Astma en doodmoe zijn.

10-01-2022 om 14:30 uur

Ik ben Addy, 72 jaar en sinds eind 2016 heb ik na een luchtweg infectie te horen gekregen dat ik astma heb( komt van mijn vaders kant)
Puffers gekregen maar daar kreeg ik veel bijwerkingen van, hartkloppingen, trillen enz. dus van de ene naar de andere puffer gehobbeld.
Poeder puffers viel mijn stem van weg dus over moeten gaan op de voorzetkamer.
Nu in de Corona tijd maar 1 keer een fysiek consult gehad, verder alles via de telefoon met de long assistent en 1 keer de longarts zelf aan de telefoon. Als ik niks doe dan heb ik geen klachten maar met wandelen word ik erg kortademig en heel ...heeel...heeel erg moe, ook met trap lopen, ik ben ook al bij de cardioloog geweest voor hart onderzoeken maar dat is gelukkig goed. Ook alle bloedonderzoeken die de huisarts heeft gedaan ivm vermoeidheid waren goed. Fietsen gaat gelukkig prima, wel een E-bike die ook altijd mee gaat als we op vakantie gaan tegenwoordig in eigen land maar dat is ook heel fijn.
Ik gebruik nu sinds ruim anderhalf jaar foster 100/6 deze bevalt tot nu toe het beste ivm geen rare bijwerkingen maar voor de kortademigheid helpt het niks..
Nu krijg ik gelukkig 2 februari weer een oproep om weer bij de longarts te komen en wil ze weer een long foto maken..
Zijn deze klachten/problemen jullie bekend voor?
Ik wil nog zo graag wandelen met mijn mannetje maar het wordt zo beperkt op deze manier.. ik had me ouder worden heel anders voorgesteld 😉
Ik zie graag reacties tegemoet,
lieve groet van Addy

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 16:44 uur

Ja hoor, astma heeft al lelijke bijwerking vermoeidheid.
goed dat alles is uitgesloten, en het dus alleen de astma is (longforo nog even afwachten natuurlijk)
dan is t de vraag of je astma goed onder controle is, je conditie goed is, je misschien teveel doet op een dag en daardoor extra moe wordt..... al dit soort dingen kun je bespreken met de longverpleegkundige die je dan gericht advies kan geven (fysio? ergotherapeut?)

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 17:31 uur

Ik sluit me aan bij Emsepems.
Een tip, als je dat nog niet doet. Je kunt, voordat je gaat wandelen of een andere activiteit waarvan je weet of inschat dat je er moe van wordt, je luchtwegverwijder nemen. De formoterol in Foster is de luchtwegverwijder. De moeite waard om na te vragen of je Foster ook preventief mag nemen (hangt ook af van je huidige dosering).
Hoe beter je preventief handelt, hoe stabieler je astma zal zijn. Of in ieder geval zo stabiel als voor jou mogelijk dan.

Pufjes uitproberen kan een hele toer zijn inderdaad. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel meer mogelijkheden dan vroeger.
Van Ventolin (salbutamol) is bekend dat het als bijwerking hartkloppingen kan geven. Soms helpt het als je weet dat dat vaak na 20-30 minuten wegtrekt. Ook kan een een weinig intensief klusje doen, je soms helpen om de hartkloppingen te verminderen of weg te laten trekken; of om je focus ervan af te halen.

Hopelijk krijg je je astma snel beter onder controle, zodat je leuk kunt wandelen met je man!

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 20:14 uur

Wat misschien nog een tip is, omdat fietsen wel goed gaat met ondersteuning.

Ik gebruik een fitbit, en elke keer na een longaanval of infectie begin ik als een mol weer onder de grond. Maar samen met mijn hondje en mijn fitbit, lukt het me vaak wel om heel langzaam mijn loop conditie uit te bereiden tot Max 5000 stappen. Verder maak ik gebruik van een moderne shopper ( rollator) die mijn zuurstof draagt.

De fitbit, registreert ook mijn hartslag en wat meer dingen, de nieuwste registreert nog meer.

