Copd met of zonder emfyseem

14-04-2022 om 13:38 uur

Goedemiddag
Ik ben Carla, 56 jaar en heb copd zonder emfyseem. Wie kan mij iets vertellen waarom de een wel emfyseem heeft en de ander niet. Wat merk je voor verschil

Login of registreer om te reageren
14-04-2022 om 17:01 uur

copd is de verzamelnaam voor diverse longaandoeningen. emfyseem is er een van.

Login of registreer om te reageren
14-04-2022 om 17:11 uur

Voor zover ik weet is bij emfyseem duidelijk sprake van “kapotte longblaasjes” en dat is niet bij elke patiënt met copd het geval.

Login of registreer om te reageren
14-04-2022 om 20:43 uur

COPD is een verzamelnaam voor twee longaandoeningen:

chronische bronchitis;
longemfyseem.
Chronische bronchitis
Bij chronische bronchitis treedt een verandering op in de luchtwegwand. Er is een toename van ontstekingscellen en cellen die slijm produceren (slijmbekercellen). De slijmbekercellen verdringen de trilhaarcellen in de long die zorgen voor het afvoeren van slijm. Hierdoor kunt u minder goed het slijm uit de longen afvoeren. Omdat er op den duur mogelijk onvoldoende trilhaarcellen zijn, werkt de ‘trilhaarroltrap’ niet goed en is niet langer in staat het slijm af te voeren. In het achterblijvende slijm kunnen bacteriën een goede voedingsbodem vinden.

Longemfyseem
Groepen longblaasjes in uw longen worden gescheiden door tussenschotten. Bij longemfyseem zijn die tussenschotten verdwenen. De longen worden dan slap. Als u uitademt, worden uw luchtwegen dichtgedrukt, zodat u minder goed kunt ademen. Dit leidt tot benauwdheid.

COPD komt vaak door roken, maar Naast roken zijn er nog andere oorzaken van COPD. Bij ongeveer 15 procent van de mensen met COPD is de ziekte ontstaan door langdurige blootstelling aan kleine stofdeeltjes tijdens het werk. Ook kan een aangeboren enzymgebrek de oorzaak zijn van COPD.

Bovenstaande info komt van het UMC Utrecht

Je kan ook beide hebben. Wat ik hieruit opmaak is dat waarschijnlijk bij de vorm van chronische bronchitis meer last is van slijmvorming. Waarom de een wel emfyseem heeft en de ander niet ligt deels aan aanleg van het lichaam, wat het lichaam heeft meegemaakt en hoeveel schade er is ontstaan en ik denk ook deels een raadsel voor artsen. Ook de oorzaak van de COPD zal wellicht zeggen waarom de een wel emfyseem heeft en de ander niet. Ik vrees dat er niet een eenduidige verklaring is en er meerdere dingen meespelen.
Dit wil btw ook niet zeggen dat je bij chronische bronchitis geen benauwdheid ervaart, maar het grootste verschil zit hem in de plaats van de aandoening en wat er aan de hand is. De klachten zijn vaak redelijk gelijk (denk ik) vandaar dat het wellicht ook onder 1 noemer is geplaatst. Maar die info is wellicht ook nog wel te vinden. En vraag het ook gerust eens aan uw arts. Daarbij kan iedereen alles anders ervaren.

Zelf heb ik bijvoorbeeld astma en hoest ik heel snel en een ander piept maar beiden hebben we astma, dus het is niet 1 op 1 te zeggen dit komt door de bronchitis en dit door emfyseem. Het is allemaal best complex, maar ik snap uw vragen wel:)

Login of registreer om te reageren