Nieuwe richtlijnen

18-01-2022 om 14:40 uur

Hoi!

Vandaag had ik een gesprek met mijn POH, helaas door corona telefonisch.
Ik kreeg het goeie nieuws te horen dat ik eindelijk mag afbouwen en stoppen met mijn dagelijkse medicatie (de Qvar).
Nu kreeg ik daarbij te horen dat ik in geval van nood (bij benauwdheid of een astma-aanval) de Qvar moet gaan gebruiken. In plaats van ventolin of airomir.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Want ik vind het nog al vreemd. Mij is altijd geleerd dat ik in geval van nood ventolin moet nemen, zodat mijn luchtwegen meer gaan open staan. Maar nu moet ik opeens de Qvar nemen als ik het benauwd heb, terwijl dat ontstekingsremmers zijn. En dus eigenlijk op lange termijn werken.

Ik zit hier dus een beetje mee, omdat ik het niet snap. Iemand ideeën?

Liefst Lea

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 15:37 uur

Het geen wat ik heb geleerd is hoe mild de astma ook is dat ontstekingsremmers chronisch gebruikt moeten worden en bij nood ventolin of een andere snelwerkende luchtwegverwijder. Omdat de ontstekingsremmers de luchtwegen beschermen en dit astma-aanvallen in de toekomst voorkomt en de astma daardoor stabieler blijft.
Wel dat ze vroeger alles stopte en dan alleen ventolin zo nodig gaven en pas bij meer ongecontroleerd astma ook een ontstekingsremmer erbij, maar nu zijn ze tot inzicht gekomen om die toch langdurig te laten gebruiken.

Dus ik vind dit ook wel wat vreemd met wat ik heb geleerd van longartsen. Als je een astma-aanval hebt is het wel raadzaam om ook de qvar weer op te starten maar het heft de benauwdheid op dat moment niet op. Dus misschien toch nog eens navragen of je het goed hebt begrepen?

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 15:39 uur

Qvar is inderdaad een ontstekingsremmer (beclometason) en geen luchtwegverwijder, dus ik vind dit ook een beetje raar. Kun je niet de huisarts bellen om dit te bespreken? Of nog een keer de POH. Misschien heeft hij/zij het verkeerd uitgelegd of was de POH in de war met een andere puf, bijvoorbeeld foster? Daar zit namelijk ook beclometason in, maar dan met een langwerkende luchtwegverwijder erbij. Ik zou in elk geval zeker opnieuw contact opnemen met de praktijk, want het lijkt mij niet dat Qvar gaat helpen bij acute benauwdheid. Ik ben geen expert trouwens hoor even voor de duidelijkheid, maar met hoe ik het geleerd heb zou ik hier ook niet zo'n vertrouwen in hebben. Sterkte in elk geval!

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 16:38 uur

Mijn gedachten komen hier dus ook geheel mee overeen!

Omdat ik al zo verbaasd heb ik direct ook aan haar gevraagd van hé begrijp ik het niet verkeerd. Maar volgens haar is het volgens nieuw onderzoek en heeft mijn huisarts daarop nieuwe richtlijnen opgesteld.

Zeker, wanneer ik opnieuw aanvallen krijg begin ik gewoon weer met de Qvar, juist om die aanvallen te voorkomen.

Misschien is terug bellen inderdaad nog een goed idee. Want ze stond echt vast bij haar idee, maar ik snap er vrij weinig van.

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 17:15 uur

Omdat je het niet snapt, even met je huisarts bellen.

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 17:18 uur

Je kan de richtlijn hier zelf lezen: https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/astma-bij-volwassenen

Die is idd anders dan het advies dat je nu gekregen hebt. Ik zou nog even contact opnemen omdat het onduidelijk is wat nu de bedoeling is. Als het wel klopt dat je de Qvar ook bij klachten moet nemen, zou ik ook vragen wat je hier schrijft dat dat niet direct werkt op je klachten en niet bij niet-structureel gebruik

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 17:56 uur

Never change a winning team😳. Als je het goed doet op een aantal pufjes qvar, dat is best fijn!

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe erg je klachten waren en hoe het nu gaat en de vraag is inderdaad of de POH hier de leiding in moet hebben.

Ik zou zelf duidelijkheid willen hebben, maar eerst maar een klein stapje afbouwen als het goed gaat. En dan verder kijken een tijdje.

Dus ik lees veel goede adviezen, maak een afspraak met je huisarts. Evalueer je klachten, hoe denk je er zelf over.

Succes
Jippie

Login of registreer om te reageren
18-01-2022 om 19:41 uur

Ik zou inderdaad terugbellen en meer vragen. Ergens in 2020 weet ik dat uit onderzoek bleek dat luchtwegbeschermers chronisch gebruiken bij elke vorm van astma cruciaal bleek in de astmacontrole dus dat deel snap ik wel dat je daarmee zou moeten beginnen, maar uit het onderzoek kwam juist door het chronisch te gebruiken en niet bij aanvallen dat daarmee aanvallen worden voorkomen. En zoals zij het beschrijven klinkt het aanvalsbehandeling ipv preventie en voor zover ik op de hoogte ben klinkt het mij in de oren als verkeerd interpreteren van die onderzoeken. Maar dat is ook mijn interpretatie van jouw verhaal dan hier, dus kan zijn dat ik dat helemaal verkeer interpreteer en invul voor ze.
Het is wel zo dat dit redelijk nieuw is en ze vroeger zeiden neem maar ventolin zo nodig bijvoorbeeld en als je een x-aantal pufjes per week nodig hebt dan pas gooien we er een luchtwegbeschermer bij, maar daar lijken ze dus van terug te komen.

Ik zou ook gewoon vragen naar het onderzoek waar zij op doelen en doorvragen hoe een medicament wat een inwerktijd heeft van een paar weken in een acute situatie zou moeten helpen.

Login of registreer om te reageren
20-01-2022 om 08:07 uur

Ze doelde inderdaad op het gebruiken van de Qvar als aanvalsbehandeling.

Mijn astma is vrij minimaal, en daarom mag ik nu de Qvar afbouwen tot niets. Maar zou het dan dus moeten gebruiken op het moment dat ik een aanval heb. En dat in plaats van of als het helemaal niet gaat in combinatie met de ventolin/airomire.

Ik zou eens doorvragen naar het onderzoek. Heel erg bedankt iedereen!

Login of registreer om te reageren
20-01-2022 om 08:55 uur

Oh echt heel bijzonder! Maar goed dat je nu wel duidelijkheid hebt en ik ben wel benieuwd naar dat onderzoek, aangezien dit best wel afwijkt van de huidige richtlijnen en andere onderzoeken.
En nog een tip luister naar je lichaam en handel daarnaar

Login of registreer om te reageren