Vergoeding Zorgverzekeraar SYMBICORT

07-12-2021 om 09:37 uur

Vraagje:

Mijn zorgverzekeraar nu is Unive maar geeft sinds 2021 Bufoler in plaats van Symbicort.
Symbicort heb ik altijd zonder problemen gebruikt maar Bufoler werkt bij mij gewoon niet.

Telefonisch zegt Unive als je een recept hebt Preferentie Medicijn hebt van de huisarts je Symbicort gewoon mag gebruiken.
De apotheek zegt dat Unive het dan toch niet vergoed.
Ik heb een andere apotheek gebeld en geeft ook aan dat het niet door Unive vergoed wordt.
Het advies is dan de Symbicort zelf te betalen en een declaratie bij Unive in te leveren.

Ik heb hier zo mijn twijfels over of dit nog wel goed komt.

Is er iemand die weet welke zorgverzekeraar wel standaard de Symbicort vergoed in 2022 ?

Ik wil gewoon mijn medicatie op kunnen halen zonder een discussie iedere keer bij de apotheek :-(

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 10:03 uur

Dat is een vervelend probleem ja.

Het grootste probleem is hier het preferentiebeleid. Dat beleid kan iedere maand anders zijn, en speelt bij iedere zorgverzekering. Dus kun je in januari middel X krijgen, in februari Y, en in maart Z.
Als het patent van bepaalde medicijnen af is, dan kan het medicijn goedkoper worden nagemaakt. En de zorgverzekeraar kiest bij wie hij het middel inkoopt.
Symbicort bestaat al heel lang, dus dan gaan deze kwesties spelen bij de apotheek. Heel vervelend, voor iedereen.
Sommige verzekeraars hebben als voorwaarde dat je eerst twee preferente middelen moet proberen, voordat ze het recept accepteren waarop 'medisch noodzakelijk' staat.

Ik ken de stress zelf ook hoor, als ik ineens een ander middel krijg. Dan denk ik: rustig blijven. Eerst maar eens gewoon proberen. Uiteindelijk koop ik paracetamol of ibuprofen ook van verschillende merken. Dat betekent dus ook een net iets andere samenstelling van hulpstoffen, en daar doe ik ook nooit moeilijk over.

Niettemin: het blijft lastig en vervelend. Achter de schermen wordt dit besproken, maar de sterkste lobby wint. Daar kunnen wij als patiënt niks aan doen helaas.

Succes met dit gedoe. En hopelijk snel weer Symbicort, of een goede vervanger daarvan.

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 10:55 uur

Het probleem is ook dat de apotheken verschillende contracten hebben met de verschillende zorgverekeraars.

Ik kwam er net achter dat je een IDEA contract hebt waarbij de apotheek zelf bepaald welke voorkeursmedicijnen je krijgt en een Preferentie contract.

Je ziet zo door de bomen het bos niet meer ...

Het zou handiger zijn als iedere zorgverzekeraar op zijn site zou zetten welke medicijnen wel of niet vergoed wordt door welke apotheek.

Ik ben bang dat ik nog wel een week bezig ben om dit allemaal uit te zoeken ... pfff

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 11:06 uur

Ja, dat zou inderdaad handig zijn. Ik vermoed alleen dat de zorgverzekeraars dat niet zullen doen, omdat dat beleid dus maandelijks kan wisselen.

Klopt, die contracten bij de apotheken. En dan heb je ook nog sommige apothekers die nergens over praten en/of geen gedoe willen aan de balie, en zelf het verschil bijleggen. En apothekers die dat verschil niet willen bijleggen en dus jou laten betalen.

Hou er rekening mee dat als je het voor nu heel uitgebreid uitzoekt, je dat de volgende keer misschien weer kunt doen.

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 12:09 uur

Waar ik het meeste moeite mee heb is dat ik in plaats van Symbicort ( wat goed werkt ) nu Bufoler (wat niet werkt en veel ernstige bijwerkingen geeft) krijg voorgeschreven.

Daarbij is de Bufoler ook nog duurder in gebruik (1.5 keer) terwijl ik van Unive heb gehoord dat zij dit met korting hebben ingekocht.
De apotheek verkoopt de Bufoler echter duurder dan de Symbicort.

Ik kan ook de Symbicort gewoon zelf kopen maar het is toch te gek voor woorden dat ik verplicht wordt door de zorgverzekeraar een medicijn te gebruiken waar ik letterlijk ziek van wordt.

Ik heb net bij LAREB een online formulier ingevuld over de negatieve werking van Bufoler.
Hopelijk kan dit middel dan snel uit de handel.
Ik zie ook online alleen maar negatieve berichten over Bufoler.

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 12:33 uur

heb je al je huisarts of longarts gevraagd om een noodzakelijkheidsverklaring voor de symbicort?

en, ieder moment van het jaar kan de aotheek of verzekering bepalen dat je een ander medicijn krijgt omdat dat voor hun goedkoper is. heel heel vervelend als blijkt dat je er minder goed op reageert of ziek van wordt.

sterkte!

