medicijnverwarring

09-01-2022 om 21:00 uur

Ik was in behandeling voor COPD en astma. In juli 2019 werd ik in het ziekenhuis opgenomen met een longontsteking. Tot die tijd gebruikte ik Foster en Tiotrus 10mcg caps. In het ziekenhuis kreeg ik een andere longarts. Hij gaf me de diagnose 90% zekerheid longkanker en ik werd na 3 weken opname naar huis gestuurd. Thuis verdiepte ik me in longkanker en plots realiseerde ik me dat ik nog 10% miste in de diagnose. Bij een vervolgafspraak gaf ik dat aan, waarop de longarts besloot tot een nieuw onderzoek: dagopname met overnachting, een scan waarbij nu van buitenaf de verdachte plek op mijn long benaderd zou worden. Toen volgde de diagnose geen longkanker.! Begin december 2019 vroeg de arts of ik Trimbow wilde hebben. Ik verving Foster door Trimbow en liet Tiotrus achterwege. Prompt kreeg ik meer benauwdheidsklachten, waarop ik snel weer teruggreep naar Tiotrus 10 mcg. (Overigens kreeg ik ook Prednisolon,die na afbouw stopte ergens begin 2020). Tiotrus 10 mcg werd september 2021 vanwege preferentiebeleid vervangen door Tiotrus Mylan 18mcg.
Ik gebruikte dus de Tiotrus 18mcg en Trimbow. Eind december 2021 vroeg ik herhaalmedicatie aan bij de huisarts. Ik kreeg echter alleen de Trimbow geleverd en belde naar de apotheek. Daar werd me gezegd, dat ik de Tiotrus niet kreeg, omdat het dubbelmedicatie was. Ik belde uiteindelijk mijn longarts. Die zou de bestelling voor me in orde maken en ik zou dan bijvoorbeeld Tiotrus kunnen afbouwen van de ene dag wel en de andere niet, gaf hij aan. Ik verwachtte dus mijn normale Tiotrus 18mcg geleverd te krijgen. Ik kreeg echter Spiriva Respimat 2,5 mcg geleverd, 1 x daags 2 pufjes.
Ik nam die voor het eerst 29-12-21 en werd weer benauwd. De dag er na (donderdag) moest ik reizen voor de boosterprik en nam daarom vlug weer Tiotrus 18mcg om onderweg niet benauwd te worden. Daarna deed ik het om en om. Vrijdag bezocht ik een vervangende huisarts wederom vanwege mijn neusklachten gedurende zeker 2 maanden en kreeg nu een neuszalf, die ik niet durfde te gebruiken nu vanwege de bijverschijnselen die nu ook zouden kunnen optreden. Ik werd de dagen die volgden zieker: vergeetachtiger, vermoeider en benauwder en sliep daarom vaker. De nacht van 4 op 5 januari sliep ik helemaal niet en de ochtend van 6 januari werd ik wakker met hoofdpijn. Ik wist niet waar het nu allemaal aan lag: bijverschijnselen van de booster of de wisselingen met Tiotrus of Corona-infectie (had op 3 januari nog extra een zelftest gedaan: negatief). Wanhopig belde ik naar de longpoli en vroeg een telefonisch consult met mijn longarts. Ik werd gebeld daarna door de longpoli, het zou de arts geweest kunnen zijn of een van de verpleegkundigen, maar kon op dat moment niet opnemen. Ik belde terug en hoorde van de dame, dat mijn arts had gebeld en dat ik zelf de medicatie kon aanpassen.
Dat was dus afgelopen donderdag. Vanmorgen had ik 2 van de 4 pufjes van Trimbow en 1 Tiotropium 18mcg, kwam na het boodschappen doen thuis aan en werd ernstiger benauwd dan normaal door een bakoliegeur buiten. Ik dacht, ze zei toch toch ik het zelf mocht verhogen, dus ik nam 2 pufjes van 2,5 mcg, maar werd wel iets minder benauwd maar voelde me niet helemaal optimaal. Normaal neem ik om 19.00 uur de Trimbow weer, maar durfde dat nu niet omdat ik bang ben voor overmedicatie (de apotheker zei immers, dat het dubbel medicatie was: Trimbow en Spiriva 18mcg).
Ik ben nu verward over die medicatie, denk mijn longarts niet te spreken te krijgen, omdat de dame aan de balie had gezegd dat vervolgconsulten weer via de huisarts moeten gaan en de huisarts vertrouw ik de deskundigheid niet toe. Aan de telefoon van de huisarts kreeg ik de melding, dat ik bij een levensbedreigende situatie de huisartsenpost kon bellen. Ik was verbaasd, want ik heb de huisartsenpost altijd kunnen bellen zonder dat er mogelijk sprake was van iets "levensbedreigends'. Ik bezocht de website van de huisartsenpost en daar werd niet gerept over 'levensbedreigend'. Echter, ik heb nu geen zorgverzekering en weet niet hoe dat met de kosten van een consult daar zal gaan.
Ten einde raad wend ik me tot u, longartsen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-01-2022 om 07:28 uur

