wat kan ik nog meer doen?

12-04-2022 om 10:12 uur

Dag allemaal,
Even mijn hart luchten. Gisteren bij de huisarts geweest. Zij hoorde niets bijzonders aan mijn longen behalve moeite met uitademen. Benauwdheid dus.
Mijn longen zijn inmiddels al een jaar redelijk stabiel met gebruik van Foster 2x dd 2 en ventolin zo nodig.. Daarvoor veel astmatische bronchitis/longontsteking/atelectase. Waarvoor toen ook onderhoudsbehandeling antibiotica gedurende 1,5 jaar.

Nu: Als ik lig (mijn hoofdeinde staat flink omhoog) blijf ik wakker door continue gepiep bij iedere ademhaling. Dan hoor ik ook geborrel. Zij hoort dat niet met haar stethoscoop. Ik vraag me dan af waarom?
Of kan het zo zijn dat er een ontsteking zit bij het atelectasedeel en dat je deze niet hoort juist vanwege de atelectase? Ik kan me zo voorstellen dat een deel van je long waar geen lucht meer komt, je ook niets hoort terwijl er wel iets kan broeien. Maar ik weet het niet.

Als ik lig (zit-lig) heb ik naast het eindeloze gepiep enorme hoestbuien waar ik van ga braken. Mijn kinderen en zelfs de buren horen het gehoest.
Mijn saturatie is goed als ik op ben (96/97%). Als ik ga liggen zakt ie naar 93%. Mijn pols is goed als ik lig en niks doe. Iets hoger dan normaal (van 72 naar 95) Zodra ik wat ga doen schiet mn pols naar 120/130 en als ik 1 trap oploop zit ie op 170. Bij trappenlopen zakt mijn saturatie ook weer.

Nu heb ik gisteren zowel prednison als antibiotica gekregen, dus dat zal we gaan helpen. Maar zijn er nog andere dingen die ik kan doen? Zodat ik in ieder geval normaal kan slapen bijvoorbeeld?
En hoe lang moet ik hiervoor uittrekken? Ik ben nu thuis van mn werk, maar ga graag weer snel aan de slag.

Beetje suffe vragen dit, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat ik astma heb. Ik had veel bronchitis, maar astma is niet zo bij mij blijven hangen. Dus is dit dan gewoon een astma aanval vraag ik me af?

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen. Groetjes!

Login of registreer om te reageren
12-04-2022 om 10:28 uur

Wat je zelf kan doen: goed luisteren naar je lichaam en echt rust nemen en tijd om te herstellen! Heb je het gevoel dat er slijm zit (ze horen het alleen als her beweegt dus kan zijn dat het soms borrelt en zij het niet horen als zij luisteren) zou je fluimucil kunnen gebruiken in de ochtend en huffen etc.

Ik weet niet op de diagnose COPD bronchitis was, maar vroeger werd veel astmatische bronchitis of gewoon cara gebruikt als term. Voor mij klinkt dit herkenbaar als een langdurige astma-aanval die soort van sluimerend doorgaat en niet ineens heel heftig is wat ook kan namelijk, maar je hebt verschillende soorten heb ik zelf gemerkt.

Een astma-aanval mag je 6 weken vooruit trekken voordat je weer terug op niveau bent, maar verbetering moet je veel sneller al merken!

Blijf langer thuis van je werk dan je wil, neem de tijd. Hoe meer je je rust pakt en tussendoor kleine stukjes doet aan bewegen naar wat gaat en dat opbouwt hoe langduriger je daarna verbetert blijft. Ga je te snel aan de slag dan stort je vaak snel weer in. Een goede bedrijfsarts zou ook gaan voor duurzaam herstel. Liever een dag te lang thuis dan een dag te vroeg begonnen.

Pas ook op, de prednison kan je het gevoel geven de hele wereld aan te kunnen, maar je bent ziek alleen voel je dit dan niet. Dus neem bewust echt je rust!

Login of registreer om te reageren
12-04-2022 om 11:39 uur

Dank je wel nckiie! Vroeger idd veel gehad dat het een over ging in het ander. Nu kwam het echt een soort van donderslag bij heldere hemel. Wel gemerkt dat mn longen instabieler werden na corona 6 wkn geleden, maar het leek juist weer beter te gaan.
En dan vrijdag mn ventolin extra nodig, zaterdag enorme pijn op de borst en zondag ging het helemaal mis. Voor mij ook een soort van nieuw. Meestal ging er idd een verkoudheid aan vooraf ofzo en dan sluipt het er langzaam in.

Wat betreft de prednison dat herken ik wel. Ga er altijd erg goed op. Lekker spul zullen we maar zeggen ....

Login of registreer om te reageren
12-04-2022 om 13:41 uur

Het is een paardenmiddel, ik heb er een haat-liefde verhouding mee.

Ja de termen zijn tegenwoordig eenduidiger, maar gewoon nog eens vragen aan de arts de volgende keer hoe het nou zit:)
Soms speelt er onbewust een verkoudheid die je minder opmerkt wellicht omdat er juist net corona geweest is? Of het is nog nasleep daarvan dat je longen nog reageren en toch te vroeg teveel bent gaan doen bij verbetering en soms is het ook giswerk en vaak een combinatie van dingen.

Login of registreer om te reageren