maart 2022 - Zingen

01-03-2022 om 07:44 uur

Zingen is voor veel mensen leuk, maakt gelukkig én is goed voor de longen. Je leert om je longinhoud zo goed mogelijk te gebruiken en goed op je ademhaling te letten. Daar heb je ook in je dagelijkse leven voordeel van.
Tijdens het zingen maakt ons lichaam het gelukshormoon endorfine aan. Dit stofje vermindert pijn en hangt samen met gevoelens van plezier en genot. Tijdens het zingen heb je even een moment dat je niet aan het nadenken of aan het piekeren bent.

Zingen jullie ook? En merk je dat het zingen je minder benauwd maakt?

Login of registreer om te reageren
01-03-2022 om 09:12 uur

Veel gezongen. Sinds een zware longaanval jaren terug kwam ik qua heesheid en conditie niet meer mee in een koor. Ik probeerde nog via zanglogopedie aan te haken. Maar het bleek toch de eerste activiteit die ik daadwerkelijk moest inleveren als gevolg van astma. Niet mee kunnen komen en daarvoor betalen is natuurlijk onzinnig.
Inmiddels doet het me geen pijn meer. Nu zing ik thuis regelmatig. Ik hou pauzes zoveel als ik wil en ik hoef geen kwaliteit te leveren. Het ontspant en ondertussen heb ik een goede longtraining waarbij het niet voelt als "moeten".

Login of registreer om te reageren