Weerstand

07-12-2021 om 19:52 uur

Ik heb eind augustus zwaar de griep gehad en ben behoorlijk ziek geweest . Klim moeizaam uit het dal . En nu al weer een flinke verkoudheidcmet bijhorende narigheid.
Wat doen jullie om je weerstand te verhogen?
Ik gebruik al multivitamine van een eigen merk drogist en ook vit c van het eigen merk.

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 20:38 uur

Vitamine D op basis van bloedwaardes (moet minimaal 80 zijn in je bloed voor een gezonde voorraad ipv de 50 die ze beschrijven dat is eigenlijk nog te laag), vitamine C, echinacea en echinaforce kunnen helpen. Het hangt er ook een beetje vanaf. Soms ga ik naar een homeopaat die ook regulier arts is, om daar nog te kijken wat kan ook qua medicatie dat diegene weet wat wel en niet samen gaat. En verder wat veruit het beste helpt is niet constant je grenzen opzoeken of overschrijden, maar echt goed luisteren naar je lichaam en reageren op die signalen. Heb met PMT (psychomotorische therapie) geleerd: stop, denk, doe. Dus ik stop denk en voel hoe ik me voel wat is verstandig, doorgaan zoals ik bezig was, op lagere intensiteit door of rusten en dat eigenlijk bij alles bedenken en ook tijdens de activiteit en dat is heel lastig!!!

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 20:59 uur

Goede balans tussen rust en activiteit. En daarbij doen wat Nckiie zegt: stop, denk, doe.
- Dagelijks minimaal 30 minuten bewegen, naast longfysio of revalidatie
- Voldoende mentale ontspanning anders dan schermtijd.
- Dagelijks je hersenen kraken met een puzzeltje ot moeilijkere tekst in een krant of tijdschrift.
- Goede nachtrust met vaste bestrijden.
- Voldoende sociaal contact.
- Pas op met extra vitamines. Die zijn bij een gezond voedingspatroon eigenlijk niet nodig. Teveel vitamine C kan bijvoorbeeld je nieren aantasten. Teveel van andere vitamines kan weer andere problemen geven.
- Voldoende daglicht, vooral tussen 12.00-14.00 naar buiten.
- Zingen als ik alleen ben.
- Als ik voel dat ik in een mentale dip zit, iets doen.
- Afvinklijstje maken zodat ik overzicht heb en aan het eind van de dag tevreden kan zijn over wat ik gedaan heb.
- Iets van ademhalingsoefeningen. Soms is een minuutje al genoeg om even tot rust te komen.
- Tijdens wandelen of fietsen een voorbijganger gedag zeggen. Zeker als ik depri ben, kan dat daardoor veranderen.

Ik zie weerstand dus in een breed perspectief.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
07-12-2021 om 23:10 uur

Mooie aanvulling suus! Je mentale gezondheid draagt ook zeker bij aan een betere weerstand, ik neem dat als vanzelfsprekend eigenlijk dus vergeet het vaak te zeggen:p

Maar ik zoek ook vaak afleiding, zorg dat ik mijn emoties wel uit en niet opkrop. Stel ik ben down ofzo dan kijk ik soms een goede drama om bij het gevoel te komen en het te doorleven dat lucht zo enorm op dat ik er daarna weer tegenaan kan en vaak weer gewoon mijn vrolijke zelf ben:) ik ben dus geen voorstander van jezelf dwingen om vrolijk te doen of dingen zoeken waar je vrolijk van wordt, maar eerst het gevoel doorleven en daarna wel weer mijn gedachten verzetten en er niet in blijven hangen.

En momenteel staat er veel kerstmuziek op, dat moet ook wel bijdragen aan mijn weerstand vind ik haha

Login of registreer om te reageren
08-12-2021 om 07:02 uur

Dat is ook een goede Nckiie, je gevoel doorleven. Dat draagt zeker bij. Door de zure appel heen en omdat je weet dat je je daarna beter voelt.
Maar bij somber weer raak ik soms sneller in een dip. Dan doe ik dus wel moeite om vrolijk te worden. Omdat daar simpelweg geen diepere emotie achter zit. Dus op die momenten iets doen of iemand groeten of zo.

Ik vind het wel een leuk onderwerp. Dus ben benieuwd of er nog meer reacties komen.

