februari 2022 - Slapen

01-02-2022 om 09:19 uur

Hoesten, benauwdheid: een longziekte kan voor slechte nachten zorgen. Slapeloosheid kan een negatieve invloed hebben op bijvoorbeeld concentratievermogen, humeur en gezondheid. Soms is daar wat aan te doen. Op een vaste tijd naar bed. Wat extra kussens, zodat je wat rechterop slaapt. Voor mensen met COPD kan een BIPAP apparaat soms een mogelijkheid zijn.

Hoe staat het met jullie nachtrust? Hebben jullie nog tips?

Login of registreer om te reageren
01-02-2022 om 14:01 uur

Na 5min. vertrokken tot een paar keer eruit 's nachts .

Login of registreer om te reageren
06-02-2022 om 13:25 uur

Ik slaap sinds kort met een bipap apparaat, ivm CO2 stapelen, na wat wennen en de ene nacht beter dan de andere gaat het nu echt goed! Ik merkte direct trouwens al verschil, in positieve zin, ik word uitgeruster wakker en droom minder heftig, ook sta ik minder verstikkend benauwd op, er gaat een wereld voor mij open, dankbaar en blij voor deze kans! Kwaliteit van leven is zoveel belangrijker dan hoelang nog....

Login of registreer om te reageren
06-02-2022 om 16:19 uur
Reactie op goudvisje

Ik slaap sinds kort met een bipap apparaat, ivm CO2 stapelen, na wat wennen en de ene nacht beter dan de andere gaat het nu echt goed! Ik merkte direct trouwens al verschil, in positieve zin, ik word uitgeruster wakker en droom minder heftig, ook sta ik minder verstikkend benauwd op, er gaat een wereld voor mij open, dankbaar en blij voor deze kans! Kwaliteit van leven is zoveel belangrijker dan hoelang nog....

Wat geweldig fijn om te lezen!

Login of registreer om te reageren
06-02-2022 om 19:31 uur

@goudvisje wat fijn dat de bipap helpt.
Ik slaap al een jaar of 8 met een c-pap, sindsdien ook niet meer benauwd in de nacht.
En ik hoef dus snachts niet meer zoveel naar het toilet, hooguit 2x (was gerust 7 of 8 x)

Login of registreer om te reageren
07-02-2022 om 11:32 uur

Ja het is echt een verademing vooral bij het wakker worden, minder verstikkend benauwd.
@Dominique, ik moet Indd ook minder naar de wc en slaap rustiger, ik droomde ook zo heftig soms, happend en badend in 't zweet wakker, nu al niet meer, het is nog wel elke nacht een beetje wisselend, ik ben ook een beginner nog :)
Bedankt beiden! 🥰

Login of registreer om te reageren
07-02-2022 om 19:21 uur

Het vele plassen in de nacht heeft ook te maken met slaapapneu
Dat vertelde de longarts toen

Login of registreer om te reageren
07-02-2022 om 19:24 uur

Ook medicatie kan voor slechte nachten, slapeloosheid, zorgen.
Ik ben daarom gestopt met montelukast.
Ook prednisolon geeft bij mij slapeloosheid. Dat moet dan maar. Mag een slaapmiddel maar dat wil ik niet.

Login of registreer om te reageren
07-02-2022 om 20:33 uur

Ik ben over het algemeen geen goede slaper. Ik heb heel lang gehad dat ik tussen twee en vier uur 's nachts een tijdje wakker ben. Omdat ik dat zolang had was ik eraan gewend en hoorde het eigenlijk wel gewoon bij me.

Met kuren prednison of dexamethason slaap ik nauwelijks tot niet. Af en toe neem ik dan wel iets sederends omdat het me anders uitput.

De laatste tijd kan ik moe naar bed gaan en toch twee uur nodig hebben om in slaap te vallen. Waarom weet ik niet goed. Zodra ik in bed lig, kan ik weer klaar wakker zijn, teveel pijn om geen fijne houding te kunnen vinden of mijn hoofd is te druk. Ik probeer nu weer wat te lezen voor ik ga slapen. Hoop dat het gauw beter gaat weer.

Login of registreer om te reageren
14-02-2022 om 09:14 uur

Als ik 2 nachten in een jaar doorslaap is het veel.
Ik word vaak 2 keer per nacht wakker om naar het toilet te gaan en lig regelmatig heel naar en intens te dromen. Vaak zo erg dat ik bij het wakker worden opgelucht ben dan het maar een droom was. Heel soms wordt ik half huilend of hyperventilerend wakker. Maar dat gebeurt gelukkig niet vaak.
En in de herfst en winter kan het raam vaak pas later in de nacht open en de luchtreiniger kan het dan niet aan.

Login of registreer om te reageren