Nachten benauwd, hoesten

15-04-2022 om 12:47 uur

Net 5 dagen azitromicine en prednison achter de rug.
Overdag gaat het beter gelukkig.
Maar de ochtenden opstarten duren lang. En S nachts slaap ik slecht; het duurt lang voor ik in slaap val door mijn piepende ademhaling en de hoestbuien waarvan ik bijna moet overgeven.
Het is niet te doen.
Merk ook dat ik vrij hoog in m’n ademhaling zit want hoe dieper ik adem, hoe meer ik moet hoesten.
Wie heeft er nog tips? Ben inmiddels doodmoe door de combinatie benauwdheid, hoesten en niet slapen.

Login of registreer om te reageren
15-04-2022 om 12:48 uur

Van de prednison kan je ook slecht slapen, als je kuur nu afgelopen is, moet dat wel weer beter worden. Je kan een kussen onder je matras leggen zodat je hoofdeinde wat hoger is, vaak helpt dat wel tegen het hoesten

Login of registreer om te reageren
15-04-2022 om 13:05 uur

Tijdens prednisolon en/of antibiotica kan traag opstarten erger zijn dan normaal. Gewoon omdat je best ziek bent (geweest).

Een paar tips:
- Rustig blijven. Als je niet kunt slapen, helpt afleiding zoeken met lezen, radio of podcast misschien.
- Op een stoel aan een eettafel zitten. Kussen op de tafel. Je hoofd op het kussen en je armen boven je hoofd leggen. Kun je soms toch nog wat slapen of wegdoezelen.
- Na iedere activiteit bed of bank opzoeken.
- Bij alle acties die je wilt doen vooraf bedenken uit welke deelhandelingen ze bestaan. Goed voorbereiden en kijken waar je pauzes kunt inlassen, of de activiteit kunt laten liggen tot een later moment.
- De ochtenden vrij plannen. Douchen in de middag of avond. In de avond kun je gelijk je bed in.
- Na het douchen je badjas aan in plaats van afdrogen.
- Juist goed blijven doorademen en ademhalingsoefeningen doen. Goed hoesten is belangrijk. Doe je dat niet, dan blijft het vuil zitten en krijg je mogelijk meer last. Als je ermee bekend bent: huffen (andere namen: bronchiaal toilet of sputum-retentie-techniek).

Hou rekening met zes tot acht weken herstel. Als je na acht weken nog onvoldoende hersteld bent, kun je longfysio overwegen. Als je dat nog niet hebt tenminste.

Beterschap en succes met herstel.

Login of registreer om te reageren
15-04-2022 om 14:08 uur

Piepende ademhaling en hoesten tot bijna overgeven is voor mij n reden om met de huisarts te overleggen. Misschien zijn de kuren niet voldoende.

Login of registreer om te reageren