. corona.
Als de sportscholen open zijn, ben ik daar 6 keer in de week, 1x 60+ fitness, 2x yoga, 1x Thai Chi en 2x fitness volgens mijn eigen program. Ik ben 66 jaar....

Login of registreer om te reageren
21-01-2022 om 07:51 uur

Je wil wel maar het wordt steeds moeilijker. Je bent na even bekaf en je sat. zakt dan aardig in elkaar.
Zelfs momenteel met kleine dingen als ik niet oppas als ik de kamer met de Frans slag doe zakt de sat zo in de 70% , en wil je ook niet meer en laat je de zooi maar liggen. Je kan toch ook niet iedere keer de zuurstof verhogen ik zit nu al bij inspanning op 4l/min.

Login of registreer om te reageren
22-01-2022 om 12:07 uur

[quote="Gerard1955;c-599761"]

Reactie op RadboudInnovatie
Beste allemaal,

Mijn naam is Brieneke Holtrop en ik ben in opleiding tot arts. Samen met vier anderen studenten ben ik bezig met het ontwikkelen van een innovatie. We proberen iets te bedenken waardoor het voor COPD-patiënten makkelijker wordt om te bewegen.

Als u COPD-patient bent, zou u dan onderstaande korte vragen willen beantwoorden? Dit zou ons erg helpen bij dit project.

1. Beschrijf uw dagelijkse bewegingspatroon (als u stabiel bent en niet opgenomen in het ziekenhuis).
2. Zou u meer willen bewegen?
3. Als u bij vraag 2 ja heeft geantwoord, wat maakt dat het u tot nu toe niet is gelukt om meer te gaan bewegen?
4. Bent u voor uw COPD weleens opgenomen geweest in het ziekenhuis?
5. Als u bij vraag 4 ja heeft geantwoord, wat was uw beweegpatroon tijdens de opname?
6. Had u tijdens de opname meer willen bewegen?
7. Als u bij vraag 6 ja heeft geantwoord, wat maakte dat het u tijdens de opname niet lukte om meer te bewegen?

U kunt op dit bericht reageren of via een privébericht.

[/quote
]
Ik was aan het revalideren op Dekkerswald daar werd ik gevraagd door studenten van het Radboudumc of ik mee wou werken aan een onderzoek vanwege mijn zware CPOD.
Natuurlijk wou ik dat wel,alleen onder die voorwaarden dat ik op de hoogte van het onderzoek gehouden zou worden.
En ja hoor helaas niets meer gehoord en niemand meer gezien.
Waarom vraag ik mij nog steeds af!
Erg jammer, studenten dat u mij in de steek hebben gelaten.
Groetjes Bert

Login of registreer om te reageren