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 12:55 uur

@Budget het blijft lastig om de redenen die de rest ook al beschrijft qua overstappen. En qua inhalatiemedicatie lees je vaak de slechte verhalen, omdat mensen het niet nuttig vinden om te delen of iets wel werkt. Zo kan ik wel tegen de atrovent van boehringer ingelheim en die van een ander merk ging weer helemaal mis bij mij. Maar het gros van de mensen hoor je niet bij medicatiewissel, omdat niet iedereen er last van heeft.
Zo is Bufoler van een andere fabrikant en zullen de mogelijke bijwerkingen gelijk zijn evenals duoresp, alleen dat u en nog een andere er heel veel last van hebben is gewoon vervelend en ze gaan er vaak te laks mee om in mijn ogen.
Maar u heeft de bufoler geprobeerd, ik zou als ik u was uw arts bellen en dit voorleggen dat die een briefje schrijft dan moet de apotheek u symbicort geven. En kijk ook eens naar andere apotheken in de buurt of die makkelijker zijn bijvoorbeeld. Ik heb een fijne apotheek en zit niet heel vlakbij, maar wil ik een apotheek dichter bij mijn huis dan ga inleveren op de kwaliteit van zorg. Heel krom maar het is wel zo dat elke apotheek verschilt en de een gewoon moeilijker doet dan de ander.

En qua kosten, ik kreeg iets niet vergoed dat zou me €55 kosten, hetzelfde maar dan een ander merk kost mij niks en de zorgverzekeraar €120, dus schiet mij maar lek ik snap er soms echt niks van😅

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 13:20 uur

Ow, nog een tip.
Sommige aanvullende verzekeringen betalen 'dingen die je bij de apotheek koopt' tot een bepaald bedrag, dus ook medicatie die je zelf moet betalen.

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 14:10 uur
Reactie op emsepems

heb je al je huisarts of longarts gevraagd om een noodzakelijkheidsverklaring voor de symbicort?

en, ieder moment van het jaar kan de aotheek of verzekering bepalen dat je een ander medicijn krijgt omdat dat voor hun goedkoper is. heel heel vervelend als blijkt dat je er minder goed op reageert of ziek van wordt.

sterkte!

Ik heb al twee jaar via de huisarts een Prefent Medicijn Recept maar sinds dit jaar geeft de apotheek aan dat ze de Symbicort niet meer vergoed krijgen bij Unive.
Bel ik naar Unive dan zeggen ze me dat het wel vergoed wordt.

Het is er niet duidelijker op geworden ! ;-(

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 14:17 uur
Reactie op Juno92

@Budget het blijft lastig om de redenen die de rest ook al beschrijft qua overstappen. En qua inhalatiemedicatie lees je vaak de slechte verhalen, omdat mensen het niet nuttig vinden om te delen of iets wel werkt. Zo kan ik wel tegen de atrovent van boehringer ingelheim en die van een ander merk ging weer helemaal mis bij mij. Maar het gros van de mensen hoor je niet bij medicatiewissel, omdat niet iedereen er last van heeft.
Zo is Bufoler van een andere fabrikant en zullen de mogelijke bijwerkingen gelijk zijn evenals duoresp, alleen dat u en nog een andere er heel veel last van hebben is gewoon vervelend en ze gaan er vaak te laks mee om in mijn ogen.
Maar u heeft de bufoler geprobeerd, ik zou als ik u was uw arts bellen en dit voorleggen dat die een briefje schrijft dan moet de apotheek u symbicort geven. En kijk ook eens naar andere apotheken in de buurt of die makkelijker zijn bijvoorbeeld. Ik heb een fijne apotheek en zit niet heel vlakbij, maar wil ik een apotheek dichter bij mijn huis dan ga inleveren op de kwaliteit van zorg. Heel krom maar het is wel zo dat elke apotheek verschilt en de een gewoon moeilijker doet dan de ander.

En qua kosten, ik kreeg iets niet vergoed dat zou me €55 kosten, hetzelfde maar dan een ander merk kost mij niks en de zorgverzekeraar €120, dus schiet mij maar lek ik snap er soms echt niks van😅

Ik geef toe dat ik de logica ook niet meer snap.
Bij mijn weten krijg je vervangende medicatie omdat het dezelfde stoffen bevat maar wel goedkoper is.
Nou dat gaat bij mij dan niet op.

Dat deze twee medicamenten dezelfde stoffen bevat trek ik erg in twijfel.
Als dit zo was zou ik er toch niet zo ziek van worden ...
En dan heb ik het over hoofdpijn, hartkloppingen, misselijk, slecht slapen en het ergste is dat het niet werkt dus na 5x per dag gebruiken nog steeds in je bed liggen te piepen !

Maar goed, ik ga er nog even over denken hoe ik dit het beste kan oplossen.

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 14:19 uur
Reactie op emsepems

Ow, nog een tip.
Sommige aanvullende verzekeringen betalen 'dingen die je bij de apotheek koopt' tot een bepaald bedrag, dus ook medicatie die je zelf moet betalen.

Ja, ik heb het gelezen.
Ik zal dan een afweging moeten maken wat voor mij het voordeligste is.
Maar bedankt voor je tip :-)

Login of registreer om te reageren