Covid/astma/virus??

09-12-2021 om 18:17 uur

Hoi!

Juni dit jaar heb ik covid gehad inclusief longonsteking. Mijn huisarts vermoedde al enige tijd astma maar de longfunctietest mocht in april 2020 niet doorgaan. Sinds oktober 2020 aan de qvar. Hier knapte ik best goed van op tot januari 2021. Prednison nodig gehad en toen dus in juni covid met longonsteking. In september dit jaar naar de longarts geweest. Longfoto: minimale restafwijkingen te zien. Histamine provocatietest positief (niet enorm maar onder qvar geblazen en daar is rekening mee gehouden naast alle andere klachten en erfelijkheid)
Overgezet op foster 100/6. In oktober weer benauwd. Veel hoesten. Kortademig. Kuur prednison gehad en aan foster 200/6. Knapte goed op. Paar weken later weer last. Vorige week zoveel hoesten, borrelen, slijm. Dit keer antibiotica gehad voor 3 dagen. Knapte er snel van op.
Blijf echter nu borrelen en het wordt weet erger(kuur zaterdag afgelopen) Kortademig. Soms is het borrelen na het hoesten even weg. Het 1e uur na de foster gaat t ook beter. T zakt alleen elke keer weer terug en dan is t hoesten hoesten hoesten tot er wat slijm meekomt en dan lucht t voor even weer op.
Morgen ga ik sowieso de longarts weer bellen maar ik vind t allemaal zo verwarrend. Is dit nog van covid? Is astma niet onder controle (en waarom is t dan nu 'ineens' zo heftig) of is t een hardnekkig virus?

Sorry voor t lange verhaal.

Login of registreer om te reageren
09-12-2021 om 20:39 uur

Lastig, covid en astma. Ben je goed hersteld van je covid? Of is er longcovid vastgesteld?
Sowieso, als je prednisolon en/of antibiotica nodig had tijdens een longaanval, dan mag je vanaf de slechtste dag best 8 weken rekenen voor herstel. Dan is het heel frustrerend als je tijdens die hersteltijd weer ziek wordt.

Heb je ook een luchtweverwijder zoals salbutamol of ipratropium? Die zou je misschien nog extra kunnen nemen dan.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
09-12-2021 om 20:51 uur

Kan allebei zijn, dat is heel lastig te bepalen en weet je longarts waarschijnlijk beter een antwoord op te geveb. Kan sowieso dat door covid je astma ontregeld is geraakt en dat je daar nu nog last van hebt of dat er nu andere virussen zijn die je astma triggeren. Je neus spoelen met bijvoorbeeld de nasofree en een 0,9% warme zoutoplossing kan bijdragen als je ook last hebt van je neus en holtes.

Wellicht kan je ook verwijzing vragen voor fysio om je te leren het slijm makkelijker los te krijgen, hier kan je het ook met de longarts over hebben aangezien dat je wel helpt opluchten. Misschien kan acetylcysteïne bruistablet je helpen om het slijm lossen te krijgen.

Sluit me ook aan bij Suus. Ik begon ook met alleen foster en mocht die toen nemen als ik benauwd was en later op extra medicatie ernaast overgestapt.

Misschien een berg informatie voor nu ook🙈
Hopelijk kan je longarts morgen wat voor je doen!

Login of registreer om te reageren
09-12-2021 om 20:52 uur

Ik heb van de week toevallig te longverpleegkundige gesproken omda tik ook erg aan het hoesten ben. Postviraal hoesten noemen ze dat en dat kan heel lang duren. Zolang je slijm op hoest, is het belangrijk om je hoest niet te onderdrukken. Een virus kan je astma ook ontregelen. Je kan dan moeilijk zeggen of het nog een virusinfectie is of je astma.

Login of registreer om te reageren
10-12-2021 om 16:46 uur

Nou ik heb de longarts maar niet gebeld. Vandaag gaat het gelukkig een stuk beter.

Hopelijk hoe langer ik ermee bekend ben hoe eerder ik klachten enzo leer herkennen.

Reactie op Suus01
Lastig, covid en astma. Ben je goed hersteld van je covid? Of is er longcovid vastgesteld?
Sowieso, als je prednisolon en/of antibiotica nodig had tijdens een longaanval, dan mag je vanaf de slechtste dag best 8 weken rekenen voor herstel. Dan is het heel frustrerend als je tijdens die hersteltijd weer ziek wordt.

Heb je ook een luchtweverwijder zoals salbutamol of ipratropium? Die zou je misschien nog extra kunnen nemen dan.

Beterschap!

Voor zover ik weet geen long covid. Is wel aangegeven dat t wel een jaar kan duren mbt de moeheid. Concentratieproblemen enzo.
Ik had salbutomol maar dat is stop gezet. Ik heb t nog wel liggen. Mijn moeder gaf het ook aan dat ik dat erbij moet gaan nemen.

Idd balen dat t een maand later weer mis gaat. Hoop dat ik er steeds beter mee leer om te gaan.

Login of registreer om te reageren
10-12-2021 om 16:47 uur
Reactie op Juno92

Kan allebei zijn, dat is heel lastig te bepalen en weet je longarts waarschijnlijk beter een antwoord op te geveb. Kan sowieso dat door covid je astma ontregeld is geraakt en dat je daar nu nog last van hebt of dat er nu andere virussen zijn die je astma triggeren. Je neus spoelen met bijvoorbeeld de nasofree en een 0,9% warme zoutoplossing kan bijdragen als je ook last hebt van je neus en holtes.

Wellicht kan je ook verwijzing vragen voor fysio om je te leren het slijm makkelijker los te krijgen, hier kan je het ook met de longarts over hebben aangezien dat je wel helpt opluchten. Misschien kan acetylcysteïne bruistablet je helpen om het slijm lossen te krijgen.

Sluit me ook aan bij Suus. Ik begon ook met alleen foster en mocht die toen nemen als ik benauwd was en later op extra medicatie ernaast overgestapt.

Misschien een berg informatie voor nu ook🙈
Hopelijk kan je longarts morgen wat voor je doen!

Goede tip idd! Sowieso even langs masseur van de week even alles los masseren. Dat gehoest is niet fijn hihi.

Heb de longarts nog niet gebeld want t voelt vandaag echt een stuk beter. Niet meer van die enorme hoest buien tot bijna spugen toe. Borrelt nog klein beetje en na foster trekt dat dan weer weg

Login of registreer om te reageren
10-12-2021 om 16:48 uur
Reactie op Daantje

Ik heb van de week toevallig te longverpleegkundige gesproken omda tik ook erg aan het hoesten ben. Postviraal hoesten noemen ze dat en dat kan heel lang duren. Zolang je slijm op hoest, is het belangrijk om je hoest niet te onderdrukken. Een virus kan je astma ook ontregelen. Je kan dan moeilijk zeggen of het nog een virusinfectie is of je astma.

Ja blijft lastig denk ik. De corona testen vliegen er ook doorheen. Maar t is gelukkig tot nu toe bij 1 keer gebleven 😅

Login of registreer om te reageren
10-12-2021 om 18:54 uur

Klopt. Vermoeidheid en concentratieproblemen kunnen heel lang duren. Als je telkens tussendoor ziek bent zoals nu, duurt het ook nog extra lang met die dingen. Maar uiteindelijk herstelt het wel. Ik spreek ervaring.
Goed op jezelf passen, en veel geduld hebben.

De salbutamol kun je overwegen om je huisarts te vragen of je die terug mag.

Succes!

Login of registreer om te reageren