Huisarts luistert alleen met stethoscoop

27-11-2021 om 01:41 uur

Beste,

Ik ben een vrouw van begin 30, met sinds kort een klein beetje overgewicht, gebruik al astma medicatie dagelijks vanaf 10 jaar oud. Ik heb sinds mijn 2e zwangerschap (midden id eerst corona periode) last van constante pijn ad longen. Eerst kon ik vanwege covid niet bij de huisarts terecht, deze week mocht dat wel. Ik gaf aan dat ik pijn aan mijn longen heb (voelt als spierpijn aan mn longen en een drukkend gevoel). Vervolgens luisterde de huisarts even met de stethoscoop en zei toen: ik hoor geen astma. Ik denk dat je last hebt van maagzuur. Ze stelde voor maagzuurremmers te gebruiken en de astma medicatie af te bouwen. Ik ben eerlijk gezegd boos en id war van deze conclusie. Is dit wel voldoende onderzoek? Ben ik nou gek, ik weet toch wel dat dit geen maagzuur is? Mijn longen doen echt zeer!

Login of registreer om te reageren
27-11-2021 om 11:20 uur

Je hebt vast een luchtwegverwijder (bv ventolin) wat gebeurd er als je dat een paar dagen neemt?

Login of registreer om te reageren
27-11-2021 om 12:58 uur

Je longen zelf hebben geen pijn receptoren dus de pijn komt niet echt van je longen. Wel kunnen het spieren in je borstkas of je longvlies zijn wat pijn doet. Maagzuur kan omhoog komen en je slokdarm irriteren.

Login of registreer om te reageren
27-11-2021 om 15:22 uur

Inderdaad je longen kunnen geen pijn doen, wel kan door hoesten, veel benauwd zijn enzo je tussenribspieren overbelast raken en dat is heel gevoelig.
Maagzuur kan ook veel klachten geven en soms weet je niet eens dat je hier last van hebt.
Ik zou zeggen probeer de maagzuurremmers en werkt het niet dan heb je dit uitgesloten en kan je weer terug met die informatie. Het is wel frustrerend dat snap ik helemaal.

Login of registreer om te reageren
27-11-2021 om 19:37 uur

Wat vervelend voor je, deze situatie. Ik kan me voorstellen dat je in de war bent.
Er zijn al goede ideeën gegeven. Dagelijks je bovenlijf rekken en strekken kan misschien nog wat verlichting geven.
Ook is het goed om te weten dat de diagnose astma afhankelijk kan zijn van de arts die je tegenover je hebt. Dan heb je dus "ineens" geen astma meer. Dat kan heel frustrerend zijn.
We gaan er vanuit dat artsen "alles" weten. Maar in ieder geval over astma is nog relatief weinig bekend. Daarbij heeft iedereen met astma ook nog zijn eigen astma. Dus iedereen reageert anders op prikkels medicijnen. Beetje lastig voor een arts dan.
En voor jou nu dus ook.
Als je ontevreden blijft over dit onderwerp, is het goed om het te zijner tijd nog eens je arts te bespreken. Zodat die kan uitleggen waarom ze de diagnose astma heroverweegt.

Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-11-2021 om 21:59 uur

beste
meerdere reacties hierboven noemen terecht dat astma eigenlijk niet de pijn geeft die jij beschrijft. dat de huisarts de stethoscoop hanteert is alleen maar te waarderen. wel is het inderdaad zo dat normale longgeluiden astma niet uitsluiten . ik kan wel goed meegaan met de gedachtengang van je huisarts dat het vanuit je slokdarm zou kunnen komen want dat kan deze pijn geven, en kan uitgelokt worden door een zwangerschap; en dat past weer bij dat het sindsdien speelt zoals je beschrijft.
ik zou je dus adviseren om blij te zijn met de gedachtengang van je huisarts en het voorstel te volgen. het zou kunnen voorkomen dat je wellicht je hele leven van alles blijft inhaleren terwijl het probleem in de slokdarm ligt. mocht het niet helpen zal je huisarts het plan weer bijstellen. beterschap!

