voorstellen en wat vragen

30-12-2021 om 18:26 uur

goedenavond allemaal

bedankt voor het toevoegen, ik zal mezelf even voorstellen.
ik ben patricia en ben 44 jaar (bijna 45). ik ben getrouwd en heb 2 superlieve honden.
in 2013 heb ik de diagnose MS gekregen na een heleboel onderzoeken in het ziekenhuis.
tijdens de onderzoeken zijn ze er ook achter gekomen dat ik een aangeboren hartafwijking heb waardoor mijn aorta klep matig lekt en mijn aorta verwijd is (49 mm).
nu ben ik al een tijdje kortademig bij inspanning. bv de was doen of een flink rondje met de hond lopen.
de kortademigheid is niet heel ernstig en zakt vrij snel weer als ik rustig zit.

maar nu het probleem op 15 november werd ik heel erg kortademig en het zakte toen niet, de huisarts gaf aan dat ik een longontsteking had na de kuur bleef ik kortademig en toen heb ik een longfoto laten maken, die zag er goed uit en geen gekke dingen. ik heb toen een longfunctie test moeten doen en die was niet goed. op 12 december zat ik op de spoedeisende hulp en had ik weer een longontsteking nogmaals een AB kuur gehad en de kortademigheid werd weer zoals het was. klein beetje bij inspanning en zakte weer vrij snel. ik heb een pufje gehad van de huisarts maar deze heb ik nu al 2 weken niet gebruikt omdat ik hem niet nodig heb. de huisarts gaf de diagnose copd gold 2.

longfunctie test is gedaan op 6 december na de AB kuur

de fvc was 3,58 en de referentie 3,81
de fev1 was 2,18 referentie 3,07
fev1% was 60.9 referentie 81,1

na 4 pufjes ventolin was

de fcv was3,58 referentie 3,81
de fev1 was 2,50 referentie 3,07
fev1% was 69,9 referentie 81,1

ik heb mezelf een beetje ingelezen op internet maar ik kan mezelf niet neerleggen bij de diagnose en ik twijfel of ik wel copd heb. ik hoest niet en geef geen slijm op. echt heel moe ben ik niet maar soms wel maar dat kan ook door de MS komen.
ik heb nu een doorverwijzing gevraagd voor de longarts maar daar kan ik pas in februari heen en ik zit hier best wel mee
sorry voor het lange verhaal.
groetjes patricia

Login of registreer om te reageren
31-12-2021 om 15:06 uur

Hallo Patricia,
Je spirometrie uitslagen geven een wat gemixed beeld. Ik ga er even van uit, dat het FEV1% van 60.9 en 69.9 niet de weergave van het FEV1 percentage is maar van de breuk FEV1/FVC (de Tiffeneau index).
Die breuk geeft in beide gevallen een uitkomst van minder dan 70%, dat wil zeggen, dat er een obstructie aanwezig is (zoals bij Astma of COPD).
De 2e meting (na 4 pufjes) geeft een toename van de FEV1 van ca 14,7% en tevens een toename in ml van 320ml.
Dat duidt meer op Astma, dan op COPD. Copd is niet reversibel en kan eigenlijk niet leiden tot zo'n toename van de FEV1 (die toename bij COPD is gewoonlijk lager dan 12% en tevens niet meer dan 200ml).
Je spirometrie uitslag lijkt dus meer te neigen naar astma.
Overigens is hoesten en slijm opgeven niet altijd het geval bij COPD. Zelf heb ik COPD3 en hoest totaal niet.

Ik denk, dat het bezoek aan de longarts best kan wachten tot februari, tenzij er een verslechtering van je toestand optreedt natuurlijk.

Login of registreer om te reageren
01-01-2022 om 17:32 uur
Reactie op Maarten1

Hallo Patricia,
Je spirometrie uitslagen geven een wat gemixed beeld. Ik ga er even van uit, dat het FEV1% van 60.9 en 69.9 niet de weergave van het FEV1 percentage is maar van de breuk FEV1/FVC (de Tiffeneau index).
Die breuk geeft in beide gevallen een uitkomst van minder dan 70%, dat wil zeggen, dat er een obstructie aanwezig is (zoals bij Astma of COPD).
De 2e meting (na 4 pufjes) geeft een toename van de FEV1 van ca 14,7% en tevens een toename in ml van 320ml.
Dat duidt meer op Astma, dan op COPD. Copd is niet reversibel en kan eigenlijk niet leiden tot zo'n toename van de FEV1 (die toename bij COPD is gewoonlijk lager dan 12% en tevens niet meer dan 200ml).
Je spirometrie uitslag lijkt dus meer te neigen naar astma.
Overigens is hoesten en slijm opgeven niet altijd het geval bij COPD. Zelf heb ik COPD3 en hoest totaal niet.

Ik denk, dat het bezoek aan de longarts best kan wachten tot februari, tenzij er een verslechtering van je toestand optreedt natuurlijk.

hoi maarten

heel erg bedankt voor je duidelijke uitslag. volgens mij heb je inderdaad gelijk en is de fev1 gedeeld met de fvc. ik schrok me al rot toen de huisarts de diagnose gaf. ik ben hier heel blij mee en ik hoop dat je gelijk heb. ik ben in ieder geval wat gerust gesteld en ik wacht gewoon even de andere onderzoeken uit.
nogmaals heel erg bedankt

groetjes patricia

Login of registreer om te reageren
01-01-2022 om 17:33 uur
Reactie op patricia1977
Reactie op Maarten1
Hallo Patricia,
Je spirometrie uitslagen geven een wat gemixed beeld. Ik ga er even van uit, dat het FEV1% van 60.9 en 69.9 niet de weergave van het FEV1 percentage is maar van de breuk FEV1/FVC (de Tiffeneau index).
Die breuk geeft in beide gevallen een uitkomst van minder dan 70%, dat wil zeggen, dat er een obstructie aanwezig is (zoals bij Astma of COPD).
De 2e meting (na 4 pufjes) geeft een toename van de FEV1 van ca 14,7% en tevens een toename in ml van 320ml.
Dat duidt meer op Astma, dan op COPD. Copd is niet reversibel en kan eigenlijk niet leiden tot zo'n toename van de FEV1 (die toename bij COPD is gewoonlijk lager dan 12% en tevens niet meer dan 200ml).
Je spirometrie uitslag lijkt dus meer te neigen naar astma.
Overigens is hoesten en slijm opgeven niet altijd het geval bij COPD. Zelf heb ik COPD3 en hoest totaal niet.

Ik denk, dat het bezoek aan de longarts best kan wachten tot februari, tenzij er een verslechtering van je toestand optreedt natuurlijk.

hoi maarten

heel erg bedankt voor je duidelijke antwoord. volgens mij heb je inderdaad gelijk en is de fev1 gedeeld met de fvc. ik schrok me al rot toen de huisarts de diagnose gaf. ik ben hier heel blij mee en ik hoop dat je gelijk heb. ik ben in ieder geval wat gerust gesteld en ik wacht gewoon even de andere onderzoeken uit.
nogmaals heel erg bedankt

groetjes patricia

Login of registreer om te reageren