Covid-19 en Astma

28-11-2021 om 15:06 uur

Hallo allemaal, sinds gisteren weet ik dat ik positief getest ben op covid-19 ( zelftest) Vandaag heeft de ggd de pcr test afgenomen.

Ik ben bang ik heb overgewicht, astma diabetes maar ook paniekaanvallen depressie en ptss.

Nu heb ik thuis een betrouwbare saturatie meter. ( nonin onyx vantage)

En mijn saturatie gaat op en neer. Dan is het 95 dan weer 97.

Ik voel me beroerder worden.

Wat moet ik nu? Wanneer moet ik gaan bellen?

Login of registreer om te reageren
28-11-2021 om 15:11 uur

saturate van 95 en 97 is nog goed.

Wanneer je moet bellen? als je het niet vertrouwd! of angstig bent en daardoor onzeker

Login of registreer om te reageren
28-11-2021 om 15:16 uur

Ik wil jezelf veel sterkte wensen. Wat @emsepems zegt is waar. Wat mij voor jou fijn lijkt is om iemand te hebben om op terug te vallen in jouw eigen omgeving. Is er iemand bij je? Ben je gevaccineerd?

Angst is heel naar, misschien kun je morgen contact met jouw eigen huisarts opnemen voor hulp en ondersteuning.

Hou je.

Login of registreer om te reageren
28-11-2021 om 21:32 uur

Acht, wat rot, deze situatie waarin je nu zit. Er zijn al goede tips gegeven.
Als ervaringsdeskundige, ik ben geen arts.
- De PCR-test afwachten. De thuistest is een indicatie en minder betrouwbaar dan de PCR-test.
- De datum noteren dat je de eerste klachten kreeg.
- Je saturatie 2 keer per dag meten is voldoende. Waak voor teveel meten. Saturatie is een momentopname, en wordt meegenomen met andere klachten. Als je ligt is je saturatie vaak lager. Dat is normaal.
- Je temperatuur dagelijks meten en noteren. Bij koorts veel drinken.
- Goed preventief je luchtwegverwijder innemen.
- Heb je een piekflowmeter en -kaart? Gebruik deze dan. Bij covid kan het goed zijn dat je je totaal niet benauwd voelt, maar het wel bent. Dat zie je terug in je piekflow. Heb je geen piekflowmeter, of hem lang niet gebruikt, geen zorgen. Dan vertrouw je gewoon op wat je voelt.
- Afleiding zoeken: tv kijken, boekje lezen, appen, ...
- Komende week je huisarts bellen als jij denkt dat dat nodig is.

Hopelijk is de PCR-test wel goed. En zo niet, dan word je hopelijk niet al te ziek.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
28-11-2021 om 22:35 uur

Dank jullie wel. Voor jullie lieve reacties

Helaas betrof ook de pcr test positief.

Het zit nu erg in in de keel

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 07:08 uur

Wat ontzettend vervelend!

Ik zou als je je niet goed voelt of je veel zorgen maakt sowieso even de huisarts bellen, al is het alleen maar voor de geruststelling. Liever een keertje extra bellen dan dat je je heel veel zorgen maakt, want daar knap je ook niet van op.

En die saturatie is inderdaad gewoon goed, alleen bij een goede saturatie kun je je alsnog wel benauwd voelen. Soms heb ik het erg benauwd en dan is mijn saturatie 97 of 98 en soms heb ik het helemaal niet benauwd en dan is die 95 (ook nog steeds goed).

Dus ik zou vooral luisteren naar je lichaam en aan de hand daarvan beslissen wanneer je aan de bel trekt bij de huisarts. Voel je je erg benauwd of maak je je veel zorgen: gewoon bellen met de huisarts, daar is die voor.

Heel veel sterkte en beterschap! 🌷🌺🌸

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 18:25 uur

dank jullie echt doet veel. ik meet de hele dag door mijn saturatie, maak mezelf gek.

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 18:35 uur

Misschien is het goed om nu al even je huisarts te bellen om afspraken te maken waar je op moet letten en wat alarmsignalen zijn wanneer je aan de bel moet trekken. Stress kan je astma ook verergeren en dat is wat je nu niet moet hebben.

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 18:40 uur
Reactie op Daantje

Misschien is het goed om nu al even je huisarts te bellen om afspraken te maken waar je op moet letten en wat alarmsignalen zijn wanneer je aan de bel moet trekken. Stress kan je astma ook verergeren en dat is wat je nu niet moet hebben.

je hebt helemaal gelijk , ik heb de arts gebeld die zei onder de 94 aan bel trekken, ik meet ook heel veel verschillende waardes op de saturatie dan weer 99, 98, dan is ie weer 95....ik ben zo bang echt

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 18:51 uur

Beste Agaat,

Ik begrijp wel dat je bang bent. Maar het is echt normaal dat je saturatie varieert over de dag en 94 is echt een heel aanvaardbare waarde om aan de bel te trekken. Wat zijn je andere symptomen? Ben je gevaccineerd? Hoop dat je snel opknapt!

Login of registreer om te reageren
29-11-2021 om 19:08 uur

De saturatiewaardes die je noemt zijn allemaal normaal.
Als je aan alle vingers tegelijk een saturatiemeter doet, geeft iedere meter een ander combinatie aan van saturatie en hartslag.
Je maakt je onnodig druk met de hele dag door meten. Wat Daantje zegt: stress is ook slecht voor je astma. En misschien ook nog voor je diabetes?
Weet niet of het werkt voor je. Maar misschien kun je de saturatiemeter op een plaats leggen waar je moeite moet doen om hem te pakken? Dan kom je ook minder in de verleiding om zo vaak te meten.

Nogmaals beterschap! Hopelijk kom je er goed doorheen.

Login of registreer om te reageren