Copd en voeding

23-04-2022 om 20:32 uur Gesloten

Ik ben gediagnosticeerd met copd 3C, heb inmiddels een experimentele operatie gehad in Umcg (was eerste in NL) en sinds maart 2020 geen longaanvallen meer. Ga 2 x per week naar sportschool, cardio- en krachttraining. En daarnaast 2 x per week golf 9 holes, lopend, geen handicart. Werk 2 dagen per week als golfmarshall in de buitenlucht. Ben 1.86 en weeg 78.5 kilo.
Heb een vraag over voeding. Heb erg veel last van ophoesten slijm, eigenlijk heeeeel erg veel last. Alles wat ik echt…..echt lekker vind zoals een bitterballetje, witbrood, chocolade, zuivel (alles) chips, pinda etcetera eet ik al maanden, en zuivel al jaren, niet meer maar mis ik wel.
Wie kan mij helpen aan een echt goed advies. Maar ik wil geen kilo’s aankomen.

De reacties zijn gesloten.
12-05-2022 om 06:59 uur

Beste Dutch_F,

Wij hebben uw vraag voorgelegd aan de longverpleegkundige. Hieronder treft u haar reactie aan:

Goed om te horen dat u geen longaanvallen meer hebt gehad en dat u veel aan beweging doet.

Om goed antwoord te kunnen geven op u vraag, mis ik wat informatie.

U schrijft er erg veel last van te hebben, gaat het dan dat u het niet goed opgehoest krijgt?

Wat is precies de reden dat u deze producten niet meer eet, wat is het gevolg dan?

Zorgt het voor meer slijmvorming of wordt u er dan misselijk van?

Het gevoel van slijmvorming bij bepaalde producten zoals zuivel, is iets wat wij vaker horen.

Algemene tips die ik hierbij geef zijn:

- gebruik zure melkproducten, deze geven minder slijmvorming

- friszure producten zorgt ervoor dat je meer waterig speeksel aanmaakt

- drink direct na het eten water, prik of vruchtensap, dit zorgt ervoor dat de slijmvorming afneemt

Het is een misverstand dat melk of zuivelproducten zorgen voor meer slijmvorming, maar kan wel een plakkerig gevoel geven.

U zou een diëtist kunnen bezoek om hier aanvullend advies over te krijgen.