Herstellen van griep bij astma

23-04-2022 om 14:00 uur

4 weken geleden heb ik griep gekregen. Ben zelfs nog met de ambulance naar de eerste hulp gebracht omdat ik het zo benauwd had. Bij het testen bleek dat ik influenza A had en mocht naar huis. Twee weken doodziek op de bank gehangen en op bed gelegen. Kon helemaal niets. Na twee weken ging het langzaam iets beter. Afgelopen woensdag kreeg ik opeens vreselijke pijn tussen mijn schouderbladen, ging weer meer hoesten en slijm opgeven. Bij de scheuten die door mijn bovenrug gaan is ademhalen ook moeilijk. Ik heb ernstige astma en ben deze week begonnen met Dupilumab injecties. Neem nu sinds 2 dagen weer Fluimuciel en paracetamols. Herken iemand deze symptomen? Zijn het mijn longen die de pijn veroorzaken of zijn het mijn spieren in de rug.
Ik slik momenteel nog 15 mg prednisolon en preventief Azitromycine 3x per week.
Verder foster 200/6 en Spiriva respimat.
Ik ben gelukkig wel minder kortademig, maar maak me toch wel wat zorgen.
Graag reacties

Login of registreer om te reageren
23-04-2022 om 15:03 uur

Heftig
Ja griep kan enorme uitwerking hebben op je astma en veel tijd nodig hebben voor herstel
Maar je kan van griep ook longontsteking ontwikkelen en daar moet je natuurlijk wel extra behandeling voor krijgen
Dus in geval van koorts en gekleurd slijm en zieker worden toch weer contact opnemen lijkt me
En verder kan t je zomaar minstens 6 weken kosten…
Sterkte en beterschap!

Login of registreer om te reageren
23-04-2022 om 18:45 uur

Wat je vertelt klinkt allemaal niet denderend, vervelend.

Dat je minder kortademig bent, is wel positief, lijkt me.
Je longen zelf kunnen geen pijn doen. Wat je beschrijft klinkt voor mij als spierpijn, maar ik ben geen arts.
Voor de rest eigenlijk hetzelfde als wat Edelweiss zegt. Daar voeg ik rust en temporeductie aan toe.

Beterschap!

Login of registreer om te reageren
24-04-2022 om 07:57 uur

Bedankt voor de reacties en beterschap wensen. Vandaag is de pijn gelukkig iets minder.
Gelukkig heb ik er geen koorts bij gehad, maar houdt het wel goed in de gaten.
Ik doe het al 11 maanden heel erg rustig aan, vanaf het begin van mijn acute benauwdheid/astma. Ik ben van de ene op de andere dag van een actieve vrouw verandert in een vrouw die bijna niets meer kan. Heel frustrerend.
Heb nu alle hoop op de Dupilumab injecties gezet en hoop zo nog wat op te knappen, want zoals mijn leven al 11 maanden is, wil ik niet blijvend houden.

Login of registreer om te reageren
24-04-2022 om 17:09 uur

Die pijn herken ik helaas en is echt spierpijn van de ademhalingsspieren, ik loop bij de fysio om deze regelmatig los te laten maken en heb er ook oefeningen voor.

Dat je al 11 maanden rustig aan doet en het zat ben snap ik zo goed! Ik hoop voor je dat de dupi goed aanslaat, houdt er wel rekening mee dat dit een paar maanden kan duren helaas, maar ik gun je dat het sneller aanslaat en zo goed dat je niet meer rustig aan hoeft te doen.
Mijn leven is ook zo drastisch veranderd van volop studeren, leuke dingen doen naar pats boem je hebt ernstig astma en mijn leven is enorm veranderd en ik gun dat niemand. Desondanks denk ik wel dat ik een mooier mens ben geworden en veel heb geleerd wat ik anders nu misschien nog niet had geleerd. Maar echt ik gun je van harte dat het allemaal aanslaat en je weer veel meer kan💖

En de wijze dames hierboven hebben alles al gezegd denk ik.
Dikke knuffel!!!

Login of registreer om te reageren
24-04-2022 om 20:30 uur

Bedankt voor je reactie Nckiie. Mag ik vragen wat voor oefeningen jij hiervoor heb?
Die spierpijn is zo wisselend, heet ene moment denk je oh het gaat wat beter en een paar uur later doet het weer zo’n pijn, heel frustrerend en onverklaarbaar.
Fijn dat jij een positieve draai aan je leven heb kunnen geven.
Ik hoop echt op een verbetering.

