Verschil tussen 2 soorten corticosteroïden

28-01-2022 om 15:20 uur

In Trimbow zit 87 mg beclometasondi
In Alvesco zit 160 mg ciclesonide
Is het waar dat het aantal mg niet bijna het dubbele is bij Alvesco?
Dus dat je het aantal mg niet kan vergelijken bij 2 soorten corticosteroïden?

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 15:59 uur

Klopt. Corticosteroïden zijn ontstekingsremmers. Daar heb je verschillende soorten van. Ieder corticosteroïd heeft zijn eigen eigenschappen. Het ene cortico wordt bijvoorbeeld heel snel opgenomen, bij het andere duurt dat wat langer. Er zijn nog veel meer eigenschappen, maar dat is vaak erg technisch.

Vergelijk het met bijvoorbeeld kaas. Daar zijn ook veel soorten van. Het ene is voor op brood, het andere voor bij de borrel. De ene kaas doe je als dik beleg op je broodje, de ander kaas smeer je heel dun.

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 17:21 uur
Reactie op Suus01

Klopt. Corticosteroïden zijn ontstekingsremmers. Daar heb je verschillende soorten van. Ieder corticosteroïd heeft zijn eigen eigenschappen. Het ene cortico wordt bijvoorbeeld heel snel opgenomen, bij het andere duurt dat wat langer. Er zijn nog veel meer eigenschappen, maar dat is vaak erg technisch.

Vergelijk het met bijvoorbeeld kaas. Daar zijn ook veel soorten van. Het ene is voor op brood, het andere voor bij de borrel. De ene kaas doe je als dik beleg op je broodje, de ander kaas smeer je heel dun.

Dank,maar hoe weet ik dan welke van de 2 meer corticosteroïden in de puffer heeft?

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 17:22 uur

Dank,maar hoe weet ik dan welke van de 2 meer corticosteroïden in de puffer heeft?

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 18:14 uur

Dat is iets wat je met de apotheek of longarts/huisarts moet bekijken.

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 18:30 uur

Het gaat om het aantal microgram per dosis. En dan hangt het dus af van hoeveel pufjes je per dag neemt.

Als je kijkt naar één enkele dosis, dus 1 pufje, dan is de dosering van het corticosteroïd in Alvesco laag.
In Trimbow heel laag. Maar Trimbow bevat twee verschillende soorten luchtwegverwijder. Het kan zijn dat daardoor een lagere hoeveelheid corticosteroïden nodig is, om hetzelfde effect te bereiken. Maar dat weet ik niet zeker.

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 19:44 uur

[quote="Suus01;c-599997"]Het gaat om het aantal microgram per dosis. En dan hangt het dus af van hoeveel pufjes je per dag neemt.

Als je kijkt naar één enkele dosis, dus 1 pufje, dan is de dosering van het corticosteroïd in Alvesco laag.
In Trimbow heel laag. Maar Trimbow bevat twee verschillende soorten luchtwegverwijder. Het kan zijn dat daardoor een lagere hoeveelheid corticosteroïden nodig is, om hetzelfde effect te bereiken. Maar dat weet ik niet

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 19:48 uur

Dank voor je reactie,ik gebruik Trimbow en wil wat minder corticosteroïden gaan gebruiken vanwege bijwerkingen,vandaar...

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 20:18 uur

O, bijwerkingen kunnen heel vervelend zijn ja.
Heb je afspraken over spelen met je puffers? Zo niet, dan zou ik overleggen met je voorschrijver.
Er zijn tegenwoordig heel veel puffers op de markt. Misschien is er iets anders waar je minder of niks van merkt. De moeite waard om met je arts te bespreken.

Login of registreer om te reageren
28-01-2022 om 20:52 uur

Ja precies Suus,dat wil ik graag bespreken met mijn longarts
Maar ik kan hem pas over 4 weken even telefonisch spreken...
Tja, je begrijpt het al,ze hebben het te druk tegenwoordig

Login of registreer om te reageren