Dochter 14 jaar

01-04-2022 om 15:41 uur

Mijn dochter heeft vanaf haar tiende jaar vanaf augustus tot december erg last van heel veel hoesten en slijm. Maanden lang is ze dan ziek.

Afgelopen Oktober heeft de huisarts ons eindelijk doorgestuurd naar een kinderarts.

Na een longfunctietest kwam er al snel uit, dit is astma. Na meerdere controles en proberen van medicijnen vond de kinderarts er weinig resultaat was , ook was er een nieuwe longtest gedaan en die was niet te interpreteren, toen werden we door gestuurd naar een kinderziekenhuis, naar een longkinderarts.

Gister hadden we de afspraak en tot onze verbazing ging de longfunctietest hier veel beter en bleek het waarschijnlijk geen astma te zijn en mochten we per direct stoppen met alle medicijnen, we zijn hier blij mee maar ook heel verwarrend. Wat is het dan nu wel?

Ook is een ct scan gemaakt met de volgende uitslag.

Een enkele aspecifieke micronodus en een verkalkte nodus in de linkerbovenkwab, verder geen pulmonale noduli. Geen matglas gebieden of consolidaties. Minimale aanzetting van de bronchuswanden, bijvoorbeeld in de onderkwabben. Geen bronchiƫctasieƫn. Beperkte gebieden van air-trapping.
Geen pleuravocht, geen pericardvocht. Geen thoracale lymfadenopathie. Driehoekige weke delen in het anterieure mediastinum, passend bij een thymusweefsel.

Geen relevante nevenbevindingen in de partieel afgebeelde bovenbuik en aan ossale structuren.

Conclusie:
Normaal beeld van het longparenchym, geen noduli of consolidaties.
Minimale bronchuswandaanzetting en beperkte air-trapping, waarschijnlijk bij small airway disease.

Volgens de longarts was deze uitslag goed maar we vragen ons wel af wat air-trapping en small airway disease inhoud. Ook het stukje van de driehoekige weke delen en de verkalkte nodus is me niet helemaal duidelijk. Er is hier niet over gesproken met de kinderarts, hopelijk is er hier iemand die er ervaring erin heeft.

Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
01-04-2022 om 19:13 uur

Beste Milo,

Allereerst sterkte met de longproblemen van je dochter. Een zieke dochter is nooit leuk.

Ik ben geen arts en kan je enkel in normale mensentaal uitleggen wat er staat. Air-trapping betekent dat er lucht vastzit in de longen. Small airway desease betekent dat het probleem zich in de kleinste luchtwegen situeert.

Ik hoop dat de artsen je dochter toch kunnen helpen!

Login of registreer om te reageren