Login of registreer om te reageren
20-02-2022 om 17:15 uur
Reactie op MathildeD1

Verwijderd omdat het een oud onderwerp is.

Ik lees het onderwerp nog eens en ik wil toch graag wat zeggen. Volgens mijn ervaring kunnen de longen wel pijn doen. Misschien dan niet precies de longen, maar de longvliezen? Ik heb ook echt pijn gehad. En volgens mij heb je bij een longontsteking toch ook pijn? Ik ben het met de TS eens, dat de reactie van de huisarts wel erg oppervlakkig is. Bij mij heeft een huisarts nog nooit iets in de longen gehoord, behalve toen ik een zware longbloeding had. Ook bij mijn dochter van 18 jaar niet, die daarna in het ziekenhuis werd opgenomen.
Ik vraag mij af, waarom het kennelijk standaard is dat een arts bij long- of hartklachten altijd eerst aan de maag denkt? Komen maagklachten dan zoveel vaker voor?

Login of registreer om te reageren
20-02-2022 om 18:51 uur

@MathildeD1 je longen zelf kunnen geen pijn doen, wel de tussenribspieren bijvoorbeeld en bij een longvliesontsteking verga je van de pijn door het schuren van de vliezen over elkaar, maar je longen zelf kunnen net zoals je baarmoeder geen pijn doen.

Bij een longontsteking hoef je helemaal geen pijn te hebben, pijnen komen vaak door het overbelasten van hulpademhalingsspieren.

Als je huisarts niet naar je longen luistert is het helemaal raar toch? Nou klopt het dat je niet altijd iets hoort, met astma hoef je niet per se te piepen bijvoorbeeld en men kan dingen missen met luisteren dat klopt. En maagzuurklachten komen veel voor en geven ook veel klachten die lijken op hart- en longklachten. Dus ja het lijkt mij logisch dat ze hieraan denken, zeker gezien de TS zwanger is en reflux dan veel voorkomt. Het is heel simpel om dus te kijken of de klachten verdwijnen met maagzuurremmers in dit geval en als dat niet zo is moet uiteraard verder worden gezocht.

Login of registreer om te reageren
21-02-2022 om 04:11 uur
Reactie op MathildeD1

... Volgens mijn ervaring kunnen de longen wel pijn doen. Misschien dan niet precies de longen, maar de longvliezen? Ik heb ook echt pijn gehad. En volgens mij heb je bij een longontsteking toch ook pijn? ...

Vermoedelijk is voor veel mensen de ervaring dat je longen pijn doen. Technisch gezien is dat dus onjuist. Een longarts of zorgverlener zal dat lang niet altijd corrigeren, om allerlei denkbare redenen (geen tijd, zin, niet aan denken, niet direct relevant, ...)

Reactie op MathildeD1

Bij mij heeft een huisarts nog nooit iets in de longen gehoord, behalve toen ik een zware longbloeding had. Ook bij mijn dochter van 18 jaar niet, die daarna in het ziekenhuis werd opgenomen.
Ik vraag mij af, waarom het kennelijk standaard is dat een arts bij long- of hartklachten altijd eerst aan de maag denkt? Komen maagklachten dan zoveel vaker voor?

- Kan goed, dat een zorgverlener niks of erg weinig hoort terwijl je toch ernstig ziek bent of je je zo voelt. Meten (horen in dit geval) = weten gaat niet zo maar altijd op. De geneeskunde staat nog in de kinderschoenen. Er is meer dat we niet weten dan dat we wel weten. Wij maken ook niet meer mee dat het andersom is.
- In je romp liggen best veel organen op een kluitje. Ook in het longgebied. Veel klachten kunnen bij meer organen horen, zeker in eerste instantie. Bij de start worden die organen meegenomen. Artsen zoeken naar de meest waarschijnlijke oorzaak. Die differentiëren ze aan de hand van patiëntkenmerken, anamnese en zo nodig verder onderzoek. Het is dus onjuist dat artsen in eerste instantie standaard uitkomen bij maagklachten.
En verder zijn artsen net mensen, zeggen ze ;-) Ze maken fouten, net als wij. Dat moeten we accepteren, ook al is dat soms moeilijk.

Login of registreer om te reageren