Fietsen lukt mij overigens niet, ook niet met ondersteuning.

Heel veel sterkte. Ik lees hierboven veel goede adviezen.
1 ding nog, hardlopers ……..

Groet jippie

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 20:40 uur

O, dat is een goeie @Jippie46, een rollator. Dat scheelt echt veel energie. Je kunt dan sneller en/of langere afstanden lopen dan zonder. Je hoeft geen spullen te dragen. En als je moe bent, kun je overal waar je bent even zitten. Dat is wel echt top.
Als je nog geen rollator hebt, kan het wel een stap zijn om ermee te gaan lopen. Dan zou dit een mooi moment zijn om daar aan te wennen. Het is nu vroeg donker, zodat je nog vroeg over straat kunt zonder dat "iedereen" het direct ziet.

Succes!

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 20:48 uur

@Suus01 ik heb al heel veel jaren een paarse met een kinderwagenbeugel, kan ook in de rollatorstand. Rollflex

Login of registreer om te reageren
10-01-2022 om 23:52 uur

Ik heb mn rollator gepimpt met een leuke grote stoffen bloem
En gebruik hem ook als lastwagentje :) en idd overal even te kunnen gaan zitten, alleen t idee al dat dat kan, helpt echt om soms een extra stap te wagen!

Login of registreer om te reageren
11-01-2022 om 07:48 uur

Inderdaad wat Jippie zegt hardlopers....... Energieverdeling is wel belangrijk. Al heb je het idee dat je maar heel weinig hebt gedaan of bijv. gelopen, als je elke keer net over grens gaat werkt dat averechts en is vermoeidheid extreem.
Met een rollator lopen vind ik ook een hele grote stap, maar heb al paar jaar nu een boodschappenkarretje wat er ook zo uitziet, mijn zuurstoffles erin, maar kan de beugel naar beneden klappen en dan heb je een zitje. Zo kan ik elk moment zitten als het nodig is, maar zonder het rollator gevoel:-) Is lichtgewicht maar zeer stevig,(tot 125 kilo kan hii hebben) kostte wel wat, maar ben er enorm blij mee.

Login of registreer om te reageren
13-01-2022 om 06:55 uur

Ja, ik krijg ook hartkloppingen en trillende handen van salbutamol (ventonlin), de ene keer erger dan de andere keer.
Voor mij is energieverdeling het antwoord, maar omdat astma zo onvoorspelbaar kan zijn, is er soms geen touw aan vast te knopen en loop ik alsnog tegen mijn grenzen aan.
De tip voor een rollator is volgens mij een goede in uw situatie. Hopelijk kunt u dan alsnog van uw oude dag genieten met uw partner.

Login of registreer om te reageren
14-01-2022 om 17:37 uur

Wat een lieve mooie reacties heb ik hier gelezen. Dank jullie wel daar voor.
De rollator is idd een idee maar ook wel een dingtje :-( ik ben nog zo jong in het hoofd maar ook best van uiterlijk.....hahaha.
Als ik ga wandelen neem ik ook altijd een extra puf 10 minuten daarvoor maar ik kan echt niet zeggen dat het helpt..
Wij komen graag op Texel en het valt me op dat als we op het strand langs zee lopen zelfs tegen de (zware) wind in ik nergens last van heb.. (moeten we toch gaan verhuizen..hahaha)

Bedankt voor alle reacties..
Ik ga alles wat ik wil vragen opschrijven voor als ik bij de longarts ben.

Login of registreer om te reageren
14-01-2022 om 17:45 uur

Ook ik ben beter bij zee ;-)

goed dat je alles opschrijft voor de longarts, zo gaat het niet goed
en idd vind ik voor jou de rolator ook nog een brug te ver. Eerst uitzoeken wat er aan de hand is: astma instabiel? weinig conditie waar je aan moet werken? rust activiteiten niet in balans?
zodra je dit weet kun je er aan werken. Gelukkig kan je longarts en eventueel longverpleegkundige hiermee helpen. Succes!

Login of registreer om te reageren