DNCG iso niet vergoed

24-01-2022 om 12:54 uur

Ik krijg het maar niet voor elkaar dat om DNCG ISO (het vervangend middel van de Lomudal) vergoed te krijgen van de verzekeraar. Vorig jaar kon het nog omdat de apotheek het nog kon wegstrepen tegen lomudal omdat dit nog wel in de lijst stond, maar nu het er helemaal niet meer in staat lukt dat niet meer. Een speciale aanvraag bij de verzekeraar heeft een afwijzing van vergoeding opgeleverd. (vorig jaar aan het einde van het jaar bij Menzis ook al afgewezen, ben dit jaar naar een andere verzekeraar overgestapt)
Heeft iemand hier ook problemen mee?

Login of registreer om te reageren
24-01-2022 om 12:56 uur

Wat is de reden die je verzekeraar opgeeft waarom het niet vergoed wordt?

Login of registreer om te reageren
24-01-2022 om 12:58 uur

Ze geven geen reden, het probleem zit erin dat het alleen in Duitsland te verkrijgen is, en dus niet in de lijst van Nederlandse geneesmiddelen staat.

Login of registreer om te reageren
24-01-2022 om 13:13 uur

Ik slik theolair wat ook uit Duitsland komt en in Nederland niet meer verkrijgbaar is en krijg dat wel vergoed. Je apotheek moet de kosten betalen om het te importeren, dat hoeft je zorgverzekeraar niet te vergoeden en mogen ze ook niet doorberekenen aan de patiënt. Mogelijk zit daar het probleem.

Hier staat wat info over hoe het zit met theolair, misschien kan jij dat ook gebruiken voor jouw medicijn.

https://nederland-davos.nl/theofylline-theolair-uit-de-handel-import-ve…

Login of registreer om te reageren
24-01-2022 om 13:35 uur

Dit wist ik al, daardoor dacht ik dat het niet zo lastig zou moeten gaan bij mij, maar mijn apotheek zei dat dat niet nodig was, en mijn zorgverzekeraar zei dat de apotheek alleen een verzoek tot vergoeding moest indienen. Dat is gedaan en toen heeft de zorgverzekeraar heeft dit verzoek afgewezen. Ik kan nog in bezwaar gaan, dat ga ik ook doen.

Login of registreer om te reageren
25-02-2022 om 11:48 uur

Wat fijn Mathilde dat je dat voor mij gevonden hebt. Nu weet ik ook hoe duur de Lomudal was. Van de DNSCG iso vernevel ik 2X per dag 1 ampul. Van de Lomudal moest ik 3 tot 4 x per dag 2 pufjes nemen. Dan krijg ik nu dus ongeveer evenveel werkzame stof binnen, het is alleen minder goed verdeeld over de dag.
Niet elke Duitse online apotheek levert DNCG iso aan Nederland, deze wel: https://www.arzneiprivat.de/product/dncg-iso-loesung-fuer-einen-vernebl…
Naar aanleiding van mijn bezwaar is de beslissing herzien en gaat de zorgverzekering het wel vergoeden, daar ben ik heel erg blij mee. Nu nog veel papierwerk van de arts en de apotheker. Ik hoop dat dit ook gaat lukken.

Login of registreer om te reageren
25-02-2022 om 12:52 uur

Hallo Bee, dank voor je reactie! Als ik er even aan reken dan kosten deze middelen per eenheid werkzame stof bijna hetzelfde. 50x20 mg voor het Duitse middel kost €20. En de Lomudal kostte €12 voor 560 mg. Omgerekend naar 1000 mg is dit 1000/560 x €12= €21.
De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in de Duitse bijsluiter is 4x daags, dus 80 mg per dag. Zie deze link: https://cdn.shop-apotheke.com/PDF/D00/633/863/D00633863-bp.pdf

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 10:51 uur

Is de vernevelaar gewoon in de nederlandse apotheek te verkrijgen en welke type vernevelaar past op die DNCG ISO ?

Login of registreer om te reageren
01-07-2022 om 20:34 uur

Vernevelaar wordt in Nederland vergoed via de zorgverzekering mits het door de longarts wordt aangevraagd. De verstrekker van de vernevelaar weet welke wel en niet geschikt zijn. Ik gok dat mesh vernevelaars zoals de innospire go niet geschikt zijn, maar de gewone “herriemakers” zoals de innospire deluxe en nog anderen wel

Login of registreer om te reageren
08-07-2022 om 13:16 uur

Kan de vernevelaar worden vergoed als de huisarts dit aanvraagd? Longdossier is bij huisarts al bekend.

Login of registreer om te reageren