Login of registreer om te reageren
08-12-2021 om 10:24 uur

rust reinheid en regelmaat
echt heel ouderwets maar dat is toch de basis.

wat veel mensen met een chronisch ziekte moeilijk vinden is luisteren naar je lijf. Wel belangrijk, want doe je dit niet dan breek je af.

Uiteindelijk is wat mij hielp onderhouds antibiotica, en een zo stabiel mogelijk astma. Maar natuurlijk is dit wel de laatste stap. alle goede tips van de dames hierboven werkten bij mij niet.

Login of registreer om te reageren
08-12-2021 om 10:35 uur

Ja er moet inderdaad wel echt wat achterzitten anders blijf je erin hangen en schiet je er ook niks mee op😅 alhoewel mijn dipjes vaak wel voortkomen uit dingen die ik blijkbaar niet goed heb verwerkt

Ja ik ben ook benieuwd naar andere tips!

@emsepems bij mij helpt het ook niet als in mijn astma is stabiel en ik kan opbouwen oid, maar ik denk wel dat bijdraagt, als ik het allemaal niet zou doen zou ik wellicht nog veel slechter zijn🤷🏻‍♀️ Ook met onderhoudsab, pred en vernevelen ben ik niet stabiel te krijgen en weet elk virus (even afkloppen voor corona, die fietst gelukkig nog langs mij heen) mij te vinden🙈 blijkbaar ben ik gezellig voor virussen haha, misschien moet ik minder gezellig worden🤔

Login of registreer om te reageren
08-12-2021 om 10:55 uur
Reactie op Juno92

Ja er moet inderdaad wel echt wat achterzitten anders blijf je erin hangen en schiet je er ook niks mee op😅 alhoewel mijn dipjes vaak wel voortkomen uit dingen die ik blijkbaar niet goed heb verwerkt

Ja ik ben ook benieuwd naar andere tips!

@emsepems bij mij helpt het ook niet als in mijn astma is stabiel en ik kan opbouwen oid, maar ik denk wel dat bijdraagt, als ik het allemaal niet zou doen zou ik wellicht nog veel slechter zijn🤷🏻‍♀️ Ook met onderhoudsab, pred en vernevelen ben ik niet stabiel te krijgen en weet elk virus (even afkloppen voor corona, die fietst gelukkig nog langs mij heen) mij te vinden🙈 blijkbaar ben ik gezellig voor virussen haha, misschien moet ik minder gezellig worden🤔

ik zeg ook: zo stabiel mogelijk astma. Dat is bij de ene anders dan bij de ander ;-) Echt naar dat je ondanks alles zoveel virussen oppikt!

Login of registreer om te reageren
08-12-2021 om 20:07 uur

Ik slik ook onderhoudsantibiotica en dat helpt zeker maar niet als ik dat slik rn verder gewoon maar door dender, dat werkt natuurlijk niet. Het is een aanvulling op de niet-medicamenteuze dingen.

Wat voor mij belangrijk is, is voldoende slaap, elke dag even naar buiten, gezond eten, geniet momentjes, sociaal contact, sporten, psychisch goed in mijn vel zitten, niet teveel zorgen aan mijn hoofd, mensen om mee te sparren en praten, tijd voor mezelf.

Login of registreer om te reageren
08-12-2021 om 21:27 uur

Ik gebruik al 3 jaar een onderhoudsantibiotica omdat ik reuma medicatie krijg die mijn afweersysteem plat legt. Dit hielp mij super maar nu ben ik niets anders als aan het sukkelen.
Eet gezond , ga op tijd naar bed doe aan longfysio werk 3 ochtenden en luister goed naar mijn lijf, maar lijkt of niets helpt

Login of registreer om te reageren
09-12-2021 om 10:35 uur
Reactie op Ingrid22

Ik gebruik al 3 jaar een onderhoudsantibiotica omdat ik reuma medicatie krijg die mijn afweersysteem plat legt. Dit hielp mij super maar nu ben ik niets anders als aan het sukkelen.
Eet gezond , ga op tijd naar bed doe aan longfysio werk 3 ochtenden en luister goed naar mijn lijf, maar lijkt of niets helpt

Wat ontzettend naar voor je! Je lijkt er idd alles aan te doen wat goed is voor een longpatient.
Heb je dit al besproken met je arts?

Login of registreer om te reageren