Dikke knuffel terug

Login of registreer om te reageren
25-04-2022 om 05:53 uur

Mijn rug hol en bol maken, mijn schouders draaien, schouders naar achter naar elkaar bewegen en weer naar voren, ik heb een katrol om mijn schouders te liften, ik roteer regelmatig mijn bovenlichaam.
En zo herkenbaar ik word nu wakker en verga van de pijn en oefeningen doen is nu bijna niet mogelijk, maar over een paar uur lukt het wel weer. Onder de douche gaan ze ook makkelijker.
Maar spreek een keer met een fysio af zou ik zeggen en laat die kijken welke oefeningen voor jou geschikt zijn, hoe jij ze correct uitvoert waar jij op moet letten. Dan hoef je wellicht niet elke week naar de fysio maar kan je veel al zelf opvangen. Ik heb een heel skala aan oefeningen voor van alles en nog wat in mijn rug, bovenrug, middenrug, onderrug en schouders en mijn andere lichaamsdelen ook😅

Ik hoop ook nog steeds op die verbetering hoor! Maar tot die tijd geniet ik van alle leuke momenten die ik nu beleef en bekijk ik mijn persoonlijke groei en probeer ik het positieve eruit te halen. Maar ik heb ook rotdagen dat een jankfilm een goede optie is en het er lekker uitjank, want dat mag ook en hoort er ook bij! Hoe beter je je emoties eruit gooit hoe beter je het verwerkt en hoe minder erg het de volgende keer is.

Je mag me altijd een pb sturen, bij mij is het nu 4,5 jaar geleden van keelontsteking die in 3 dagen een longontsteking was en daarna bleek ik astma te hebben wat ernstig astma bleek te zijn. En ik heb mijn studie moeten stoppen helaas, waar ik oprecht nog wel van baal. Want ik ben 29 en iedereen is bezig met huisje boompje beestje, nou ben ik ook bezig met een huisje, maar gaat wat moeizamer dan bij anderen. Maar ik heb er wel vertrouwen in😊 je hoeft niet altijd positief te zijn, als je de positieve momenten maar kan zien dat helpt al enorm😘
Ik loop ook bij een medisch psycholoog, ergotherapeut, regelmatig contact met de longverpleegkundige, wekelijks fysio en nog wat dingetjes. Het is een heel verhaal zo, maar wie weet haal je er iets uit dat je denk daar kan ik wat mee.

En nogmaals je mag altijd een pb sturen!

Login of registreer om te reageren
25-04-2022 om 06:23 uur

Veel rek- en strekoefeningen doen voor je onder- en bovenrug, je schouders en je borst helpt. Als je daar echt even tijd voor neemt, telefoon/radio/tv uit, dan merk je dat het mentaal vaak ook ontspant. Om leniger te worden moet je een oefening minimaal 30 seconden vasthouden, want pas dan gaan je spieren echt verlengen.
Dat "moet" je in eerste instantie wel dagelijks doen, of bij de eerste klachten. Als je het dagelijks doet, dan help het preventief. Bij de eerste klachten voorkom je erger, maar duurt het een dag of 2, 3 voordat je effect merkt (en kan het tot die tijd nog erger worden). Als alles weer goed los en soepel is, is 2-3 keer per week onderhoud genoeg. Althans, zo werkt het voor mij.
Je kunt ook yoga doen, dat is precies hetzelfde, alleen klinkt het dan wat zweveriger.

Op internet staan veel oefeningen. Maar wat Nckiie ook al zegt: overleg met een longfysio welke oefeningen bij jou passsen en hoe je ze goed uitvoert. Je kunt voor die oefeningen ook cesartherapie of mensendieck volgen.

Sterkte en succes!

Login of registreer om te reageren
25-04-2022 om 08:44 uur

Wat fijn om informatie van lotgenoten te krijgen. Daar kan je altijd wel bruikbare handvaten uithalen. Normaal ga ik 1-2 x per week naar COPD training bij de fysio en vorige week ben ik nog bij een andere longarts en fysiotherapeut geweest om te onderzoeken of er bij mij ook sprake is van disfunctioneel ademen.
De komende 6 weken krijg ik daar begeleiding van de fysiotherapeut om goed te leren ademen. Hij kon niet met zekerheid zeggen of dit het was, of mijn astma of een combinatie. We gaan er in ieder geval mee aan de slag en hopen ook hier op verbetering.

Login of registreer om te reageren
25-04-2022 om 10:29 uur

Graag gedaan!
Daar zijn we voor, om elkaar vooruit te helpen. Er zitten inderdaad altijd wel wat bruikbare handvatten bij, dat ervaar ik ook.

En goed dat er naar je ademhaling gekeken wordt.

Login of registreer om te reageren