Beste Anita

Trimbow, bevat 3 middelen. 2 soorten luchtwegverwijders en 1 ontstekingsremmer. Het voordeel van trimbow is dat alles in 1 zit. Het vervangt de combinatie van foster en triotrus. Foster bevat een ontstekingsremmer en 1 luchtwegverwijder. De andere luchtwegverwijder zit in de tiotrus. Tiotrus en spiriva zijn dezelfde type medicatie. Vanwege de combinatie astma en COPD heb je alle drie de middelen nodig. Wat voor jou de beste medicatie is, in welke combinatie is soms even zoeken. In trimbow zit relatief minder ontstekingsremmer en dat kan bij sommigen mensen juist leiden tot meer benauwdheid en longaanvallen. Kortom, na veranderen van medicatie heb je begeleiding nodig. Dit wordt meestal gedaan door de longverpleegkundige op de poli. Verder heb je eerst te horen gekregen dat je longkanker hebt en daarna toch weer niet. Dit geeft onzekerheid en u heeft weer vertrouwen nodig dat alles echt goed is. Het lastige aan uw situatie is dat u nu geen zorgverzekering heeft. Zolang dat zo is, wordt u alleen geholpen in levensbedreigende spoedeisende situaties. Mijn advies is zo snel mogelijk een zorgverzekering te regelen, zodat u weer onder controle en begeleiding kan komen van een longverpleegkundige en longarts.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
20-01-2022 om 12:47 uur

Beste Anita2,
Ook ik heb veel last van onduidelijkheden en het gevoel dat de specialist er niet voor me is. Ook krijg ik geen uitleg bij laboratorium-uitslagen. Gelukkig kan ik goed googelen, dus kom ik het toch te weten. In plaats van dat de zorg beter is geworden, met meer patientenrechten, ervaar ik juist het tegengestelde. Ik voel me een nummer, over wie het ziekenhuis voor het eigen gemak beslist, zonder de patiënt te informeren.
Hoe zit het met je zorgverzekering? Ik heb enige jaren geleden ook geen zorgverzekering gehad in de maand januari, omdat ik de vorige had opgezegd en de nieuwe nog niet gekozen had. Geldt dat voor jou ook?
Ik betwijfel of het klopt dat je zonder zorgverzekering alleen in spoedeisende situaties wordt geholpen. Je kunt namelijk ook gewoon de rekening zelf betalen en later indienen bij je nieuwe zorgverzekeraar. Of het ziekenhuis stuurt het nog naar je oude zorgverzekeraar en die stuurt de rekening door naar de nieuwe.
PS ik klaag niet alleen over het ziekenhuis. Het hele systeem, inclusief de huisarts en apotheek, begint op een zelf-functionerend organisme te lijken, waarbij het belang van de patiënt, die eigenlijk de zorgvrager is, op nul staat.

Login of registreer om te reageren